Jump to content

Siktet mitt rekker ikke til 1500 meter


furuoglyng

Recommended Posts

Hei, jeg har regnet litt på kulebanen til en 300 grains .338 Lapua Scenar på 1500 meter i forhold til maks moa justeringen på kikkertsiktet mitt og funnet frem.

 

300 grains Lapua Scenar .338 på 1500 meter med siktet justert på 100 meter=2808.4 cm etter tabellen.

 

Kikkertsiktet mitt er en Leupold Mark4 M1 30mm rør med elevasjonsjustering på 90moa.

 

1 moa på 100 meter=2.54cm *1.145=2.9083cm

1 moa på 1500 meter=2.9083cm*15*=43,6245cm

 

Kulebanen på 1500 meter=2808.4cm

 

2808.4cm/43,6245cm=64,38moa justering opp som må til.

 

Siktet mitt kan kun justeres 45moa opp og 45moa ned, dvs at med siktet kan jeg kun skyte til 1200 meter med denne ammoen som går ned 1507.3cm med siktet justert på 100 meter etter tabellen.

 

2.9083cm*45moa*12=1570.5cm.

 

 

Har Sako sine TRG optilock montasjer moa tilt eller må jeg kjøpe meg et 34mm rør?

Link to comment
Share on other sites

Sako TRG sine kikkertmontasjer har tilt. Den ene er på 30 moa og den andre mener jeg er på 45 moa. I tillegg kan du montere en tiltet picatinny montasje. Men skal du skyte inn riflen på 100 m, så må du passe deg for at du har nok justering i bunn.

 

Personlig ville jeg heller vurdert kjøp av Sphur montasje. Disse har også tilt, men er bedre/lettere å montere opp.

Har selv Sphur på mine LH rigger og vil ikke bytte disse bort i noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Den basen som Sako har nå til TRG er det 30 moa tilt på. http://www.sako.fi/pdf/specs/TRGtactmount.pdf Mulig noen av de eldre eller hurtigmontasjen er mer tilta.

Ellers støtter jeg Tommy i at Spuhr sine er snasne saker. Fordelen med Sako sin er at du kan bytte bare ringer om du vil ha noe annet der etterhvert, men Spuhr sin har andre kjekke fordeler. Om ikke det er et mål at det skal være lett ombyttbart mellom andre våpen ville jeg helt klart valgt en av disse to løsningene og ikke pic. skinne for så å sette ringer på den igjen. Minst mulig mikk mellom kasse og kikkert tror jeg er lurt på en .338, om ikke du er glad i Locktite sine produkter. Billigere og mer fleksibelt med skinne men ikke like sexy..

 

Er du sikker på at du har 45 opp og ned nå etter innskyting på 100? Imponerende om du er midt i justeringsområdet på kikkerten etter innskyting. Jeg har 17mRad tilgjengelig på min PM2 i std ringer på TRG. Det holder til et stykke etter at den lille 6,5 saken jeg har ikke er spesielt effektiv.

Om du ikke får den ned til 0 på 100m med .338LM'n skal du ikke ta så tungt. Du har vel .338LM for å skyte langt? :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det må være en slapp ladning du har som trenger såpass med MOA til 1500 meter ;)

Ellers så vil jeg gi deg det enkle råd, at du kjøper en Picatinny skinne med minimum 30 moa tilt. Det beste er å få skrudd siktet helt i bunn når du er ca på 100 meter, slik at du har hele registeret å kneppe på. Man trenger ikke å kneppe nedover fra 100 meter. Og om du skulle være noen cm over på 100 meter med alt i bunn, så er ikke det noen krise.

Mitt sikte står i bunn, og da er jeg 6.8cm over på 100 meter. Da slipper jeg å tenke på zero stop og slikt, er ikke alle sikter som har det heller. Og det skal ikke være negativt for et sikte å bli skutt med når turret er i en endeposisjon. Tåler det ikke det, så kjøp deg noe bedre.

 

Du kan oxo skimse opp kikkerten din i ringene, det fungerer helt fint, og er ikke farlig for opptikken om du tenker litt over hva du gjør. Colaboxer og metall boksene fra Norma er geniale, og lar seg klippe opp med en vanlig saks. Da er det bare å stable opp noen skims i bakre ring, og så tighter du forsiktig sammen.

Om du kikker gjennom løpet og kikkert før du begynner operasjonen, er det lettere å se hvor mye du skal skimse for å komme i 0 på 100 meter. Det krever en god halvtime, men da blir det nøyaktig. 1mm med skims skal gå fint.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt.

 

Jeg går kanskje for en TRG montasje, siden jeg har en TRG42. Siktet går 45moa opp og 45 ned, og med 30moa tilt skrur jeg siktet 30moa ned for å nulle den inn på 100 meter. Dermed har jeg 30+45moa opp justering som rekker til 1500 meter 64.38moa.

Link to comment
Share on other sites

Så det du sier er at når du er innskutt på 100m så er kikkertsiktet ditt i mekanisk null også? Husker ikke helt i farten men mener å huske at mitt Zeiss sikte er ca 2mil fra bunn med 6,3mil tilt på montasjen. Da har jeg ca 10mil å justere på i høyden fra 100m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker når man har 30 moa tilt, da må man jo skru ned på siktet for å få den i null med løpet. Hvis så, vil jeg ikke få 30moa opp + de 45moa opp jeg har på siktet?

 

Jeg har ikke skutt enda med rifla og har ingen erfaring med den så langt.

Link to comment
Share on other sites

Jo, du vil få 30moa ekstra å gå på i høyden. Men det er slett ikke sikkert at du har 45 opp og ned etter innskyting. Du kan godt ha mer å gå på opp, eller omvendt.. Vanskelig å si uten å ha prøvd, eller i det miste montert kikkert, kikket gjennom løp og sikte, grovstilt etter dette og kulefall til den avstanden du sikter på. Da er du ikke langt unna en bedre sannhet. Når du får prøvd den på banen kan du se hvor mye du har igjen og hvor mye tilt du evt trenger. På min trg har det gått med 9 av 26mRad for å komme ca i senter på 100m. dvs, 17 igjen. Prøv og se er det beste.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har skutt med riflen enda, så ville jeg ha gjort det først. Så kan du eksakt finne ut av hvor mye tilt du trenger.

 

Jeg tolker det dithen at du baserer spørsmålet ditt på et teoretisk grunnlag. Teori og praksis går ikke alltid som hånd i hanske.

 

Jeg anbefaler deg og finne ladnigen som går best i riflen, så skyter du den inn på 100 m, så kan du finne ut hvor myevtilt du har til rådighet igjen på kikkerten.

Men jeg vet ikke om du har kikkertmontasje fra før eller ikke.

 

På min Hensholdt, så hadde jeg ca. 7.0 mil etter jeg hadde skutt den inn på en 20 moa base.

Fikk satt på en 20.6 moa Spuhr montasje, så hadde jeg 3.8 mil igjen på bunnen.

 

Ved å justere siktet så langt utenfor kikkertens senter, så kan du få uklarheter i kantene på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke enda fått montasje til rifla og regner ut sånn cirka om siktet holder til et framtidig langholdssevne etter jeg har blitt kjent med våpenet.

 

Schmidt und Bender PMII/LP langholdssiktene står oppført med 26 mrad høydejustering, betyr dette milliradian 1mil=10cm, dvs. 260 cm justering på 100 meter med 130cm opp og 130cm ned? Hvis det er sånn, da ligger mitt Leupold Mk4 sikte med 90moa høydejustering på det samme 2.9cm*90=261cm på 100 meter.

 

Et Leupold Mk4 16*40 12.7MØR sikte har høydejustering på 140moa og med disse trenger man ikke tilt, men jeg holder meg til det jeg har så lenge 30moa tilt gjør jobben til 1500 meter med .338lapua.

Link to comment
Share on other sites

PM II siktene har 0.1 mil klikkjustering, og det stemmer at de har ca. 260 cm i justeringsområde. Hva som er på Leupold, skal jeg ikke gå noe inn på da jeg ikke vet det.

 

Hvis jeg var deg ville jeg utelukket Leupold, og heller vurdert andre alternativer som er bedre. Men det kommer helt ann på lommeboken. men en ting jeg har lært er å bruke mer penger på optikk en det en egentlig har lyst å bruke. Kjøper du nest best eller lavere, så ender du ut med å være misfornøyd og selger siktet kort tid etterpå, og kjøper et dyrere etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at S&B siktene er best, men jeg valgte Leupold Mk 4 M1 10*40 siktet pga minst bevegelige deler uten zoom funksjoner. Disse siktene ble utviklet uten zoom for å være mest robust. Det er mulig jeg etterhvert bytter til en S&B, og finnes det forslag til hvilken nøyaktig modell jeg bør gå for?

Link to comment
Share on other sites

At S&B er best er vel å ta i litt men at det er veldig bra er det ikke noe tvil om. Du kan jo se på Vortex Razor HD og Viper PST, Hensoldt, Kahles og Swarovski også. Er veldig mye bra å få kjøpt i dag men det viktigste er jo kanskje å bestemme seg for hvilket nivå man skal legge seg på og hvor ofte man egentlig får skutt med riggen. Skal man delta i konkuranse 3 ganger i året og ikke skal slepe riggen gjennom steinura så er kanskje en Vortex Viper PST et vel så godt valg. Skal man(og er så heldig at man bor slik at det er mulig) skyte hver dag med riggen, kan det være greit å bare kjøre på å kjøpe fra øverste hylle slik som Hensoldt og de andre siden kostnaden med å bare smelle med en 338LM fort er mye større enn hva optikken koster.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at S&B siktene er best, men jeg valgte Leupold Mk 4 M1 10*40 siktet pga minst bevegelige deler uten zoom funksjoner. Disse siktene ble utviklet uten zoom for å være mest robust. Det er mulig jeg etterhvert bytter til en S&B, og finnes det forslag til hvilken nøyaktig modell jeg bør gå for?

 

Jeg tolker deg dit hen at du allerede har dette siktet. Hvis ikke, vil jeg anbefale deg litt mer enn 10x forstørrelse. Jeg mener dette blir litt lite når holdene begynnere å nærme seg kilometeren_

Link to comment
Share on other sites

Tenker du kommer til å bli fornøyd med det siktet en god stund fremover.

Du greier deg heeelt fint med et fast 10x til skyting på stål ut til 1000-1200 meter.

Litt større plater som 50x50cm på 1500 meter burde heller ikke være umulig. Det er bare å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke å sikte, men å se hvor kula lander når en bommer. Dette er lettere med litt ekstra forstørrelse.

Jeg pleier å zoome opp til det punktet der jeg fortsatt er sikker på at jeg klarer å finne igjen målet i siktet før kula kommer frem slik at jeg ser nedslaget. Skyter for meg selv og er avhengig av å få med meg dette.

 

edit: Uansett så får du nok mye moro med den kikkerten du allerede har. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for bekreftelse om "colaboks" trikset fungerer Knut Erik. Av økonomiske årsaker prøvde jeg det selv for å få bunnen av siktet på 100m.

Både børsemaker og andre flirer når de ser dette. Men med 5-10 mm samlinger med 8g scenar i 6,5 så er jeg fornøyd....

Shultz & Larsen med 17mm pipe

Så ta med saks å en boks på skytebanen å prøv deg frem!

Lyke til

Link to comment
Share on other sites

PM II siktene har 0.1 mil klikkjustering, og det stemmer at de har ca. 260 cm i justeringsområde.

Muligens litt avsporing i forhold til headingen på denne tråden.......det nye siktet til SUB....3-27x56 PM II har 36 mrad justeringsområde om ønskelig, samt en del flere retikkel å velge i :wink:

 

Er vel en direkte konkurent til et annet europeisk merke av anerkjent kvalitet og med ca samme zoom-område

 

Prisen er ikke sjenerende lav, for å si det slik :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...