Jump to content

Teoriprøve Pistolkurs


Batman123

Recommended Posts

Så snart den lokale pistolklubben min har kurs så skal jeg melde meg på.

Jeg har sett litt på trådene her om kurs og lånt dette av Woff:

 

---------------------------------------------

Nybegynnere her får ei mappe med:

1: Sikkerhetsregler 1 side

2: Medlemsblankett 1 side

3: Instruks nye skyttere 2 sider (tosidig)

3: Sikt mot toppen info 1 side

4: Terminliste 1 side (tosidig / ensidig)

5: Skyteprogrammer 4 sider (tosidig)

6: Enkelt pistolkurs 14 sider (tosidig)

----------------------------------------------

 

Dette er som sagt lånt av brukeren Woff.

Det jeg lurer på og som jeg ser flere brukere og klubber nevner er den teoretiske prøven på slutten av kurset.

 

Er det noen som har et eksempel på en slik prøve ? ( Er bare jeg som liker å være godt forberedt og liker å vite hva jeg begir meg ut på :) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker 2 av favorittspørsmålene den gangen jeg tok prøven :mrgreen:

Man kan faktisk komme ut for 2-3 slike Donald-spørsmål.

 

Q: Etter en konkurranse der du og kompisen din gjorde det godt på skytebanen, så finner kompisen din frem ei flaske whiskey og sier "vi må jo feire litt". Hva gjør du?

1: Tar en liten slurk, slik at det blir nok til alle.

2: Tar en god slurk, slik at jeg får nok.

3: Minner på kompisen om at alkohol er strengt forbudt på skytebanen.

 

Q: Hvor oppbevarer du våpnene dine?

1: I en låst kommode.

2: Under puta.

3: I et FG-godkjent våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Det er da noen gode spørsmål, du kan faktisk risikere å få 1-2 gale (om det er den typiske 12-spørsmålsprøven). Er vel 10 man må ha rett for å bestå.

 

Men du skal ha fulgt ganske lite med, og ha null innsikt om våpen og sikkerhet fra før, for å stryke :lol:

Har du vært med på noen treninger og prøvd deg litt før kurset, så ligger du veldig godt an til å bestå med 12 av 12.

 

Jeg har kun opplevd å se en person stryke. Det var en 13-14 år gammel gutt, proppfull av ADHD og null konsentrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Eller Skrillex :!:

Nei den typen folk er det like greit å få luket ut med en gang. Hører ikke hjemme på en skytebane eller i besittelse av våpen ( eller noe annet potensielt farligere enn en blyantspisser :lol: )

 

Jeg har jegerlisens og litt erfaring, men aldri vært på en pistolbane før. Fikk inntrykk av at de ikke likte at du dukket opp før du hadde hatt sikkerhetskurset, men mulig jeg feiltolket.

 

Har liten erfaring med håndvåpen, men det er derfor jeg vil begynne med slikt :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn Batman123, du viser det viktigste når det gjelder skyting, nemlig modenhet (Noe denne gutten ikke hadde). Dessuten virker det som at holdning og folkevett er der det skal være.

 

Så jeg kan si med en gang, at kurset er så godt som bestått i ditt tilfelle :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Haha. Så bra :) Kan kanskje bare printe ut denne tråden å levere den så slipper jeg hele kurset :wink::roll:

 

Neida. Kurset er nok ganske nyttig for alle og enhver. Gleder meg spesielt til å lære om skytestillinger og korrekt fotplassering. Etter det jeg har forstått er det mye i det. Peke å skyte kan alle, plassere - sikte - trekke av - vite at man treffer. Der ser jeg for meg at jeg har mye å lære, men det er en del av morroa :D

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke fullt så enkelt (med mindre man snakker om å få det til å smelle :wink: ).

 

Noen viktige grunnelementer som må på plass for å kunne yte jamt godt er:

 

Skytestilling.

Siktebilde.

Avtrekk.

Pust.

 

(Om en skal være korrekt skal vel pust ligge mellom skytestilling og siktebilde i den rekkefølgen der, tar det slik da det ofte er litt vanskelig for de fleste å samle alle momentene fra begynnelsen av).

 

Alt blir bedre om man har god fysikk og god støttemuskelatur.

Riktig dominant øye og syn gjør alt mye lettere, feil her kan løses med noe innsats.

God evne til å fokusere på oppgaven, og mental styrke til å holde fokus/konsentrasjon er absolutt nødvendigt for å yte godt.

Link to comment
Share on other sites

8) Siden jeg er nevnt i TS sin første post..

 

Ja, vi bruker standard-prøven som NSF har utarbeidet for sitt sikkerhetskurs.

Dette er en prøve med 12 spørsmål hvorav 10 må besvares med riktig for å få bestått.

Prøven har to litt vanskelige spørsmål som setter krav til at du leser spørsmålet og forstår hva som menes med SIKKERHET:

Prøven gir deg tre svaralternativer. Du ringer rundt rett alternativ (A, B eller C)

Prøven er IKKE ment å ekskludere skyttere (i NSF) men bekrefte at kandidaten klarer å forstå det viktigste vi har, nemlig SIKKERHETSREGLER!

Som nevnt før i tråden: Enhver normal skytter / nybegynner klarer lett denne prøva. :D

 

Et enkelt pistolkurs: http://www.pistolskyting.info/Pistolskyting/Skyteteknikk/pistolkurs.pdf

 

Fagbok: http://www.skyting.no/utdanning/trenerutdanning/Sider/Fagstoff.aspx Sikt mot toppen - en lærebok i pistolskyting. Forfatter: Bjørn Svingen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Da ser prøven ut til å gå glatt, men er mye å lære utenom den. Det er kjedelig å ikke lære noe nytt :D

 

Litt OT , men etter 6 mnd. aktivitet kan man kjøpe våpen. Kommer nok ikke over fire-våpens-grensen med det første, ikke at jeg ser behovet for mer enn fire heller akkurat nå ( mulig jeg må spise disse ordene ved en senere anledning :lol: ).

 

Disse fire må jo være til forskjellige programmer, men kan man eie to stk. 22 LR pistoler ?

Nærmere bestemt en Beretta Mod.70 22LR og en "konkurransepistol" ala. GSP eller Benelli.

Link to comment
Share on other sites

Ja, i utgangspunktet kan du det, men her kommer det dessverre mye an på ditt lokale våpenkontor og hvordan de tolker ting. Er jo en tråd her med en som fortsatt ikke har fått godkjent .22 vekselsett til CZ'en sin fordi han hadde en .22 pistol fra før. Helt feil, men slik er det nå en gang. Han har vel holdt på med dette i noen måneder nå. Jeg derimot leverte søknad på .22 pistol og .22 vekselsett samtidig og fikk begge godkjent, slik det skal være. Så det er med våpensøknader som det er i boligmarkedet - location, location, location.

Link to comment
Share on other sites

Du må kanskje være 'strategisk' når du søker to pistoler i .22. Et problem er at enkelte våpenkontor ikke 'ser' forskjell på pistoler! Søker du for eksempel på en spesialpistol i .22 og en matchpistol i .22 kan de jo bare innvilge spesialpistolen alene! Den kan du selvsagt bruke til baneskyting også (selv om den er helt uegnet!).

Da må du på sånne våpenkontor søke om og få godkjent en matchpistol FØRST og så søke en gang til på spesialpistol..

Må det være så dumt i Norge? Tydeligvis.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ring ditt lokale våpenkontor og spør/forklar.

 

Jeg fikk innvilget to søknader samtidig: 9mm pistol til militærfelt og 9mm til spesialpistol.

 

De hadde stor forståelse på våpenkontoret i Oslo at en spesialpistol i 9mm ikke var egnet til militærfelt.

De faktisk anbefalte meg om å søke om begge samtidig for å spare 430 kr.

 

Fra jeg sendte inn søknaden til godkjente papirer lå i posten, tok det kun 6 virkedager. Litt skryt skal de ha.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...