Jump to content

9mm og blying i løp.


helon

Recommended Posts

1. Slugg pipa. Underdimensjonerte kuler vil (nesten) uten unntak gi blying og dårlig presisjon. En tusendels tomme over riflingsdiameter er et godt sted å være.

2. Fulle fettriller. På kuler kjøpt i bulk kan fettet slåes ut av rilla ved håndtering, dette vil i grove tilfeller gi redusert smøring.

3. Riktig legering i forhold til trykk. For bløte eller harde kuler kan gi problemer med erosjon/deformasjon eller manglende tetting.

4. Lee Liquid Alox. Et lite lag på smurte kuler gir deg det beste av to verdener, ting skal være veldig feil før LLA ikke hjelper.

Link to comment
Share on other sites

CZ'en din er ikke den eneste

Det samme gjelder din, det var derfor jeg anbefalte kulediameter i forhold til løpsdiameter. Hvilken kulediameter som er optimal har strengt tatt ingenting med andres erfaring eller kaliberet å gjøre, det er løpet som avgjør. Dette gjelder i ekstra stor grad for 9mm (uten å spesifisere våpen nærmere) da den lenge har vært kjent for variable toleranser. I feks en 38/357 av normal kvalitet er løp som ikke liker 358-kuler bortimot unntaket.

Link to comment
Share on other sites

Kan være ett problem at 9mm dier sizer/swager ned kulene når de settes. For å sjekke dette er det kun en ting som hjelper, å trekke ut ei kule av en ferdig ladet patron og måle om den fortsatt har riktig kalibreringsdiameter. Hvis ikke kan man forsøke å utvide hylsa mer før kula settes og-/eller bruke mindre krymp. En ting av gangen må prøves for å finne synderen, og årsaken til problemet om kulene blir underdimensjonerte under ladeprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Kan være ett problem at 9mm dier sizer/swager ned kulene når de settes.

 

 

Ved bruk av factory crymp har jeg sett dette at den faktisk kan krympe kula, men ellers skal vel dette ikke kunne oppstå.

 

Har en sterk mistanke til at kulene fra Grossisten ikke holder den anbefalte hardheten som kreves for høye hastigheter, mener å huske minimum 12 brunel for over 1000 fot. Vet andre har testet dem helt ned i 6 brunel. Om dette er riktig må mer antimon blandes i og det koster penger så dette kan ha en sammenheng med kroner og fortjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at kulene passer i løpet ikke hvor harde de er sies det. Jeg har ikke hatt blying i min 9mm med kuler rundt 12 BHN. Når jeg har hatt problemer var da jeg skulle forsøke å lade 150 gr swc kuler i 9mm. Da ble kula sizet ned av kuleisetterdien da kula ble satt. Den har lang bæreflate da den er beregnet på 38. Kula ble sizet ned i kuleisetterdien med et forferdelig resultat. Ble en times pussejobb for å få blyet ut av pipa. Jeg bruker heretter kuler beregnet på 9mm og vekter rundt 125 gr :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...