Jump to content

Hvem selger Helle Temagami CA?


Einarson

Recommended Posts

Vel, hvorfor ønsker man seg en kniv. Har vel kniver til et kompani allerede. Er litt svak for Helle sine karbonstålkniver og har lyst prøve denne.

 

 

Sendte en mail til Helle og dette svarte de:

 

Hei

Det har ikke vært særlig etterspørsel etter Temagami CA på det norske markedet.  Vi produserer den imidlertid til export.  Jeg vil anbefale deg å besøke en butikk som fører våre kniver og be ekspeditøren bestille den til deg.  Det skulle være fullt mulig.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

AS Helle

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha sett Helle Temagamai hos knifecenter.com. De har et par sider med Helle-kniver. Den er ikke der nå, og om det var karbonstålutgaven husker jeg ikke, men det er jo mulig å høre.

 

"Ikke vært særlig etterspørsel" - nei, en kniv ingen har hørt om er ikke lett å selge...

Link to comment
Share on other sites

..."Ikke vært særlig etterspørsel"...

 

 

Det må vel være etterspørsel fra forhandlerne det refereres til, og der i gården kan en vel strengt tatt ikke forvente det helt store kunnskapsnivået blant de det blir noe særlig volum av. Da faller nok desverre "litt utradisjonelle" ting ut :(

Link to comment
Share on other sites

Logisk ja, men hvis jeg var knivprodusent og så til de grader innestengt i glasskapene til G-Sport, så ville det vært en tanke å åpne min egen lille nettbutikk for de ekslusive varene. Kanskje til og med latt Mora overta billigmarkedet og sett kun etter folk som var over gjennomsnittet villige/gale nok til å betale for en god kniv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Vel, hvorfor ønsker man seg en kniv. Har vel kniver til et kompani allerede. Er litt svak for Helle sine karbonstålkniver og har lyst prøve denne.

 

 

Sendte en mail til Helle og dette svarte de:

 

Hei

Det har ikke vært særlig etterspørsel etter Temagami CA på det norske markedet.  Vi produserer den imidlertid til export.  Jeg vil anbefale deg å besøke en butikk som fører våre kniver og be ekspeditøren bestille den til deg.  Det skulle være fullt mulig.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

AS Helle

Fikk et tilsvarende svar på samme forespørsel nylig

"Du kan oppsøke G-sport, Intersport, MX-sport, Sport1 eller en annen butikk

som fører våre kniver. Der kan du be ekspeditøren bestille Temagami Ca fra oss.

Så gjort. Hadde som deg strengt tatt ikke bruk for, bare lyst på. :) Min lokale forhandler ringte pliktoppfyllende først sin egen kjede, de hadde som forventet ikke, så da kunne han ringe Helle direkte. Noe dager senere kunne jeg hente Temagami CA hos han.

 

Ser et innlegg over her tidligere versjon hadde riller på ryggen (seratering heter det kanskje på nynorsk?) Så en amerikansk review på youtube fra 2011 av CA versjonen der jeg la merket til dette - fordi kniven jeg har fått nå har ikke sådan Den er helt slett på ryggen. Så det ser da ut som det har kommet en ny versjon ja. Hvorfor de har fjernet "rillene" vites ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ser et innlegg over her tidligere versjon hadde riller på ryggen (seratering heter det kanskje på nynorsk?) Så en amerikansk review på youtube fra 2011 av CA versjonen der jeg la merket til dette - fordi kniven jeg har fått nå har ikke sådan Den er helt slett på ryggen. Så det ser da ut som det har kommet en ny versjon ja. Hvorfor de har fjernet "rillene" vites ikke.

Ikke at det er viktig, men satt å så en youtube video der en ung knivmaker snakker om årsaker til at en kniv (Buck Hudlum) feilet pga en designfeil

...kanskje var det et beslektet problem med Helle sin Temagami....at det var derfor de fjernet serrateringen på bladryggen? Ikke viktig, det bare slo meg nå når jeg så dette. Mulig jeg er helt på jordet. Der har jeg vært før.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vel, hvorfor ønsker man seg en kniv. Har vel kniver til et kompani allerede. Er litt svak for Helle sine karbonstålkniver og har lyst prøve denne.

 

 

Sendte en mail til Helle og dette svarte de:

 

Hei

Det har ikke vært særlig etterspørsel etter Temagami CA på det norske markedet.  Vi produserer den imidlertid til export.  Jeg vil anbefale deg å besøke en butikk som fører våre kniver og be ekspeditøren bestille den til deg.  Det skulle være fullt mulig.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

AS Helle

Fikk et tilsvarende svar på samme forespørsel nylig

"Du kan oppsøke G-sport, Intersport, MX-sport, Sport1 eller en annen butikk

som fører våre kniver. Der kan du be ekspeditøren bestille Temagami Ca fra oss.

Så gjort. Hadde som deg strengt tatt ikke bruk for, bare lyst på. :) Min lokale forhandler ringte pliktoppfyllende først sin egen kjede, de hadde som forventet ikke, så da kunne han ringe Helle direkte. Noe dager senere kunne jeg hente Temagami CA hos han.

 

Ser et innlegg over her tidligere versjon hadde riller på ryggen (seratering heter det kanskje på nynorsk?) Så en amerikansk review på youtube fra 2011 av CA versjonen der jeg la merket til dette - fordi kniven jeg har fått nå har ikke sådan Den er helt slett på ryggen. Så det ser da ut som det har kommet en ny versjon ja. Hvorfor de har fjernet "rillene" vites ikke.

 

 

Jeg husker å ha lest en del om denne kniven tidligere, og følgende er hva jeg husker som konklusjon av informasjonen som finnes om kniven. Rillene var på den første versjonen av kniven hovedsakelig for å avhjelpe bruk av fyrstål. Det viste seg visstnok at det var umulig å bruke kniven til det formålet, da de ytterste lamineringene av knivstålet er for mykt. På den andre versjonen fjernet de rillene siden de ikke tjente noen funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Ser et innlegg over her tidligere versjon hadde riller på ryggen (seratering heter det kanskje på nynorsk?) Så en amerikansk review på youtube fra 2011 av CA versjonen der jeg la merket til dette - fordi kniven jeg har fått nå har ikke sådan Den er helt slett på ryggen. Så det ser da ut som det har kommet en ny versjon ja. Hvorfor de har fjernet "rillene" vites ikke.

 

 

Jeg husker å ha lest en del om denne kniven tidligere, og følgende er hva jeg husker som konklusjon av informasjonen som finnes om kniven. Rillene var på den første versjonen av kniven hovedsakelig for å avhjelpe bruk av fyrstål. Det viste seg visstnok at det var umulig å bruke kniven til det formålet, da de ytterste lamineringene av knivstålet er for mykt. På den andre versjonen fjernet de rillene siden de ikke tjente noen funksjon.

 

Ah, det der makes sense, takk for infoen! Hadde jo hørt om at det ikke gikk "å slå gnist" fra fyrstål med karbonversjonen pga "mykt stål". Hørte om dette i følgende youtube video (ca 1.35 min ut):

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...