Jump to content

Tull fra våpenkontor


.475 A&M

Recommended Posts

Fikk telefon fra et ikke oppgitt våpenkontor i dag. De ville at jeg skulle levere inn mitt løp i .338win siden jeg hadde byttet til et løp i .375 H&H og min Sako var ikke ett systemvåpen. Ble rimelig trekt opp og sa at alle rifler/våpen er å se på som systemvåpen siden det går å bytte løp med rimelig enkle grep. Han var ikke enig i dette og mente jeg måtte bruke børsemaker. Gav meg ikke å forklarte at jeg ikke ville ha store problemer med å bytte løpene selv.Virket som at det sank inn etterhvert siden han da ville gjøre den om til systemvåpen :roll: . Noen flere som har fått liknende problemer med våpenkontor som ikke har innsikt i våpenteknisk i det hele tatt. Burde vært levert inn en bekymringsmelding til en eller annen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så du har altså først søkt og fått godkjent en rifle, og så når du søker og får godkjent et ekstra løp til denne så mener kontoret at du skal levere inn løpet som rifla kom med, fordi dette ikke er en systembørse? Herlig. :mrgreen:

 

Løp er jo våpendel, og de kan du ha så mange av som du bare måtte ønske. Så hvis jeg har forstått problemstillingen riktig så er trådtittelen korrekt - dette er tull fra våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig regnet med at noe slikt ville dukke opp før eller senere.

 

fra det store rundskrivet;

 

I denne sammenheng kan det vises til at

jaktvåpengarderoben gjelder for inntil 6 komplette jaktvåpen. Det vil si at om en

eller flere av disse våpnene er systemrifler, vil man kunne erverve ekstra pipe i nytt

kaliber til disse uten at pipene regnes som våpen i jaktvåpengarderoben. Bakgrunnen

for dette er at pipe defineres som våpendel. En systemrifle er en rifle hvor jegeren

enkelt kan bytte kaliber slik at riflen kan benyttes til flere formål.

 

 

Akkurat sånn passe utydelig og upresist; sånn som byråkrater liker det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde på noe liknede når jeg søkte etter ny rifle. Jeg viste jo ikke om jeg ville finne en i 222 eller 223, og avhengig av originalløpet kunne det fort bli skiftet. I tillegg var en ekstra 300-pipe planlagt. Jeg prøvde derfor å få innvilget separat tillatelse på kasse og løp for en komplett rifle, men det gikk ikke. Var våpenet komplett måtte det registreres som det. Ekstra pipe var dog ikke noe problem, hvis jeg var villig til å regne det som et systemvåpen var det helt OK for de.

 

I ditt tilfelle ser jeg ikke noen grunn til å klage for mye, misforståelsen er ganske lett å gjøre. Det er ikke spesielt vanlig å ha flere løp til ikke-systemvåpen, så for de aller fleste innebærer dette et permanent skifte hos børsemaker. At de på kammerset ikke kan alt om våpen må man bare akseptere, det viktigste er at de er villige til å høre på oss som kan dette. Hadde litt problemer med søknad på 300-pipe siden de ikke fant kaliberet i systemet, jeg skrev derfor en kjapp redegjørelse på mail hvor jeg listet opp konstruksjon, bruksområde og de forskjellige navnene som ble brukt. Tillatelsen kom da uten innsigelser.

Link to comment
Share on other sites

Pappa har en krag jørgensen med 2 løp, ikke sank om at ikke det er et system våpen..

Tøft, sideligger eller over/under? :D

 

Hvis et våpen har en Heen-muffe, så er jo våpenet et systemvåpen å kalle??

Ja?

 

Så da kon jo fort en remington 700 bli system rifle..

Ja? Kan bli er ikke det samme som er.

 

Som nevnt over kommer det av litt ullen forskrift, men har aldri hørt om noen som faktisk har fått problemer med det.

Link to comment
Share on other sites

I ditt tilfelle ser jeg ikke noen grunn til å klage for mye, misforståelsen er ganske lett å gjøre. Det er ikke spesielt vanlig å ha flere løp til ikke-systemvåpen, så for de aller fleste innebærer dette et permanent skifte hos børsemaker. At de på kammerset ikke kan alt om våpen må man bare akseptere, det viktigste er at de er villige til å høre på oss som kan dette.

Saken løste seg jo, men grunn til å lure litt likevel. Står det noe sted at dersom man har våpenkort på ei pipe i et annet kaliber enn det man har komplett våpen i så skal pipa leveres inn? Kan man ikke ha låskasseregistrert fra tidligere tider uten å ha komplett våpen? Hvor mange er det som har ekstra løpssett til hagla si i det ganske land?

 

Ellers er ikke trådstarter eneste som har opplevd tull fra kontoret. Skulle kjøpe et løp til en Remington 870 for noen år siden. Da sa damen på våpenkontoret i Horten (nå flyttet) at det var KJØPER som skulle ta med ALLE papirer og sørge for at de havnet på rett plass. Jeg nektet på dette og ble ettertrykkelig forklart at jo, sånn var det og sånn hadde det alltid vært. Prøvde å komme innpå og forklare at det står noe annet bak på søknaden, samt at all logikk tilsier at SELGER leverer alt annet enn kjøpers gjenpart. Dette for at selger skal være sikker på at det skjer, og at ikke noen kjøper noe og aldri registrerer det over på seg selv. Hun var ikke enig uansett hva jeg sa. Endte opp med at vi gjorde slik det står på baksiden av søknaden og alt gikk slik det skulle, men det var lite imponerende å bli fortalt en slik grov feil fra et kontor som forvalter slike ting. Har i ettertid behandlet flere søknader på samme kontor uten store innsigelser.

Har to ekstra løp til ei rifle i to forskjellige kaliber utenom originalpipa, og det er ikke noe problem. Forklarte hva de skulle brukes til, hvordan man bytter på et våpen der de er tilpasset og alt i orden. Det handler som oftest bare om litt kommunikasjon, og forståelse for hvordan ting kan gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Da sa damen på våpenkontoret i Horten (nå flyttet) at det var KJØPER som skulle ta med ALLE papirer og sørge for at de havnet på rett plass.

 

Den er drøy, da ville jeg bedt om å få det skriftlig, for så å snakke med den ansvarlige.

Link to comment
Share on other sites

Pappa har en krag jørgensen med 2 løp, ikke sank om at ikke det er et system våpen..
Tøft, sideligger eller over/under? :D

Krag system rifle, et løp i kaliber 22lr og et løp i kaliber 6,5X55...

Hvis et våpen har en Heen-muffe, så er jo våpenet et systemvåpen å kalle??

Ja?
Så da kon jo fort en remington 700 bli system rifle..

Ja? Kan bli er ikke det samme som er.

Som nevnt over kommer det av litt ullen forskrift, men har aldri hørt om noen som faktisk har fått problemer med det.

 

Kan bli er ikke samme som, nei

Men det er da ikke noen som spør om det?

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper lite å fremstå nedverdigende og frekk på politikammeret. Man må rett og slett ta på seg sin mest pedagogiske hatt og forklare, og gjerne henvise til lovverket.

 

Systemvåpen idag leveres med nummererte pipesett, men orgpiper i sakoer/det meste annet har ikke nummerert løp, og de færreste børsemakere nummererer kamrede løp.

 

Da får veldig mange våpensøknadsbehandlere litt bakoversveis når man kommer med hjemmelaga systemvåpen uten nummer på løpene.

 

Kripos har et program som genererer unikt våpendelnummer. Politikammeret må henvende seg der og få generert nummer, evt utdele våpenkort med teksten "Våpennummer: UTEN"

Link to comment
Share on other sites

Da sa damen på våpenkontoret i Horten (nå flyttet) at det var KJØPER som skulle ta med ALLE papirer og sørge for at de havnet på rett plass.

 

Den er drøy, da ville jeg bedt om å få det skriftlig, for så å snakke med den ansvarlige.

 

Ja, burde kanskje gjort det, men det var ikke bare bare å komme igjennom til konsulenten. Sa bare til henne at da gjør vi det slik det skal gjøres og vi alltid har gjort, og det løste seg slik det skulle. Alt var i orden etter kjøpet og ikke hørt noe mer om det, slik det skal være. Enklere det enn at jeg som ikke kan mer om lovverket enn jeg er pliktig til med våpen, skal prøve å lære ei som har det som jobb og antageligvis hadde en noe dårlig dag hvordan hun skal gjøre jobben sin, spesielt ikke når alt jeg prøvde å si bare ble blankt avvist. Det kan det fort bli mer hurlumhei enn jeg gadd. Om ikke de selv passer på å kunne jobben sin gidder ikke jeg å gjøre annet enn det jeg er pliktig til og gjøre ting korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper lite å fremstå nedverdigende og frekk på politikammeret. Man må rett og slett ta på seg sin mest pedagogiske hatt og forklare, og gjerne henvise til lovverket.

 

Systemvåpen idag leveres med nummererte pipesett, men orgpiper i sakoer/det meste annet har ikke nummerert løp, og de færreste børsemakere nummererer kamrede løp.

 

Da får veldig mange våpensøknadsbehandlere litt bakoversveis når man kommer med hjemmelaga systemvåpen uten nummer på løpene.

 

Kripos har et program som genererer unikt våpendelnummer. Politikammeret må henvende seg der og få generert nummer, evt utdele våpenkort med teksten "Våpennummer: UTEN"

 

På de encore løpa eg har kjøpt fra midway så har nokon (muligens midway?) gravert inn nokon kråketeikn på løpet, antar jo at det er nytt serienummer, men det er neimen ikkje godt å lese.

Link to comment
Share on other sites

Saken løste seg jo, men grunn til å lure litt likevel.

Er nok bare snakk om en misforståelse, det vanligste er vel at man skifter kaliber permanent. Som sagt ser jeg ikke problemet med litt uvitenhet så lenge de er villige til å lytte til fornuft selv om det ikke kommer fra POD i rundskriv.

 

Dette med korrekt håndtering av papirer derimot er litt mer kritisk, der gjorde du helt rett. Det er ditt ansvar som registrert eier å sørge for at papirene kommer frem korrekt.

 

 

Har ikke fått helt klarhet i hva jeg må gjøre med original pipe når jeg skrur inn 300-pipa. Må snakke litt med børsemaker om dette...

Link to comment
Share on other sites

Det har/er også litt trøbbel ang Sauer 200STR. Den blir i mange tilfeller kjøpt som. 22LR, de fleste kjøper så et ombyggningssett i 6,5x55 (eller omvendt). Å få registrert våpenet når du kjøper det, er somregel mindre problemer, utskrift av deltatte stevner og kopi av kvittering/bilder våpenskap. Men når du skal kjøpe ombygningssettet, da kommer tullet. For det vil de ha registrert som et komplett våpen. Dermed vil du i mange tilfeller få problemer hvis du f.eks har en gammel banemauser i. 22LR. Ombygningssetet består i hovedsak av løp og sluttstykke, ikke akkurat mye å bruke uten resten av våpenet, som da er ibruk i det andre kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...