Jump to content

Barnaul og løps slitasje pga stålmantel


MasterMaker

Recommended Posts

Er aktiv på en del forskjellige forum og på et av de ble det nevnt at kulene i billig russisk ammo egentlig ikke var kobber mantlet men stål mantlet og bare elektrolytisk belagt med kobber, dette ble nevnt i forbindelse med en test som jeg ikke husker hva var om men resultate var meget lite gjennværende rifling i løpet etter noen 1000 skudd.

 

Ammoen som ble nevnt var brown bear og wolf men barnaul er jo også russisk så jeg bestemte meg for og hente en sveisemagnet for og teste, og joda, barnaul .223 har også stålmantlede kuler.

 

Selv med mykest mulig stål så vil jeg tro at stål mot stål sliter betydelig mer på løpet da det kreves mye mere krefter en med kobber mantel for og deformere stål tilstrekkelig til at kulene følger riflinga.

 

Bare noe jeg synnes de som bruker barnaul burde være klar over, det jeg har av barnaul kommer i hvertfall ikke til og bli brukt i min rifle.

 

Folk flest skyter neppe nok til og ødelegge et løp men jeg lurer på hvor mange skudd som skal til for og gjøre en presis riffle til en mindre presis rifle, jeg regner egentlig med at folk flest som kjøper barnaul gjør det for og spare penger da de skyter mer en gjennomsnittet men 223 er jo et populært kaliber i våpen med bedre presisjon enn en mini14....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en kvadrilion, minst av denne ammunisjonen, ja den er hard med løpet, men det er vel så mye kruttet den er ladet med som mantelen, mange som bruker stålmantel ikke bare russerne.

Ligger forøvrig en troverdig test her http://www.luckygunner.com/labs/brass-v ... ased-ammo/

Uansett jeg kommer til å fortsette å bruke Barnaul, pga pris, ok treningspressisjon og funksjon. Kjøper man til riktig tid i riktig kvanta koster den godt under 1.50 pr smell, et løp koster tja..3-4000, annen tilsvarende messing ammo ligger i pris fra + 3kr om man kjøper mye og til riktig tid og man får ikke dobbelt så mange skudd gjennom løpet før det er armeringsjern

Link to comment
Share on other sites

Det finnes stålmantlet ammo brukt av nato men denne har et mye tykkere belegg av kobber, russisk stålmantel er i all hovedsak fargelagt med kobber i stedet for og være belagt med det.

 

Står forøvrig i linken du postet at wolf og brown bear forårsaket betydelig forverring av presisjon og begge disse står listet som bi metal(stål) mantlet øverst på siden

 

While the carbine firing Federal ammunition maintained acceptable accuracy up to and including the 10,000 round mark, the Brown Bear and Wolf carbines exhibited significant accuracy loss by the 6,000 round mark. It is quite possible that this first started occurring earlier than 6,000 rounds, because groups at 4,000 were well within standards of 5MOA or less, while some shots at 6,000 “keyholed,” or impacted the target sideways
Link to comment
Share on other sites

Dette er da overhodet ikke noe å bruke tid på å bekymre seg over...

 

Et nytt løp for en Rem700 kaliber 308win koster deg 2700kr+montering og gjenging for demper; vi sier 3500kr (http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ts/997664&" target="_blank" target="_blank)

Billigammo(Barnaul) koster 4/stk (pris for 1000 inkl frakt)

DFS matchammo koster 6,90/stk (kasse a 600, vanligvis fraktfritt via skytterlag)

6000 "dyre patroner" koster 41400

4000 "billige patroner koster 16000

 

 

Det er ammo som koster for den som vil skyte, ikke den dumme jernstanga med et hull i....

 

edit-jeg antar da en 30% reduksjon levetid på løpet og levetid 6000skudd med "Normal" ammo.

Link to comment
Share on other sites

Inkludert slitasje på løp nr.2 så blir det vel snakk om i underkant av 30.000 for 6000 skudd med billigammoen til chiefen. De resterende 15000 kan du bruke på noe dyrt og glitrende for å snu humøret til kona :mrgreen:

 

Da regner jeg med kostnaden for å bytte løp etter 6000 av de dyre skuddene til chiefen, sånn at det blir likt.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen drama i prosjektiler med stålmantel, er solgt en hel del Raufoss 6.5 patroner med blank stålmantel, RWS jaktamunisjon, Norma Jaktpatroner, og det meste av kuler fra SuB har slik mantel.

Magnetisk militær amunisjon har ikke noen tykkere mantel utenpå stålet en Baurnal, kopper er lagt på med elektrolyse for å forindre rust, er ikke for å ungå at løpet kommer i kontakt med stålmantelen.

Stålet som brukes i slik mantel er legert for formålet, det er ikke knivstål ;)

Prosjektiler som er laget for å ha en panserbrytene effekt er noe helt annet og har en stål, eller wolframkjerne med en mantel utenpå som skal hindre kontakt mellom løpet og kjernen, dette gjelder ikke for Barnaul patronene som selges her.

At løpet spises opp raskere med Barnaul/Wolf/Tula har ingenting med stålmantel å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ikke allt som er korrekt i denne tråden.

Stålmantel var standard frem til omtrent andre verdenskrig i Europa. USA brukte kobbernikkel frem til noe etter første verdenskrig, deretter kobberlegeringer. Jaktammunisjon hadde i europa ofte stålmantel frem til omtrent 1980. Norma alaska kulen hadde opprinnelig stålmantel, RWS brukte stålmantel lenge. 6,5 ammunisjon fra Raufoss hadde opprinnelig stålmantel, det samme hadde kuler for hjemmeladning.

Var dette et problem? Nja, 6,5 løpene i DFS varte ca 6000 skudd med stålmantelammunisjon, det samme antall skudd får vi i dag med tambakmantel. Altså ingen forskjell? eller, stiller vi samme krav til presisjon i dag?

 

Hva er så stålmantel? Det er mykt stål belagt (pletert) med et materiale for å hindre rust, kobber og nikkel var de vanligste. Nikkelbelagt stålmantel er ikke "cupronikkel" som mange tror. Belegget ble oftest lagt på ved en prosess som kalles "cladding" ikke elektrolyttisk. Det tynne kobber eller nikkelbelegget var primært korrosjonsbeskyttelse, men hadde en viss smørende virkning, og sammen med bruken av bløtt stål gjorde at det ikke ble kontaktsveising mellom mantel og løp.

 

I dag brukes ikke stålmantel i USA eller i vesteuropa (med ihvertfall ett unntak). Den militærammunisjon som henger på magneten har vanlighvis stålkjerne inne i en tambakmantel. Stålet brukes her som erstatning for bly. F eks miljøammunisjon brukt i det Norske forvaret, rifleammunisjonen er blyfri, og har stålkjerne inne i en tykk tambakmantel. Men unntaket er 9 mm, der brukes kobberplettert stålmantel med kobber kjerne.

 

Derfor er det viktig å underske tvilsom ammunisjon for å skille mellom stålkjerne og stålmantel. Sag eller kutt et projektil i to og vri delene fra hverandre, deretter bruk en magnet for å finne hva som er stål og hva som er annet materiele.

 

Om kobber eller nikkelplettert stålmantel sliter mer på løpet enn tambakmantel er usikkert, men jeg tenker med gru på de stålmantlede RWS kulene i 7x64 jeg har sedt ned gjennom løpet i min drilling uten å ha oppdaget at det var stål.

 

Men, dersom pris er viktigere enn presisjon og løpssitasje, så bruk stålmantel. Er presisjon og lite slitasje viktig så unngå stålmantel. Stålkjerne med tykk tambakmantel tror jeg er bedre enn stålmantel, men tambakmantel med blykjerne er det jeg helst vil ha.

 

Da har jeg ro i sjelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...