Jump to content

Hjelp meg med Sphinx 2000 (CZ klone)


Lindskog

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har nettopp fått meg en Sphinx AT2000S, kjøpt brukt på Finn.no. Jeg vet at det ikke er alt for mange av disse rundt omkring, men det er veldig lik CZ 75, så de som har erfaring med CZ ville nok kjent seg igjen.

 

Var på banen med den i dag, men det var dessverre ikke en udelt positiv opplevelse. Den ligger godt i hånden og treffer bra, men jeg hadde store problemer med at sleiden låser i bakre stilling selv om magasinet ikke er tomt. Dette skjedde hovedsaklig når det var en kule igjen i magasinet, men noen ganger med flere også. Dette var et problem både med de originale magasinene og cz magasiner, og flere typer ammo. Jeg skjøt ca. 70 skudd i dag, hovedsaklig 3-skudds serier, og da hadde jeg minst 15 slike tilfeller. Sleiden låser i bakre stilling før magasinet er tomt.

 

Noen som har en ide om hva som kan forårsake dette? Jeg har undersøkt magasiner og pistol, men jeg finner ikke noe som jeg kan skjønne skulle forårsake dette. Kan det være noe sånt som at sleidestoppen hopper opp av en eller annen grunn?

 

Hjelp ønskes, og absolutt alle ideer mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på det i bilen på vei hjem fra treningen i dag, oppsto problemene kun når du brukte våpnet?

Sleidestoppen er vel forholdsvis store (i hvert fald sammenlignet med Glock) mener den var forholdsvis lett å dytte oppover også. (igjen sammenlignet med mine Glocker) er det mulig du presser med noen fingrer på den så som Sig Man nevner?

 

Hvordan holder du våpnet? Tenker mest på tomlene. Er dem langs med varandre i underkant av sleiden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt på det med tomlene, men det er ikke problemet. Jeg skjøt flere skudd hvor jeg ikke brydde meg om hvor bra jeg tradd men kun fokuserte på fingrene mine, og ingen av de var i nærheten av sleidestoppen. Feilen skjedde også med andre skyttere.

 

Fjæra på sleidestoppen har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Sjekka fjæra til sleidestoppen nå, og den var slapp ja. Er nok veldig sannsynlig at sleidestoppen hopper opp i tide og utide pga. slapp fjær slik at den ikke blir holdt nede. Da har jeg plutselig et håndfast problem å håndtere, og det er jo mye greiere. Takk så mye Sig Man.

Link to comment
Share on other sites

Budet på 500,- står fortsatt altså? Trodde nesten det hadde sunket et par hundrelapper jeg nå. :winke1:

 

Grepet er sjekket og dobbeltsjekket, jeg har til og med prøvd med andre skyttere.

 

Skal prøve å få ut den fjæra og bøye den til litt forsiktig. Og så skal jeg bestille en ny en.

 

Bortsett fra dette er jeg fornøyd. Ingen andre problemer, den ligger godt i hånda og er god å bruke. Jeg treffer hovedsaklig svart på 25m, og det er bra for å være meg med en 9mm.

 

Også er double-action avtrekket så flott, eller hva sier du Johan. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med varsleren?

 

Når har jeg hatt ut fjæra til sleidestoppen, bøyd den litt og montert det sammen igjen. Umiddelbart kjennes det mye fastere ut. Den endelige testen på om dette fungerer får jeg jo ikke uten å skyte, men det fikk jeg klar beskjed av min kone om at ikke var aktuelt å gjøre i natt. Så da før jeg nesten vente pent til i morgen.

 

Oppdatering følger.

Link to comment
Share on other sites

Å, ok. Du mener altså om kula kan dytte borti sleidestoppen? Jeg tenkte tanken til å begynne med, men jeg tror ikke det, har ikke sett antydning til det. Tror som sagt det er denne fjæra som skal holde sleidestoppen nede. Den var så slakk at jeg anser det for sannsynlig at sleidestoppen har hatt muligheten til å hoppe.

 

Det blir test i morgen, så følg med for oppdateringer. Dette blir jaggu spennende. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med din pistol, men på 1911 doublestack kloner så hender det at "tappen" på followeren i magasinet er for høy, slik at den kan ta borti og dytte opp sleidestoppen når det er en kule igjen i magasinet. Løses enkelt ved å file tappen litt ned.

Link to comment
Share on other sites

Det med tappen i magasinet var det første jeg tenkte på, men der var det god klaring, så det er ikke problemet.

 

Uansett, nå ser det ut til at saken er løst. Som sagt så hadde jeg ut fjæra til sleidestoppen i går kveld og bøyde denne til litt. Den ble mye tightere, og i dag har jeg fått dratt av noen skudd for å teste. Ingen feil av noe slag så langt øyet kunne se, så da tror jeg Sphinx'en er friskmeldt igjen. Ble bare rundt 20 skudd oppe i skauen for å teste, så den virkelig prøven kommer på banen til uka, men det virker veldig lovende.

 

Takk til alle som har bidratt, og en særdeles stor takk til Sig Man som både var først ute og traff spikeren på hodet. En kald øl er din hvis vi noengang møtes.

Link to comment
Share on other sites

 

Takk til alle som har bidratt, og en særdeles stor takk til Sig Man som både var først ute og traff spikeren på hodet. En kald øl er din hvis vi noengang møtes.

 

Hyggelig å kunne hjelpe!

Har opplevd akkurat det samme selv, etter å ha pelle en glock i biter, og satt den sammen igjen. Da satt ene fjærarma litt feil, og vips, så hadde jeg samme problem som du beskrev.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jeg var i siget den kvelden gitt. Og jeg har rikelig med kald øl, har nemlig kjølerom. Tror jaggu kjerringa har noe Pepsi Max der også. :mrgreen:

 

Må vel ta meg turen til Sarp etterhvert og prøve litt PPC, forstår at dere driver litt med dette? Nå funker jo Sphinx'en flott, så da er det bare å få ordna hylster og noen ekstra magasiner så er jeg igang. Blir dessverre ikke noe kurs på meg nå 9. februar pga. fjerning av visdomstann og bursdag, men sjansen kommer vel igjen.

 

Goatboy, jeg er helt enig. Jeg hadde egentlig veldig lyst på en 3000, men det ble alt for dyrt for meg nå. Det er godfølelse i massevis i modell 2000 også.

 

Johan, takk for tilbudet, men jeg skal prøve å få handlet litt ammo nå i helga. Hva som helst som er renere enn den jækla Magtech'en. :mrgreen:

 

Nå skal jeg bare få somlet meg til å bestille noen ekstra fjærer og slikt fra Capsicum, og så får jeg forhåpentligvis aldri dette problemet igjen. Og gjør jeg det så vet jeg jo hva det er og hvordan det løses.

 

Takk igjen til alle som har bidratt.

Link to comment
Share on other sites

Sant det. Jeg har pusset den nå i helga med det nye Otis pussesettet mitt, og brått var den gullende ren igjen.

 

Får se til torsdagen hvordan Fiocchi'en går. Den bør gå jækli bra, for den var dyr nok ihvertfall. 2,19 for for 123 gr 9mm på XXL. Kanskje ikke helt landeveisrøveri, men ikke langt ifra.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. Har hørt at G-Max har billig Gecco om dagen, men jeg trodde at nærmeste G-Max var typ i Moss. Er det en ved Østfoldhallen er jo det en del nærmere.

 

Er en del i Sarp sånn i tide og utide, siden vi ikke har sånt som XXL eller Biltema i Halden.

 

Nå skal det sies at grunnen til at jeg handlet ammo på XXL var at jeg hadde en rabattkupong som jeg ville bruke opp. Kjøpte 200 skudd, og med rabatten kom det på 1,19,- per smell. Det er jo en god pris, men 200 skudd forsvinner fort. Kommer nok ikke til å gjøre en vane av å handle ammo der til full pris, for å si det sånn.

 

Da blir det nok en liten tur til Østfoldhallen i løpet av uka ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...