Jump to content

valg av primer verktøy


Rommling

Recommended Posts

jeg skal starte å lade 223 nå.

har en lyman t-mag presse men har bare Large primer til den.

 

valget er da, kjøpe smale rifle sett til den etter håndverktøy.

 

da jeg har liten plass så jeg må ta opp og ned lade pressa hver gang så tenker jeg håndholdt da jeg kan prime uten å sette opp pressa.

 

men hva velger jeg, funket en billig lee sak. sett på rcbs sin på xxl. men er den til smale rifle?

midway hadde mange typer,

 

noen tips her. eller linker til sider dette er diskutert, prøve å søke men fant ingen gode sider.

 

Rommling

Link to comment
Share on other sites

Støtter håndverktøyet. Min anbefaling basert på at jeg har solgt mange av begge da jeg var i bransjen: RCBS uten tvil. Den er langt mer solid bygget, i bedre materialer og, fremfor alt, den bruker standard hylseholdere. Lee sitt verktøy har en gjengangerfeil i at det får tretthetsbrudd i sokkelen for hylseholderen, og det bruker en egen type hylseholdere.

Det kommer vel ikke som noen stor overraskelse at jeg selv bruke RCBS.

Link to comment
Share on other sites

så jeg kommer ikke til å angre om jeg drar på xxl å kjøper meg en håndprimer av merke RCBS og tar med dier av samme merke når jeg først handler. primer verktøy men kan noen bekrefte at denne tar små tennhetter dier

 

bare så jeg har det helt klart. hvor mange typer hetter finnes det

Large rifle

Smale rifle

Large pistol

smale pistol

 

kan jeg sette inn alle disse typene med rcbs?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere typer hetter, men heldighvis er det bare to dimensjoner på boxerhetter - i teorien. I praksis er det slik at dimensjoner på både hyler og hetter varierer. Det betyr at du noenganger trenger mye kraft for å sette inn hetten, håndverktøyet må derfor være kraftig. Av de vanlige håndverktøyene er RCBS det beste, men det har vært tilfeller der hettene har gått av under isetting, det er ubehagelig.

Det finnes benkemonterte hetteisettere som er klart bedre enn de håndholdte, men også dyrere.

Det finnes også isettere med magasin som monteres på pressen slik at du får kraft nok til å sette hetten.

Jeg anbefaler å skaffe benkemontert, det er raskest og best.

Hvis du vil prøve noen så har jeg Lee håndverktøy, men bruker det svært skjelden. En Forster benkmodell funker godt, men min er så gammel at den er vanskelig å justere (første modell).

Link to comment
Share on other sites

RCBS Primingtool er som nevnt bra.

Hvis tråd starter kjøper en slik, bør det sjekkes hvordan type hylseholder du har.

RCBS fungerer vel bare med RCBS, Hornady og muliggens Lyman. Har du feks redding eller Lee hylseholdere(samme som du bruker på presa di).

Må ny hylseholder ordnes !

 

Du vil oppdage at tennhettene ofte er litt forskjellig. Feks Lapua hylser sammen med Federal hetter, gir litt mere motstand å sette hetta på plass... Dette gjør ingenting. Men er uvant om du har brukt en kombinasjon som tidligere har blitt gjort med mindre kraft.

 

Jeg bruker K&M hette isetter. Ett meget enkelt verktøy uten magasin. Lagd i stål hele veien...

Link to comment
Share on other sites

Du kommer ikke til å angre om du kjøper RCBS sitt hette verktøy. Den setter du inn både små og store hetter med.

 

Jeg har LEE sin, og kan ikke si at jeg angrer på det egentlig, men hadde valgt RCBS i dag, siden den virker mer solid.

 

Men husk å bruk briller når du setter inn hetter med håndverktøy, før eller siden kommer du til å sette av en hette, mens du har hylsen rettet mot ansiktet.... (Murphys law)

 

Det finnes nærmest ett utall forskjellige hetter. Men dimensjonene er small, large

Link to comment
Share on other sites

Dette med hylseholder til RCBS primer verktøyet er litt bob bob. JD ga meg beskjed om at bare RCBS hylseholder passet pga at det måtte være en konisk hull på undersiden av hylseholderen som passer sammen med den plastdingsen som holder tennhettemagasinet. Nuvel, sta som man er kom jeg hjem og fant fram den første og beste LEE holderen jeg hadde som fulgte med collet die-settet. Passet helt fint den! Litt tight men ikke veldig. Går helt fint på plass og jeg presset mange tennhetter med den. Etter noen dager fikk jeg tilsendt RCBS hylseholder og riktignok er det en større kon på undersiden av den men funksjonsmessig ingen forskjell annet enn at hylseholderen nå snurrer lettere rundt.

 

Smurfet litt på Ghünter-nett og forklaringen jeg fikk var at LEE hylseholdere laget for pressene deres, også funker på RCBS sin primer verktøy men det gjør ikke LEE hylser laget for LEE sin egen primer verktøy. Var også et eller annet med at hylseholdere som kom i oransje boks passer RCBS primerverktøy, men hylseholder som kommer med i rød boks ikke gjør det.

Kortversjonen er: Har du LEE hylseholdere, prøv først.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...