Jump to content

Nei til pistolskyting i Norge?


freezingduck

Tror dere det blir ulovlig med pistolskyting i Norge de neste 5 årene?  

297 members have voted

  1. 1. Tror dere det blir ulovlig med pistolskyting i Norge de neste 5 årene?

    • Ja
      29
    • Nei
      136
    • Nei, men det blir vel strengere
      133


Recommended Posts

Det er ikke noe korstog mot pistolskyting....

 

"Noen" stiller derimot, det jeg mener er, legitime spørsmål rundt tilgjengelighet av rellativt farlige våpen i samfunnet.

 

Det er lett å forstå at det er vanskelig for en som ikke har kjennskap til skytesport å se nytteverdien av pistoler i privat eie, særlig satt opp mot potensiell fare ved missbruk. Og det er vanskelig å komme unna Utøya i denne sammenhengen både følelsesmessig og som et konkret eksempel.

For eksempel har Al Kaida nylig oppfordret til "enkeltmanns aksjoner" i Norge.

 

I politisk teori, heter det at "Innbyggerenes sikkehet gir staten legitimitet"

 

Desverre blander man ofte sammen trygghet og sikkerhet. Sikkehet er en tillstand, trygghet er en følelse. Du kan være i sikkerhet, men du kan aldri være i trygghet.

 

Det vi må gjøre som sportskyttere, er å bidra til å skape en trygghetsfølelse rundt det vi gjør, og det vi har. Noe av dette kan vi gjøre ved å møte de spørsmålene som blir stilt med fornuftig, sakelig og sindig informasjon om hvorledes lovlige private våpen i svært liten grad fører til et usikkert samfunn.

 

Lovforslag og enkelte utspill som nå blir fremmet er helt naturlig, og vi trenger ikke få panikk. Men vi kan bemøte disse forslagene med gode motargumenter, som holder kritisk granskning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på det møtet du linker til Freezing duck...

Hva er det du mener?

 

quote fra NSF

NORGES SKYTTERFORBUND

Oslo, 8. februar 2013

Vedrørende forslag til Arbeiderpartiets landsmøte 2013 om forbud mot sportsvåpen

Norges Skytterforbund (NSF) er informert om at det til årets landsmøte i Arbeiderpartiet er

fremmet forslag om totalforbud mot innehav av enhåndsvåpen (pistoler og revolvere).

Et slikt forbud, som da også vil omfatte de sportsvåpen som NSFs medlemmer benytter til

organisert trening og konkurranse i de mange klubbene tilsluttet Norges Idrettsforbund og

NSF, vil medføre at en stor idrettsgren blir forbudt i Norge. Det er her snakk om en stor

idrettsgren både internasjonalt og nasjonalt, og et forbud vil innebære at norske pistolskyttere

ikke lenger kan delta i Olympiske leker, Paralympiske leker, World Cup og mesterskap i

denne idretten.

Norge er en av verdens beste nasjoner innen skyteidrett, og skyting er faktisk den

sommeridretten som har skaffet Norge flest medaljer i Olympiske leker gjennom tidene.

Det er i dag strenge regler for erverv, innehav og oppbevaring av våpen. Våpenloven og

Våpenforskriften har spesielt strenge krav hva angår håndvåpen. Det er politiet som må

godkjenne hvert enkelt våpenkjøp, etter å ha foretatt en bakgrunnssjekk av kjøperen.

Det regjeringsoppnevnte Våpenlovutvalget, som i nærmere 2 år foretok et dypdykk i

våpenlovgivningen, også etter terroraksjonen 22. juli, har foreslått ytterligere innskjerpelser

av lovgivningen.

NSF er av den mening at Våpenlovutvalgets innstilling er gjennomarbeidet og faglig meget

godt forankret, og at denne må legges til grunn når Stortinget skal behandle ny våpenlov.

Et totalforbud vil ramme tusenvis av seriøse idrettsutøvere, uten at det vil kunne hindre

terrorister eller andre kriminelle i å begå ugjerninger.

Med vennlig hilsen

Norges Skytterforbund

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil våge å påstå at et krav om at eie av håndvåpen for lovlydige borgere som utøver en sport er ganske alvorlig

 

Ja, men alvorligheten er proposjonal med hvem som krever det.

 

At AP som parti, eller FRP krever det er vesentlig mer alvorlig enn at "Steffen Karlsen" krever det....

 

Foreløpig har det kommet forslag fra et enkelt medlem av et politisk parti om et forbud. Dette forslaget har blitt tatt alvorlig, og det jobbes med å påvirke politikere til å gå i mot forslaget, og tilsvarende forslag som kommer til å komme....

 

 

Edit: lagt til quote....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg håper virkelig det.

Jeg tror vi alle har medfølelse for de som ble drept på utøya, mange av oss her inne mistet sikkert noen vi hadde nær.

Men jeg håper vi alle skjønner alvorligheten i at slike forslag blir fremmet, og at dette ikke er svaret på å slippe slike hendelser.

Link to comment
Share on other sites

Dere kan gjerne kalle det bullshit.

Der er jeg uenig, synes det er rart at ikke flere personer skjønner hva jeg mener.

 

Meningen min med disse to inleggene var få flere til å forstå hvilken trivelig og sosial sport vi utøver.

 

Hadde ikke som plan å henge ut enkeltpersoner eller partier, men at vi skulle si vår mening om sporten og hva den har gitt oss.

 

Bruker kammeret med gjevne mellomrom for å få hjelp med tekniske spørsmål angående mine sportsvåpen, men denne gangen ville jeg bruke det til å få folk til å tenke litt på hva som foregår rundt oss.

Når det er alvorlig nok til at NSF kan sende ut offisielle brev angående saken, tror jeg det også er alvorlig nok til at vi kan tenke oss litt om hva som skjer rundt oss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg i at et forbud mot pistoler, revolvere og selvladende rifler ville vært "krise", og gjort livet mitt og mange andres mye fattigere. Og at sikkerhetsgevinsten for sammfunnet ville vært marginal.

 

Det er fremmet fornuftige forslag i forslaget til ny våpenlov. Som eksempel er registrering og begrensning i tillgang på magasiner med mer en 10rifle/20Pistol ett mer fornuftig tilltak enn et totalforbud. Man vil oppnå det samme, men mye mer skånsomt.

 

Det vil, (og sikkert bør) komme noen innstramninger. Noen av disse vil være gode og virke slik de er ment, og noen kommer til å være meningsløse og uten reell effekt annet en å begrense en idrett.

Vi får gjøre som NFPS/DSSN?, som har vist seg å være et proaktivt forbund som manøvrerer bra i dagens våpen-politiske klima. Og beholder sin sport ved å være i dialog og pålegge seg selv levlige restriksjoner.

 

Forøvrig skrev du en utrolig bra "kronikk" i "Skytesport er barnevennlig" tråden. Jeg anbefaler deg å sende den på mail til alle politikere du kan finne.... Det vil være en dråpe i havet, som kanskje kan bety noe. Vi trenger mange stemmer, så kanskje en blir hørt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Godt at noen skjønner hva jeg vil fram til ihvertfall;)"

 

Joda, Freezingduck, jeg tror vi er mange som skjønner hvor du vil, og som har mange av de samme erfaringene som du har hatt i forhold til skyttermiljøene.

 

Det er også mange av oss som har sett mer enn snurten av dette "korstoget" som er nevnt, og det er vel ikke så mange som _ikke_ ser at det kan være innskrenkninger på gang

i forhold til innehav av våpen, og våpentyper.

 

Jeg er av dem som mener at en viss innskrenkning kan være av det gode. Det er ikke alle innehavere av våpen som er seriøse våpenbrukere. Det er en ikke liten prosent som enten oppfatter våpen som sine personlige leketøy, som de skal kunne bruke som de vil, eller ikke bruke, og det er deritil en ikke liten prosent som innehar våpen som de verken er fysisk eller psykisk skikket til å bruke. Jeg tenker da f.eks. på nybegynneren, som etter et par besøk på en bane med .22, som bruker det neste halve året på å skaffe seg adgang til en diger magnum med hylster og cowboyhatt, for å sette det på spissen. Noen er "samlere" og samler både våpen og dertil styreverv i klubb for kunne sitte på våpnene sine ute å behøve å skyte med dem. Noen rare klubbstyrer rundt omkring.

 

Der er alltid ting å ta tak i, og rare ting som ikke burde vært sånn. Likevel er jeg 100% enig med deg, i at skyttermiljøene (jeg kjenner noen flere enn ett) stort sett er fulle av fryktelig hyggelige mennesker, verdifulle sosiale nettverk, morsomme og utfordrende aktiviteter og enda mange flere positive ting som kunne vært nevnt.

 

Jeg syns det var stort av deg, å legge ut din historie som du gjorde, og jeg syns den er et verdifullt bidrag til debatten omkring våpenbruk og hvor ødeleggende et slikt hodeløst og ukyndig forslag kan være, når det kommer fra sentralt politisk hold.

 

Jeg personlig syns at det beste med pistolskytingen er at en kan fortsette med en sport gjennom hele livet, helt til en enten mister synet eller armene.

Politikk som hobby fører derimot oftest til at en mister gangsynet ganske tidlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tror det er mange klubber som kommer til å få en "noe" broket økonomi når/om/hvis det blir oppfølging og kontroll av aktivitetskrav.

 

Men det skader ikke akkurat miljøet vårt, for idag er det mange "samlere" som absolutt ikke har behov for våpen. Men igjen, så er det ikke disse som er problemet mtp "uønskede hendelser"..

Link to comment
Share on other sites

... Men igjen, så er det ikke disse som er problemet mtp "uønskede hendelser"..

 

Tor du har helt rett med tanke på lite aktive skyttere. De er neppe større samfunnstrussel enn oss aktive.

 

Da er jeg mer bekymret over jyplingene som møter opp de første seks mnd, kjøper seg en 9mm og så blir borte fra klubben.

Link to comment
Share on other sites

Ja til pistolskyting i Norge. Vi må slutte og henge oss opp i gale Breivik. Det er noe som heter ulovlige våpen og har våpenmotstanderne tenkt på det? Det kan skaffes uten tillatelse fra politiet og florerer sikkert masse av det. Selv så ønsker jeg og ha lovlige våpen og følge di regler som jeg er pliktet å gjøre. Dette blir for dumt at noen våpenmotstandere skal ødelegge for oss som har og bruker våpen på en forsvarlig og lovlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...