Jump to content

Ny kikkert til salongen - med bestemte kriterier


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg må ha ny kikkert til salongen, da det gamo-siktet som sitter på i dag har alt for tykt trådkors, så blinker på 50 meter pluss forsvinner helt.. :P

 

Det jeg ønsker av min salong-kikkert er:

-liten og lett. Skal ikke brukes nattestid, så stor lysåpning er ikke nødvendig.

-gjerne utvendige tårn

-minimum 4x forstørrelse

-kulefallskompensator i retikkelet. Vet nikon har en løsning på dette...?

-pris: ikke noe over 2500,-

 

Det er hva jeg kan komme på i forbifarta.. Noen gode tips?

Link to comment
Share on other sites

http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-crossfire-ii/crossfire-ii-4-12x40-ao-v-plex-1-inch-tube

 

Denne er vel ikke akkurat liten og lett, men den har justerbart objektiv, noe som er en fordel på salongrifler, hvor man gjerne skyter på avstander ned mot 10 - 20 meter og opp til 100 og over. Man vil alltid kunne få riktig forhold mellom retikkel og fokus "eller-noe-slik". De fleste siktene med noe lav forstørrelse, ala 2-7x33, 3-9x32 osv har fast parallakse på 100 yds. Da kan det bli vanskelig på de korteste holdene.

 

Et av de siktene jeg synes best om til salongrifle er for øvirg Leupold 3-9x33 Ultralight EFR: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14005&prodid=20340. Men om det er verdt prisen vet jeg ikke. Altfor dyrt i forhold til mange andre alternativer. Og det passer ikke helt etter mine ønsker.

 

Er selv på jakt etter et litt "tacticalt" sikte til Rem halvautoen til jentungen etter å ha solgt en Sightron SI 3-9x32RF (kan anbefales om du vil ha et lett og hendig sikte til en rimelig penge, har crosshair retikkel, selv om det ikke er av det tynneste).

 

Har noenlunde det samme budsjettet, men kunne tenkt meg større maksforstørrelse, og parallaksejustering SKAL jeg ha. Da helst med sidejustering og ikke på objektivet.

 

Den Vortexen jeg har linket til er i grunn rimelig aktuell. Sikkert produsert i en kinesisk bakgate av barnearbeidere, men i dagslys mot kongler og brusbokser opp mot 100 meter holder den sikkert.

 

Dette er det siktet jeg har sett mest på i grunn: http://www.simmonsoptics.com/riflescopes/Predator_Quest.cfm. Ikke helt det riktige retikkelet og nokså stort (men faktisk ikke så tungt), men det kan en leve med så lenge senteret ikke er for tykt. Hadde jeg bare funnet noen som sender til Norge. Må sjekkes litt... Har vært på Ebay et par ganger vet jeg. Et par tusenlapper ferdig fraktet hjem. Det oser vel ikke akkurat kvalitet av Simmonsnavnet, men jeg har da hørt om det i det minste.

 

Edit: Endringer...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode tips! Men så vidt jeg kan se, så er det nesten ingen med kulefallskompensator? Mildot ser jeg på som et minimum, og da blir de fleste tipsene her ekskludert :/ må i så fall bli den hawke-saken, men likte faktisk dårlig at den hadde lys. Ser bare for meg at retikkelet blir tykkere av det? Og at det er brukt penger på noe jeg ikke vil ha :P

 

Men pøs på med flere tips :)

Link to comment
Share on other sites

Hawkesiktet fås også uten opplyst mildot, og med parallaksejustering: http://www.deben.com/hawke-sport-hd-riflescopes/hawke-sport-hd-3-9x40-ao-mil-dot.html

 

 

Det jeg ser på som det største problemet er at langt fra alle har sikter som oppfyller de fleste ønsker. Da må man evt bestille på nettet. I så fall kan det oppstå problemer med å finne de som har slike sikter og som sender i posten.

 

Nikonsiktet er kanskje noe av det nærmeste du kommer det du er ute etter. Synd det har så lite maksforstørring for min del. Ellers har jeg hatt et Nikon Monarchsikte med BDC-retikkel. Syntes det kunne vært litt tynnere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne da?: http://www.deben.com/hawke-varmint-side-focus-riflescopes/HK5134.html

 

Denne passer til mitt bruk i hvert fall. Ikke for diger, 34 cm, har parallaksejustering på siden og har mildot. Synes det er en fordel å ha parallaksejusteringen på siden, da objektivet får mindre diameter enn med AO, noe som igjen gjør at man ikke trenger høye montasjer. Et AO-sikte har objektiv tilsvarende ca et sikte med 50 mm, i tillegg til at det gjerne blir lengre enn et med SF. I tillegg er den ikke så høggende tung, 505 gram. Prisen er heller ikke skremmende. Nå vet jeg ikke helt hvor gode Hawkesiktene er optisk, men det holder sikkert lenge til dagbruk. Selvfølgelig er det tomt på lager i denne butikken, men det ser ut som om de sender ut av landet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Hawke Sidewinder 3-12x50 m/belyst mildottretikkel på 7mm RemMagen min. Har vært brukt i 2 år nå og holder koken. Den har vært med rundt omkring i verden og har blitt utsatt for ganske røff bruk. Ok optikk og greie innstillingsmuligheter. Plukket vekk det digre hjulet på siden med en gang da det var både stygt og unødig. Det eneste jeg har å sette fingeren på er "slarkete" tårn.

Greit kjøp for penga, men slettes ikke toppkvalitet. Ikke dårlig heller da...

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Blir det ingen moms og gebyr til posten ved kjøp av Hawke fra deben.com? De skriver her om internasjonale ordre at

The price you pay includes all import duties, local taxes and brokerage fees. We arrange all brokerage on your behalf and delivery is to your door with no paper work to complete and no extra payments. The price you see is the price you pay.

Frakt går med UPS.

Link to comment
Share on other sites

Det blir mer og mer vanlig å forhåndsbetale moms på denne måten. Amazon har gjort det lenge, diverse kjøkkenutstyrsbutikker jeg har brukt gjør det og. Fordelen, bortsett fra at alt blir betalt i en engang, er at fortollingsgebyret er mye mindre, om man betaler det i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så vidt jeg kan se, så er det det. Det bekreftes og under bestillingsprosessen. Det eneste jeg synes var merkelig, er at prisene er de samme for norske brukere som for britiske (gjennom mitt VPN, ihvertfall). Norsk moms er en tanke høyere enn britisk, så da blir vi litt subsidiert. Ikke var frakten så ille heller, rundt £30.

Link to comment
Share on other sites

Både Deben.com og Amazon.com nekter å sende kikkertsikter til Norge når eg prøver å legge inn ordre på desse,hvordan får dere det så til ??

 

"We're sorry. This item can't be shipped to your selected destination. You may either change the shipping address or delete the item from your order."

Link to comment
Share on other sites

Vortex sin Viper 4-12x40 PA er ikke så dum til salong og har lurt på den selv. Den har ikke mil dot men et BDC retikkel som har graderinger i Moa, og da stemmer jo retikkel med Mao på rattene. Spotter man sine egne skudd så kan nemlig observasjoner overføres direkte til justeringer på ratt :)

http://www.vortexoptics.com/uploads/sub ... dc_moa.jpg

 

Og her er link til selve kikkerten:

http://www.vortexoptics.com/product/vor ... dc-reticle

 

Jeg ville før hatt denne kikkerten enn mil dot blandet med Moa ratt, det blir jo bare surr. Er ikke uten grunn at folk går for kikkerter med mil gradering både på ratt og retikkel ;)

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på Vortexsiktene jeg og, men går nok for et sikte med sidejustering fremfor objektivjustering. AO gjør at man må ha litt høyere montasje (om det ikke er god nok plass fra før). Hadde en Sightron SII 4-16x42AO på forrige salongrifle, og den var betydelig "grovere" i snuta enn den forrige 3-9x40'en der, ganske lik et 50 mm sikte. Måtte opp en høyde på montasje da. Liker at siktet sitter så lavt som mulig. Spesielt med tanke på at jentungen da slipper å strekke enda mer hals for å nå opp og se gjennom det!

 

Har "blinket meg ut" en Hawke 4-16x44 Varmint, men den har de selvsagt ikke på lager... Kan like gjerne gå for den fremfor 2,5-10x44 eller 3-12x44 der. Fysisk størrelse er lik.

 

Ellers har jeg mest lyst på Simmonsen jeg har linket til lenger opp (men da må jeg også bytte montasje, i og med at denne har 30 mm rør), men den er heller ikke så lett å få tak i her på bjerget. Blir vel en Ebayrunde etter at årsavgift på biler, strøm, kommunale avgifter og eiendomsskatt er betalt! Mars er ingen god måned å handle ting fruen synes er ufornuftig!!!

Link to comment
Share on other sites

Vortex'en jeg linket til har fokus på siden.. ;) En av grunnene til at jeg liker den. :)

På den negative siden så kunne den hatt litt større ratt og fokus lavere enn 50 yards. Men nå skyter jeg med en Leupold uten fokus og det funker bra det og :)

 

Har sett på den Hawke kikkerten du tenker på jeg og ko-stens, og enig med 4-16 utgaven siden de er like i fysisk størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Denne da?: http://www.deben.com/hawke-varmint-side-focus-riflescopes/HK5134.html

 

Denne passer til mitt bruk i hvert fall. Ikke for diger, 34 cm, har parallaksejustering på siden og har mildot. Synes det er en fordel å ha parallaksejusteringen på siden, da objektivet får mindre diameter enn med AO, noe som igjen gjør at man ikke trenger høye montasjer. Et AO-sikte har objektiv tilsvarende ca et sikte med 50 mm, i tillegg til at det gjerne blir lengre enn et med SF. I tillegg er den ikke så høggende tung, 505 gram. Prisen er heller ikke skremmende. Nå vet jeg ikke helt hvor gode Hawkesiktene er optisk, men det holder sikkert lenge til dagbruk. Selvfølgelig er det tomt på lager i denne butikken, men det ser ut som om de sender ut av landet.

Den er på lager nå ;)

 

Ser forøvrig at disse modellene (eller hawke generelt) kritiseres for at trådkorset er noe tykt av enkelte (spesielt i forhold til det som er avbildet på deben.com).

Fra 3-12x44-modellen:

s15kb7.png

Bilde fra

videoen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...