Jump to content

Hvilket løp til 300 Whisper?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Jeg må få fingeren ut på det 300-prosjektet nå, men sliter litt med å velge løp. 1:8 har jo vært det tradisjonelle løpet, men enkelte mener at de kan være litt marginale for 240SMK og liknende. Er det egentlig noen grunn til å ikke velge 1:7 eller 7,5? Sliter dog litt med å finne leverandører av slikt, LW som jeg hadde mest lyst på leverer kun 1:8. PacNor leverer 7 og 7,5, men jeg har litt mindre tiltro til de. Kanskje unødvendig å lage så mye gnål over en pipe til en utpreget kortholdspatron, men det er så kjedelig å legge masse arbeide i en pipe som ikke presterer perfekt.

 

Hvordan er egentlig kvaliteten til Pac-Nor? Og hva betyr antall riflinger i praksis? De leverer 1:7 med både 3 og 5 riflinger.

Link to comment
Share on other sites

Da har Snapphane vært innom med pipa (neste gang får du sette av tid til en kaffekopp), og dette ser veldig lovende ut. Blank og fin finish, litt langsgående striper i profilen, men ikke noen tverrgående maskineringsmerker så langt jeg kan se. Denne har jeg trua på, og prisen var jo særdeles hyggelig. Nå må jeg bare tinge litt tid i dreiebenken og få lirket en brotsj ut av Dr. Vinje.

Link to comment
Share on other sites

Ting går sakte med vond rygg, men har klart å få ferdig låskassegjengene nå. Jeg kommer aldri til å bli happy over å kjøre gjenger med feil flankevinkel, men resultatet ble nærmest sugepasning så jeg får si meg fornøyd. Og med tanke på at jeg kan kaste burhøns gjennom gjengene på 222-pipa som ble montert av børsemaker er jeg ikke flau av jobben selv om jeg måtte ha litt veiledning for å få perfekt resultat.

 

I morgen er det kapping, kroning og gjenging som står på programmet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da har tispa endelig fått sin første stille tur på banen. Tror aldri jeg har hørt maken til rikosjetter før, var som å høre et helikopter som krasjlandet i skogen :mrgreen:

 

Presisjonstest ble det lite av, det lille jeg hadde av ammo ble skutt over kronografen. Men nå har jeg fått staket ut noen lovende ladninger, så neste gang skal det skytes på skive. Spennende, spennende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...