Jump to content

Runde av stålkantene på fjellskiene


fredrik

Recommended Posts

Så lenge snøen ikke er hard har det ingen betydning. Men på skare og is derimot vil du miste grep ved svinging osv. For stabilitet har det heller ingen betydning vil jeg tro. Så lenge du passer litt ekstra på når det er skare o.l., vil det ikke være noe problem skulle jeg tro!

 

Det finnes også fjellski beregnet for hund:

 

http://www.asnes.com/index.php?mapping= ... bgroup=MNT

Link to comment
Share on other sites

Sjur Dale: Hvordan runda du av kanten på skia dine? Smergelpapir/fil ?

Tenkte på om det er tjukt nok dette stålet slik at det er mulig å runde dette godt nok av uten å slipe seg igjennom på kanten liksom.

Samboern har hund,og kunne tenkt seg både fjellski og bortover-ski,men er få uten stålkant å oppdrive.

Link to comment
Share on other sites

som nevnt er åsnes breidablikk uten stålkant.

Fischer har også flere modeler uten stålkant, disse av litt bedre kvalitet enn åsnes.

 

til løypegåing er stålkant bortkastet, man får bedre gli uten.

Men ei fjellski, med eller uten hund, ville jeg valgt med stålkanter og rundet med fil. Har sett litt for mange knekte ski...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sikkert smart å runde av stålkantene når man har hund.

 

Jeg har hund men har forlengst gått over til ski uten stålkanter og mener det har mange fordeler:

 

- hundevennlig

- skia har stort sett bedre spenn.

- skia er lettere og rimeligere.

- med mindre du bedriver aktiv kjøring i veldig bratt terreng, er stålknater også helt unødvendig.

 

Dessverre er det ikke så mange som lager fjellski uten stålkanter. det som er er stort sett veldig korte og brede ski, noe jeg mener ikke er særlig godt egnet.

 

Optimale fjelllski for meg er lange (210 til meg) og relativt smale ski - rundt 52-60 mm.

 

Det gir god bæring, god glid og kan fungere i oppkjørte spor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...