Jump to content

Hagleladninger-div spørsmål


arvegutt

Recommended Posts

Jeg burde egentlig vite dette etter så mange år, men... :forvirra: , så her kommer det noen spørsmål ang hagleammo: Når det står på en haglepatron at den er f.eks 32g, 42g, 48g osv så er vel dette en betegnelse på vekta med hagel som er i patrona. Betyr det at desto tyngre patrona er desto større/kraftigere ladning er det i patrona også?, i så tilfellet hvor/hvordan anvises dette på patrona? Det må vel være en fordel at det er så mye hagel som mulig i patrona, f.eks 42g istedenfor 32g og så kraftig ladning som mulig også da? Finnes det noe godt argument for å bruke 12/70 ammo istedenfor 12/76 hvis man har en 12/76 eller 89 hagle, det vil vel være både mindre hagel og mindre "futt" i en 12/70? Alikevel så jeg på en jaktvideo fra USA hvor de jaktet ender at de brukte 12/70 ammo hevi shot?? Hvis man jakter i Sverige så får man der borte kjøpt f.eks 52g Rottweil ammo og 53g sellier &Bellot. Disse er det jæ....i mye mere futt i enn hva det er i de patronene vi får kjøpt her hjemme? Hvordan defineres magnum hagle ammo?, det må da vel være en fordel å bruke slik ammo, jeg mener...den ammoen må være mere effektiv og sikrere å bruke hvis det skytes på litt lengre hold, ville det uansett ikke være en fordel å bruke denne? Masse spørsmål her nå, men det er vel det dette forumet er til for. Takker hjertligst forr alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Mange spørsmål, og går ikke igjennom alle, men du har rett i at det er vekta på selve prosjektilene som oppgis. Det er ingen automatikk i at høyere vekt har mer futt bak seg, derimot er det ofte omvendt, altså at ladninger med færre hagl har raskere utgangshastighet.

 

Det er derfor ingen automatikk i at en tyngre ladning har mer "drep", men den har bedre dekning.

Link to comment
Share on other sites

12/65-67,5-70mm er vel det folk flest kaller for std cal 12. så har man jo semimagnum som også har inntil 70mm utskutt hylse med inntil 42gr ladn i bly. neste er 12/76 som blir 12mag- 12/89 supermag. har prøveskutt og sammenlignet alle disse unntatt 89mm tidlegere i blytidene for å måle inntr i finer samt jevnheten på skuddbilde.

federal hadde noen turkey shot i 12/76 med 2oz haggel. dette er den heftigste 12mag jeg noengang har skutt med. rottweil mag52gr var også frisk i sparket. og nettopp det er den største "praktiske" forskjellen mellom 70mm og 76mm-rekylen.

disse mag patronene var unødv ubehagelige å skyte med,og den største overraskelsen var nok at inntr i finer var vel så dyp med standard 70mm ammo samtidig med at i mine våpen så hadde 70mm mye jevnere/finere skuddbilder.

gammel regel sier ideal ladningen for hagler er ex ei 3kg børse-30gr ladning,3,5kg 35gr osv .2oz ladning skulle da ideelt sett ha ei børse som veier 5,67 kg noe som ikke er ideelt når man bærer børsa en jaktdag.

nå har ikke jeg noen data på hastighetene på disse skuddene jeg brukte i sammenligningene men det sies jo at hastigheten på mag ammoen er slappere.

Link to comment
Share on other sites

de fleste ladninger har vel hastigheter fra rett over 300 til oppunder 400m/s, altså ikke allverdens forskjell i hastighet.

tyngre ladning medfører som oftest mere krutt og mere rekyl.

Ikke bry deg for mye om noen patroner med laaang messingbunn, mengden krutt er ikke nødvendigvis proporsjonal med lengden på messingen. Høy messingbunn kan være for å kompensere for svakere hylser.

Link to comment
Share on other sites

ikke alle som vet dette med gram i haglskudd, hørte om en uerfaren jeger som spurte litt om ammoen på en butikk(vet ikke hvor) han fikk til svar av han som solgte ammo at når det var 42gr ammo så var det 42 gram krutt.....

 

Det er vel en bred enighet om at det er farten som dreper, ikke først å fremst hagl-mengden.

(Selvfølgelig er man avhengig av å treffe med tilstrekkelig antall hagl også)

Den beste ammoen jeg vet av er Saga Tungsten, de ble vel testet til 460-470m/sek av villmarksliv eller hvem det var. Men egner seg jo ikke til alt da de koster fra 25kr/stk og rikosjettfaren er stor.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Løfter en gammel tråd i stedet for å starte en ny. Dette med høy hastighet osv blir ofte brukt som fordel over tunge store haglladninger. Men den gang det ble brukt svartkrutt og nitrokruttet var i startfasen var det jo ikke så mye over 300m/s en 28-32grams patron hadde. Så hvor stor hastighet må du ha før du ikke dreper det du skyter på? Hagle er jo og blir kortholdsvåpen uansett. Jeg vil heller tro en stor ladning skutt i en åpen choke vil gi en større men samtidig tett nok sverm? Det må jo være en fordel for de fleste av oss ;) 

Link to comment
Share on other sites

Bruk av tunge ladninger er overvurderte og bidrar heller ikke til god flyktskyting med hagle.

Nå som tidligere er en balansert patron med 28 - 34 gram hagl beste valget for ordinær jakt på fugl i skog og fjell.-Sent i sesongen og ved jakt på sjøfugl/gås kan nok også en 36 grams svart Rottweil finnes i kammeret. 

"Gamlegutta" med sine våpen beregnet for svartkrutt bedrev sin jakt på litt annen måte og under andre premisser. Det jeg hørte som gutt var omtrent: Lange løp/pipe med trangest mulig borring og overlag større hagl enn det som nå er vanlig - "rypehagl var norsk nr 3 (3,25mm - mellom us 4/5)- Orrfugl skulle ha grovere selvsagt. Om de trange choker og grove hagl skulle kompensere for rel låg hastighet vites ikke,- men ganske trolig. Jakten startet 15.Sept. som nermest var en hellig dato. Tror heller ikke det ble så mye sjangset å skyte på flyvende fugl, skuddene var dyre - selv om man ladet selv- min far fortalte at om det måtte til to skudd på en rype så var fortjenesten null.

Om høyere hastighet dreper bedre? - Jeg vet noen mener det,..jeg selv er litt usikker, men alt er relativt og driver man opp hastighet for mye resulterer det også i mere rekyl - og dårligere oppfølgningsskudd. Tror et godt skuddbilde uten for store og mange "hull", er vel så viktig

En balansegang dette...

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Som du sier bobby hagleskyting er en balansegang. En kunst vil mange si. Jeg satt å så på NM i leirdueskyting her om dagen og syns det er mektig imponerende å treffe så mange duer med publikum og stresset. Jeg fikk nå omregistrert den gamle sideliggeren etter bestefar fra affeksjon til bruksvåpen. Den er nok ikke så gammel slutten av 70 starten av 80 tallet. Men lett og med plast rekylkappe så blir det nok rolige 28-32 grams patroner i den ;)

Link to comment
Share on other sites

On 6/29/2021 at 6:25 PM, Rugerdud said:

stor ladning skutt i en åpen choke

Det bør iallefall ikke kompensere for trening. Jeg har skutt de siste 2 sesongene med samme patron. En 36 gramsladning i uk5. 12/70. Den er rask, litt frisk. Men har balansert den til mine 120 kg. Og en sterk god  passe tung OU.  Til rype kunne den selvsagt blitt voldsom, men lar jeg rypa fly litt så går det veldig bra. Ikke ei rype ødelagt sålangt. Så alt vel. Jeg skyter med skeet choke i 1, 3/8 i toern.  Selv skarven detter på 30m dau i smellen.  Men jeg testa flere 12/70 ammo da. Og denne satt så fint et skuddbilde at det var og er en fryd.  Bestilte flere 100 jaktskudd. (500) Og har for et år eller to til.  Men å  lugge rundt på tyngre patroner enn 36 gram på norsk jakt, det har ikke jeg noe interesse av. Mange fordeler av å bli vant til en patron. Det anbefales! 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kjørt en liten "hurtigtest" på nån av mine favoritt jaktskudd på skytebanen i går, samt en ny patron som en del si at dæm har god erfaring med, totalt 5 forskjellige patrona. Tok mæ bryet med å teste 5 patrona i både Beretta'n og i Flodman. Avstand ca 25m, halv boring(modified ***) i begge børsan. Tegna en senterring i papiret med ei leirdue som et referansepunkt på papiret.
1: Rottweil Spesial 36gr us6.
2: Rottweil Waidmannsheil 36gr us6.
3: RSW Silver Selection 36gr us7.
4: Winchester ZZ 36gr us6.
5: NSI Duplex 38gr us4/6.
1: Rottweil Spesial har god og fin dekning i begge børsan, og mer einn nok hagl i senterringen for at det bli et dødlig skudd med begge våpna. Bli vel nesten en "økonomi" patron det her, ca 6,- pr stk ved kjøp av et visst antall.
2: Rottweil Waidmannsheil e min favoritt patron, å har verre det i åresvis. Å ikke uten groinn, meget god og fin dekning i begge børsan, å godt meg hagl i senterringen med begge våpna. Ved kvantumskjøp kan du få deinn her for roindt 9,- pr stk.
3: RSW Silver Selection e et alternativ med fornikla hagl. Har av å te stussa litt i jaktsammenheng med deinn her, men sannsynligvis skytter'n.. For patron har fin og jevn dekning med begge børsan, å her e det å mer einn nok hagl i senterring te at det e dødt i skuddet. Ved kvantumskjøp koste dæm 7,- pr stk.
4: Winchester ZZ 36gr har æ som med RSW SS stussa over nån ganga, men får nok ta det å på skyttern's kappe.. Her og e det jamn og fin dekning over papiret med mer einn nok hagl i senterring for suksess i en jaktsituasjon. Mene å husk at det va ca 8,- pr stk her..
5: NSI Duplex e en patron som æ har fått mange tebakemeldinga på i fra folk, meget god patron etc.. Det står og "long range" på eska, å det merkes jo at det e krutt i deinn her.. Men, som frøkta i fra min side, hardt lada patrona gi som regel pussige skuddbilda. Med Beretta'n e det mulig at æ drar skuddet litt te venstre når æ trekke av, å det e da altså ikke ett eneste hagl i senterringen. Svermen forøvrig e å ujevn å klumpete, et DÅRLIG skuddbilde uansett. Med Flodman e det tross alt litt ber, å her går sjølve forladninga rett igjennom senterringen som ei kule... Pluss at der e nån hagl i tillegg. Men, samme her som med Beretta'n, ujevnt å klumpete skuddbilde. Treffe du viltet med en sånn klump, så e det jo kveld, men her va det store høl i svermen.. Ca 10,5,- pr stk ved kjøp av et visst antall.
Det her e altså bare en kjapp test der det e skutt kun ett skudd av kvart type med begge våpen, å det e helt sikkert avvik i fra skudd te skudd av samme type og, men tenke at en får en liten pekepinn på kor landet ligg.
Uansett, deinn største overraskelsa e kor "stor" forskjell det e i spredninga i svermen mellom Beretta'n og Flodman i deinn her sammenhengen. Samme avstand, samme choke, men Beretta'n går adskillig trangar einn Flodman her! Det sjer ut som om det e skotte med 2 forskjellige choka her, men det e som sagt brukt halv boring i begge våpna. Forskjell'n på chokan e lengda som ho sa brura.. Å med Optima HP i Beretta'n som har 90mm lange choka vs Flodman som har 45mm lange choka, så sjer en vel på en måte forskjellen på papiret i kolles en choke "pakke" svermen i børsa på tur ut, uten at æ e nå som helst slags ekspert på deinnslags.. 😉
 
 
Legg te at æ ska ila sommer'n få skutt over kronograf for å få verifisert utgangshastighet her og. 
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...