Jump to content

Hjelp Sauer - Suhl Drilling *edit bilder


aslebaraa

Recommended Posts

Har en Drilling i kaliber 12-12/222 rem som jeg ikke bruker. Hadde planer om å sette på denne en ny kikkert for en del år tilbake, men her stoppet det opp. Dette var i 2009 for jeg solgte S&B kikkerten som var montert til Raudnakke sitt Adelheid prosjekt. Den har ikke vært skutt med siden 2005, men har ofte vært framme å kost med :roll:

 

Men hva er det egentlig jeg har og hva kan være fornuftig pris for denne?

 

Er ikke hjemme, men har våpenkortet her, samt et par bilder fra da jeg solgte kikkerten.

 

Info fra våpenkortet:

Vorm. Sauer - Suhl i kaliber 12-12/222 rem.

 

Det er i ettertid nedfellt hakkemontasje. Er en del merkinger og informasjon på kasse/løp, men det eneste jeg husker er noe med SPECIAL GEWEHR LAUFSTAHL :roll: Børsa er veldig stram og fin i mekanismen og min far var alltid litt pettimeter med puss og olje. Blånering enda bra, men det vises at den har blitt bært en del. Litt mattere fram av kammerene.

 

Ser av litt søking her inne at historikken rundt Sauer, Shul, Shon etc etc er noe utflytende :?

S_B_001.jpg

S_B_002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har kikkertfester som er tilpasset basene så vil jeg tippe en realistisk salgssum på ca 15.000.- børsa er fin den, og er velsignet med fravær av Greenersikring.. :D

 

.222 har jo kommet de seinere år med ammo som er brukandes, om den passer litt dårlig i et brekkvåpen er helt sikkert.

 

Kommer an på bruken selvsagt, selv har jeg 7x57R og har ennå ikke hatt behov for hyperraske omladninger... kommer selvsagt an på brukeren og vurdering av situasjon.

 

Selv kunne jeg fint ha brukt .222 i en drilling, det er haglekaliberet jeg synes er digert, har selv kal. 20/3" og er meget fornøyd med denne.

Link to comment
Share on other sites

flyfisher: Regner med at det er klørne som er tilpasset hakkemontasjen du mener. Disse har jeg liggende.

 

Ja alt operatøren skal bruk er plassert på/ved sikkringen. En egen skjalter for omvelging til rifle. Denne spenner også opp et eget skur på skinna for bruk uten kikkert. Snedig patent som gir en ren og ryddig sikteskinne. Det er fremre avtrekker som blir rifleavtrekk. Snellerten er veldig lett, men det er en justeringsskru bak avtrekkeren, men har aldri stillet på denne, da avtrekket er pent som det er.

 

R patroner er jo det mest klasiske til brekkvåpen, men har aldri hatt noe problem med 222'en, men så er nok ikke rifleløpet gått mere en max 400 skudd. Skal være en grei sak og kammre om til 5,6x50R om man må ha R patron.

 

Prisantydningen din var vell i den gata jeg så for meg.

 

Håper at det er noen andre som vet noe og kan komme med erfaringer/vurderinger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar av fortreet og demonterer pipene fra låskassa, så står det en del symboler og tall på undersiden av løpsbunten.

 

Her kan du feks. finne tallkoden 773 det betyr at denne børsa er produsert i måned 7 (juli) i 1973 utfra bildene ser det ut som en merkel mod 32 uten særlig med gravyre, men Sauer hadde en tilsvarende som mod 32 jeg husker ikke modell betegnelsen men det gjør muligens noen andre ?

 

jeg vil tippe denne til tidligt 80 tall, det var en periode fra 1978 og oppover 80 tallet at det ble solgt en del drillinger i 12/.222 kombinasjonen.

 

Jeg husker denne perioden godt for jeg var en ung gutt med litt over middels interesse for våpen og jakt... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært vinterferie, så har ikke fått sjekket mere på drillingen, men har den foran meg nå.

 

Først noen bilder:

20130224_221347.jpg

20130224_221407.jpg

20130224_221629.jpg

20130224_221537.jpg

20130224_221614.jpg

20130224_221629.jpg

20130224_230618.jpg

20130224_230629.jpg

20130224_230713.jpg

 

Ser at det står 269 på løpene. Etter det som dere har skrevet over så er vell denne lager i februar 1969??

Det står også 1373, men det får jeg ikke noe fornuftig ut av :) Kan jo være 1 mars i 1973?

Ellers er det en masse stempeltegn på løpene, men her må det vell en ekspert til. Står Nitro 12/70mm på løpene og i Tysk stil så er 222 Rem oppgitt med metriske tall 5,7x43.

 

Har denne noe modellnavn?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...