Jump to content

Med 22 magnum på jakt.


Mas-36

Recommended Posts

Før jaktet jeg masse med salongen. Hadde en Toz fra 66 enkeltskudds boltrifle uten kikkert som jeg brukte på alt jeg kunne jakte med 22LR mye smått vilt og enda mere tomme brusbokser osv :roll: Tozen ble etter noen få år byttet til en Norinco IJ-15 den hadde både kikkert og lyddemper pluss 5 skudds magasin. Men samtidig hadde jeg kjøpt andre rifler og salongen ble kun brukt på banen og til plinking.

 

Nå er en ny salong i hus en CZ 455 og lysten på ett 22 magnum løp er stort. Nettopp pga da kan jeg jakte litt mere og utnytte flatere kule bane på smått vilt forhold til med 22LR. Men det jeg lurer på da er den mye bedre? Hvordan vil dere si kulebanen er?(jeg syns 100meter er langt nok på jakt) Så fortell om deres erfaring med kaliberet og hva dere jakter med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 22 mag og har brukt den til å plukke duer over nyslåtte åkre pluss noen turer etter vinterrype.

Fungerer fint på 100 m til den slags, men den er følsom for vinden på fjellet.

Til tiur /gås / rev .... over 60-70 meter?

Tja, begynner kanskje å nærme seg slutten av trygg killpower!? I hvert fall for rev.

Jeg ville heller gått for et nytt jern i grovere valør.... Om du ikke har det fra før da?

Kanskje 222 eller 223 rem for å dekke alt opptil og inklud. rådyr.

Synes du ogå bør tenke på å hoppe opp på 6,5. Er synd å måtte si nei til reinsjakt osv pga manglede børse.

....min 22 mag ligger på finn fordi den aldri blir brukt og er blitt skjøvet ut i kulden av 5,6*52R og 223 rem.

For å konkludere jeg ville ikke kjøpt nytt løp i 22 mag men heller ny grovere børse.

Lykke til med valget

:D

Link to comment
Share on other sites

Hehe kan jo nevne fra før står det i skapet følgende kaliber:

 

222 rem

223 rem

.25-06 rem

6,5x55

7x57R

308win

30.06

8x57IS

og 45/70

 

så jeg bør være godt dekket til det meste :roll:

 

Men ikke noe er så moro som å snike seg innpå viltet og jakte med en salongrifle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

er vel skrevet mye om 22wmr samt masse for og i mot i forhold til 17hmr både på kammeret og på rimfire central.com.det er like mange kaliberdiskusjoner om dette som diskusjoner mellom 6,5 eller 308. faktum er vel at alle virker,men meningene er jo alltid farget av det man har kjøpt og eier selv..

siden du sp om jakt erfaringer fra virkeligheten med 22wmr i stedet for en haug med grafer og teoretiske tabeller så kan jeg si noe i hvertfall.

da jeg valgte 22wmr så var det fordi jeg ikke var fornøyd med salongen på andejakt,kråke,due osv. den var rettogslett for veik syntes jeg. jeg ser på 22wmr børsa mi ei "sprek" salongrifle som funker veldig godt med standard hp ammo,god skuddeffekt uten å sprenge ødlegge steika. vanlig skuddavstand jeg har brukt den på er 40-90m. det er lov å bruke den på vilt opptil rev. 22wmr er et velfungerende og effektivt småviltkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Erfaring med .22 mag med hullspiss på rev, skutt rett forfra i brystet på ca 60-70 meter: gjennomskudd på langs, knall og fall. Utmerket på småvilt ut til omtrent 100-120 meter hvis du er stødig på handa, men blir følsom for vind pga lette kuler sammenlignet med sentertente kalibre.

Link to comment
Share on other sites

er vanskelig å få noen objektive meninger om dette tamaet:P Men en gylden regel er jo bruke et lovlig kaliber å lære det å kjenne mtp skuddeffekt, kulebane, vind osv. Jeg mener .22wmr er et godt kaliber til småvillt. bra effekt, rimelig innkjøp å god kulebane i forhold til .22lr. har selv både 22lr, 17hmr å 22mag. å det er veldig vanskelig å si hva som er best til småvilltjakt siden alle disse har store fordeler å bakdeler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del forskjellig med 22 wmr. Dette var kaliberet i mitt første rifle. Ikke gammel nok, men våpenet var jo registrert på gammern. Kråke, due, storfugl har gått veldig bra. Med god skuddplassering og helmantel blir det minimalt med kjøttødeleggelse. Hastigheten er såpass lav at jeg ser at flere bruker hullspiss på større fugl med godt resultat. Sjøl har jeg kappa pipa en del og satt på en Hausken standard demper på min. En fryd å skyte med.

 

Som Vargen sier så er gjennomtrengningsevnen på dette kaliberet mye større enn man skulle tro. Jeg hengte ei skive på en grov lysstolpe utpå ei myr en gang. Jeg flytta skiva etter første treskudd. Børsisen kommenterte også på dette etter at han hadde satt på demperen. Han hadde ingen erfaring med kaliberet og ville prøve noen smeller. "Fy f*en, detta går jo gjennom det mæste".

 

Det eneste negative jeg kan komme på utenom det som er nevnt (vind), er at det nok er mer usikkert om man får topp presisjon med 22wmr ift 22lr. Har lest (min er helt OK ift presisjon) flere steder at dette kaliberet er litt kilent. Hvorfor aner jeg ikke.

 

Jeg har forresten en litt "artig" historie ifm kjøpet av denne rifla. Handelen skjedde på den lokale sportsbutikken. Jeg var som sagt ung og gammern var haglejeger uten særlig erfaring fra rifle. Selgeren mente at vi 22wmr kunne skyte både 22lr og 22wmr, og vi prøvde seff begge deler. Resultatet? "Pffft" og et halvt sekund senere "klask" fra lønna 30m unna.. Det ble ikke skutt mer 22lr fra det våpenet....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme spørsmålene som trådstarter, da jeg akkurat har gjordt kjøpsavtale på en CZ-455. cal.22+ 17hmr. Siden det også er mulig med 22wmr. lurer også jeg på hvilket bruksområder dei foskjellige cal. er best til. Mitt bruksområde blir mest for 22lr. skytetrening, plinking! Og med 17hmr--22wmr. jakt på fugl, småvilt, rev. Mitt tillegs spørsmål er, går det ann å bruke samme kikkert (bør det være kulebane komp.?) på alle cal. Og kan jeg montere leupold QR. montasje på CZ,en og hjorte rifla, slik at jeg kan bytte kikkert mellom riflene. Jeg vet jeg må skyte inn mellom hvert skift. Har en meopta 3-12x56m/lys, som jeg må ha på CZ,en på revejakta, den står nå på hjorterifla til jeg får råd til en Zeiss 3-12x56 HT.

Link to comment
Share on other sites

God kveld. Har lyst å komme med mine erfaringer angående .22lr, .22wmr å .17hmr

 

.22lr bruker jeg mest til trening, da det er desidert billigst å skyte med. Men bruker den å til skyting av kråker, måker osv på moderate hold. Liker at den er så lett å få nesten lydløs med lyddemper. Bakdelen med .22lr er flere: jeg liker ikke å jakte på lengere hold enn 60 meter med .22lr, siden både kulebanen å vindavdriften er vanskelig å beregne på hold over 60 meter. rikosjett er også noe en må ta hensyn til med dette kalibre..

 

.22wmr har jeg hatt i mange år, å er egentlig veldig fornøyd med dette kaliberet til trening å småvilt, har brukt den til rypejakt etter fjellrype å selvfølgelig kråker å måker osv. Med .22wmr kan du dobble skuddholdet i forhold til .22lr, selv om jeg personlig prøver å holder meg til under 100 meter, syns det er en del av spenningen med jakt:)

En ting jeg liker med både .22lr å .22wmr er at kulene er ganske gode med tanke på restvekt.

 

.17 hmr har jeg hatt i litt over et år, å synes det er et interessant kaliber, til mine jaktformer. Som nevnt over liker jeg å utfordre fjellrypa med flatskytende rifle, å da er .17 hmr et godt valg.

.17 hmr har bedre persisjon, flatere kulebane enn .22wmr å tåler litt mer vind, å en ting til jeg liker med den lille 17 kula, er at den er veldig lite rikosjett av den, noe som betyr litt når en jakter i steinurer..

en bakdel med .17 hmr er at en bør bruke ekspanderende kule på vilt fra rype å oppover, da er det cci gamepoint som er aktuell for meg. gamepointkula kan av å til føre til mer kjøttødeleggelser enn en helmantel .22wmr kule på rypa.

 

Har prøvd å teste ut .17 hmr å .22 wmr i div. vått papir å treverk osv for å se effekten av disse. lagde en blokk av vått avispapir som var ca 20 cm tykk, å skulle teste dybdevirkninga av .17 hmr gamepoint å v-max å .22wmr 40gr blyspiss. Skyteavstand ca 50 meter. Skaut 5 skudd av hver, å det som forundra meg var at gamepointkula gikk nesten gjennom hele blokka på 20 cm. Den hadde ekspandert fint. men det som forundret meg mer var at å v-max kula gikk like dypt. kula hadde gått i oppløsning med blyet i de første 5 cm av "sårkanalen" men mantelen hadde merkelig nok gått like dypt som gamepoint kula. alle 5 v-max kulene hadde gått like dypt..

 

Prøvde det samme med .22wmr, men den gikk ikke like dypt som .17hmr kulene. Har sikkert mye med hastighet å kulediameter å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

prøvde du gamepoint,fmj,og hp i 40gr når du ikke fikk like dyp penetrasjon med 22wmr vs 17hmr? eller brukte du tnt30gr,vmax eller tilsvarende varmint ammo? har selv prøveskutt div ammo i 22wmr i hjemmelaget gelantin-våte aviser-vanndunker-tykke lunakataloger. jeg fikk ikke dei samme resultatene som du fikk.testavstanden var 50m. gamepointen gikk dypest i lag med fmj. hp exp fint men gikk ikke så dypt. cci tnt gikk grunnest med voldsom exp. ingen av kulene ble ødlagt eller splintret i testene jeg tok. federal har også ei "tung"50grains hp i 22wmr som jeg også har prøveskutt med godt resultat men den forkastet jeg til jaktbruk pga krum kulebane. gamepointen exp veldig lite og selv om den går dypt så ser jeg at den avliver senere derfor forkastet jeg den.40gr hp syns jeg har best allaround egenskaper ang kulebane,exp,og drepe effekt i viltet uten å ødlegge for mye kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde bare en type .22wmr, winchester jacketed hollow point. men har ikke utført noen videnskapelige eksperimenter med dette. Er meste interessert i å se hvordan kula oppfører seg å hva skade deg gjør. Men 5 skudd gikk ca 15 cm inn i vått avispapir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...