Jump to content

SuperChrono akustisk skytekronograf bra?


gissmo79

Recommended Posts

Ja... Dette er ett bra produkt.

Det har vært endel fokus her på kammeret om at det blir lett feil målinger om en skyter litt på skrå, dvs ikke vannrett over sensorene.

Dette probelmet er ikke fraværende på fotocelle målere heller...

 

Les på kammeret , se roe sine langholds filmer. Det finnes endel erfaringer med denne. Ikke alle uttrykker seg like posetivt.

Jeg skaffet denne, siden jeg vil måle hastigheter i dårlig lys.

Hvis det ikke er så viktig for deg, se om andre fordeler med denne klinger godt i dine ører.

 

Har spurt selger om: Transport kasse/eske. Har også nevnt at displayet burde være synlig for skytter. Hvis du skal se dsplayet i dag, må du ha god overhøyde.

 

Der kommer det vel kanskje en løsning. Jeg er ikke supergodt informert. Men det dukker kanskje opp en modell med blåtann.

En app til mobilen skal vissnok utvikles.

Link to comment
Share on other sites

Den er testet på en pistolbane hvor jeg skyter, i et fjellanlegg med mye ekko.

Det er observert avvik på innendørs og utendørs, jeg sto ikke for noen målinger, men jeg overhørte flere som nevnte avvik på over 50ft. Mulig ekko???

Uansett så fungerer den vi prøvde dårlig på hastigheter under lyden, eks. 45acp - 38 special.

Noen 9mm. hadde også dårlig respons. Sikkert kjempefin på rifle utendørs, kunne tenke meg en slik selv. Det var ikke uventet at vi ville få problemer med hastigheter for enkelte pistoler.

.38 super og div. magnumer ga utslag, men noe tvil p.g.a. innendørs påvirkning.

 

NB. Dette er etter en test, mulig at vi trenger flere erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Til rifle så fungerer i allefall Magnetospeed utmerket. Jeg har en V2 modell som er laget for å også fungere sammen med lyddempere inntil Ø50. Lite rigging for å måle, 100% måleresultat så langt og enkelt å overføre resultatene til en pc(eller nettbrett hvis den har minnekortleser).

Hvis det er noe jeg skulle ønske var bedre så er det festet. Her skulle jeg ha ønsket meg en eller annen form for mekanisk lås ala stramming på slalåm støvler el. Løsningen med flatreim og strammeskrue fungerer helt grei det også men er kanskje litt mer ullent. Kan virke veldig stram men etter noen skudd er den blitt litt løs igjen. Etter en etterstramming sitter det vanligvis mye bedre.

Alt i alt så synes jeg Magnetospeed'en fungerer glimrende og er enkel å bruke. Litt dyr kanskje men på en annen side så trenger man ikke noe mer enn det som følger med i kofferten. Ingen stativ å styre med, ingen ekstra lyskilder, skjermer osv å tenke på. Alt du trenger, inkl batteri(vanlig AA eller AAA) er med å klar til bruk. Eneste jeg gjorde før bruk var å sette den til m/s.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar. Magnetospeed hadde jeg ikke hørt om før en gang, virket interessant, men var litt dyr syntes jeg. Det jeg liker med SuperChrono er at en kan sette den under skiva på 200m og måle hastigheten her og, vet ikke hvor nyttig det er, men hadde vært interessant å sett. Og at den ikke blir påvirket av lyset, har tidligere opplevd på kvelden at det var vanskelig og en gang det kom tåke på skytebanen. Får fortsette og lese og tenke :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Her er den andre tråden

viewtopic.php?f=22&t=79251&p=849368&hilit=ny+type+kronograf#p849368

 

I januar skjøt jeg inn noe nyladet ammo til toppjakt. Målte utgangshastighet, skjøt inn på 200 og målte overhøyde på 100. Så satte jeg opp kronografen på 200m og skjøt ca 60-70 cm over den og målte farten på 200m.

Det viste seg at hastighetstapet var noe større en hva balistikkprogrammet tilsa. Dette kom sannsynligvis av at BC for Lapua FMJBT 9,3g er noe optimistisk oppgitt til 0,636. Jeg prøvde meg fram med andre BC, og på 0,550 så stemte både hastighetstap og overhøyde på 100m.

 

Så på grunn av kronografen, så vet jeg nå den reelle BC`n på kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...