Jump to content

Beretta eller Benelli på meg?


ko-stens

Hvilken brukt halvautohagle skal jeg gå for?  

36 members have voted

  1. 1. Hvilken brukt halvautohagle skal jeg gå for?

    • Beretta 20/76
      11
    • Benelli 20/76
      25


Recommended Posts

Er skremmende nær å annonsere Fabarm o/u'en min i 20/76. Siden jeg etter alle solemerker (og alles råd) bør bytte til links er jeg da nødt til å bytte børse. Fabarmen er ren høyrebørse.

 

Tanken er å kjøpe meg en halvauto, da i høyrevariant. I følge et par selgere har det ikke stor praktisk betydning om utkasterhullet er på høyre side. Kan vel komme et blaff med gasser innimellom, men jeg bruker uansett skytebriller, også på jakt (store "Derrickbriller" for å dekke mest mulig når jeg legger an. Er brillebruker, og med normale, små briller, ser jeg jo over brilleglasset.).

 

Hos Børselars anbefalte de at jeg skjøt minst 500 skudd bare med venstre for å se hvordan det går. Jeg har alltid skutt med høyre, til tross for at jeg er venstrehendt og har venstredominant øye. Likevel skjøt jeg halvparten treff med nøytral o/u i fjor sommer, uten noensinne å ha prøvd før, så det er jo håp. Skulle det gå åt skogen, kan jeg likevel uten problemer gå tilbake til høyreskyting.

 

Halvautoer er gjerne veldig nøytrale i kolben, så derfor blir det halvauto om jeg bytter.

 

Problemet er at jeg ikke gidder legge penger i børse! Hagle interesserer meg ca midt bak og er bare dødvekt i skogen lell... Men en må jo ha en.

 

For meg er det derfor to merker som gjelder, og det hender det dukker opp en til under fem tusen av Benelli og Beretta.

 

Pr i dag er det to, tre som jeg finner interessante på Finn.no. To Beretta 391'er og en Benelli Montefeltro. Alle tre i 20/76. Jeg vil rett og slett ikke ha 12/76... Irrasjonelt, ja, men jeg vil ha det jeg er interessert i. Jeg kjøper ikke Remington 700 i .30-06 hvis jeg vil ha en Sako i .308 heller...

 

Men hva ville dere valgt om jeg går for en av de to i annonsene under her?

 

Her er de:

 

Beretta 391: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37510470&kwUnica=20/76

 

Benelli Montefeltro: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36898965&kwUnica=20/76

 

Begge er billige (den ene riktignok over hva jeg har lyst å betale, men dog), begge er i riktig kaliber. Den ene er gassdrevet, den andre rekyldrevet. Begge er også til salgs i samme butikk faktisk.

 

Vet at Benelli kan shimses i ulike retninger for å tilpasse kolben. Kan Berettaen det og?

 

For meg høres det ut som ett fett. Det spiller heller ingen stor rolle om de ikke veksler leirdueammo, for jeg skyter aldri to skudd lell...

 

Tviler på at det blir en av disse to uansett, siden jeg først vil selge den jeg har, og jeg trenger ingen hagle før nærmere sommeren.

 

I verste fall, kan det hende jeg tar den helt ut og bytter kaliber til 12/76 og kjøper halvauto med syntstokk... Fabarm Lion. Såååå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med begge to men i kaliber 12. Og jeg likte begge to ufattelig godt men favoritten min var benellien pga den er rekyldrevet den så bra ut og traff bra med den, men Beretta ser også ganske bra ut men likker best rekyldrevet :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg syns det er noe spesielt med benelli's halv autoer, og jeg vet med sikkerhet at jeg hadde gått for det. Franchi er også ett merke jeg liker når det kommer til halv auto... Når alt kommer til alt så er vel beretta og benelli mye av det samme når det kommer til halvauto? benelli produserer vel endel halvautoer for beretta, eller o det var motsatt. Dette gjelder jo for franchi også.

Link to comment
Share on other sites

Vel ko-stens, litt interesse for hagle har du nok alikevel :)

Kvaliteten mellom Beretta og Benelli er som du vet likverdig så valget blir da om du ønsker en gass eller rekyl operert.

Begge systemene har sine for/nakkdeler... Gassomlader gir deg litt mer anledning til å pusse, men vil alltid gi deg en mykere rekyl i forhold til en relyloperert (med samme vekt på børse og samme patroner).

 

Sitat: "tar den helt ut og bytter kaliber til 12/76"....

Ja det synes jeg du skal... skyte mye og du skal se at hagelskyting er morro når man begjynner å treffe bra. Med en kal 12 skyter du billigere og banene har ammo - (ikke alle har kal 20 på lager).

 

Benelli og Beretta er gode valg, men du har mye å velge i spec om du "går for"-(liker ikke utrykket)- en halvauto i kal 12/70 eller 12/76.

Se på noen brukte Rem 1100 eller 11-87,.. solide og sterke våpen.

Finnes også i en FIELD-utgave som er en trivelig sak med kortere løp og "engelsk" kolbe.

 

Sitat: "når jeg legger an".... artig å se at du har sluttet "å montere", :wink: fortsett å trene et gott ANLEGG,... veien til god hagelskyting.

 

Mvh bobby

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaja. Da har man vært og hentet Berettaen jeg lurte på. Går med andre ord mot alt av råd! Som vanlig... :lol:

 

Fikk J&F Arendal til å sende hagla til Gjøvik slik at jeg kunne titte på den. Reiste bortover i formiddag, og jammen hadde de fått den inn.

 

Ble ikke fæle fiklinga egentlig. Falt litt for børsa, selv om den nok kunne vært litt mer tatt vare på. Er vel derfor den var billig. 4 500,- ble prisen, og det er jo ganske billig for en slik. Prislappen sa 8 000,-, men det ville jeg aldri gitt for den. Koster vel rundt ti lapper ny.

 

Den er i hel og grei stand, med noen merker i treverket, men det er overflatesår i lakken. Det som antagelig har sendt prisen ned er i "snuta". Choken har sannsynligvis sittet VELDIG godt fast, og de har brukt varme for å løsne den. Resultatet er jo at choken er mulig å få ut igjen, men blåneringa er ikke pen der, samt at det er noen "demonteringsmerker". Uansett spiller det ingen rolle for min del. Den skal ikke delta på noen "customshow" på messer eller noe lell! Bare den smeller, er det greit for meg.

 

Har nå demontert børsa og pusset og gnikket her og der. Var nok pusset fra før, men langt fra bra nok, syntes jeg, men nå er den ren som gull. Blank og fin i løpet, med unntak av et merke midt inni. Mulig det går bort med et skudd, som et merke i gamlehagla gjorde. Ikke snakk om å få pusset vekk det, men et skudd eller tre gjennom løpet og ny puss, vips.

 

Nå gjenstår det å prøve noen skudd med vidunderet, så blir alt knall tenker jeg. Det virker som om den passer meg godt og, så kan hende jeg slipper shimsing i en eller annen retning. Skal skaffe meg en mer åpen choke for leirdueskyting. Var bare med den ene, i 1/2 (tre streker på choken - 1/2 da?).

 

Så får en lure på hvordan en får ut sluttstykket i mellomtiden, samt hvordan man får det på plass igjen. Det er litt enklere å pusse en dobbeltløper...

 

Men, EGENTLIG har jetg gjort noe skrekkelig dumt! Jeg burde jo gått for denne:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31298&prodid=19314

 

Står ikke om det er 12 eller 20, men regner det er 12'er. Men den prisen da! Idiot... Men jeg glemte faktisk å spørre om den da jeg var der. Så løp og kjøp, siden jeg ikke gjorde det... :oops: Men det var nå 20/76 jeg var på jakt etter da, ,md tanke på jentungen om et par år. Så kan jeg kjøpe meg noe finere da (om jeg ikke blir altfor fornøyd med denne!). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 391 før og det er gode hagler å skyte med, på en jakthagle er ikke pusseproblematikken noe å snakke om tenker jeg, du skyter antakelig ikke mange nok skudd med den til at du trenger å pusse den hvert år en gang, antakelig må du pusse den oftere pga dårlig vær enn faktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er av betydning at hagla ikke veksler all leirdueammo så er vel kanskje Benelli det beste valget, har ofte sett at mange av de ikke alltid gjør det. Selv har jeg en Beretta 391 Urika 2 og den kommer jeg ALDRI til å kvitte meg med..jeg synes at det er et fantastisk våpen. Den veksler absolutt alt av leirdueammo. Det er også justeringsmuligheter på kolben likedan som det er på Benelli.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen betydning om den skulle veksle leirdueammo eller ikke. Skyter svært så få skudd i løpet av året, og kan nesten ikke huske sist jeg skjøt dobbeltskudd etter fugl.

 

Har ellers demontert børsa til molekyler og pusset. Fikk ut sluttstykket og avtrekkermekanismen etter å ha sett en Youtubesnutt om det (kjekt de Youtube-greiene...). Greit å pusse inni der, for det var tydelige tegn på at den er brukt på jakt, med barnåler og lyng... Men nå er den i hvert fall klar til skudd! :)

 

Fant forresten ut at den er produsert i 2002 ut i fra en kode under på låskassa.

 

Så kan en nå lure på om jeg heller burde kjøpt Benelli Montefeltroen de hadde, i stedet. Den var også i 20/76 og skulle være bra. Men, den kostet femten hundre mer. Det var ca femten hundre mer enn jeg ville gi for ei brukt hagle... Ville ha billigst mulig hagle, men et anerkjent merke. Da får en vel knapt gjort det billigere enn dette, i hvert fall om man vil ha 20/76.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er av betydning at hagla ikke veksler all leirdueammo så er vel kanskje Benelli det beste valget, har ofte sett at mange av de ikke alltid gjør det.

 

Forskjellige opplevelser tydeligvis.

De to jeg har i skapet har gått ca 50000 skudd til sammen, det aller meste av dette er med leirdueskudd.......av alle mulige typer. En Comfort som har gått ca 30000 smeller, helt uten feilslag. Cordoba'n har skutt resten av de 50K, der har jeg hatt to klikk pga døde tennhetter, disse patronene gikk heller ikke av i en annen hagle. Noen funksjonsfeil på et stevne der patronene var lagret ute over vinteren i en rå bunker. Disse fylte mekanismen med store mengder krutt, de hadde heller ikke nok "omph" til å veksle over til løp nr 2 på flere o/u hagler, mao dobbeltløperene ble enkeltskudd. Resultatet ble sure skyttere og møkkete hagler.

Uten dårlige patroner har de fungert 100%.

 

Ut i fra dette ser jeg at driftsikkerheten på nyere Benelli'er er meget god (med sportspatroner), det samme kan sies om Beretta med flere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er av betydning at hagla ikke veksler all leirdueammo så er vel kanskje Benelli det beste valget, har ofte sett at mange av de ikke alltid gjør det.

 

Som KO har jeg heller aldri opplevd problematikk med Benelli og lerdueammo. Har hatt 4 Benellier i 12 som alle har fungert prikkfritt fra esken.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke mange haglene som produseres i dag som ikke veksler leirduepatroner, evt kan justeres til det. Hører aldri vondord om Benelli i hvert fall, men det ble nå Beretta denne gangen, til tross for formaninger om Benelli pga mindre behov for puss. Etter å ha pratet med et par (Benellifolk, selvsagt :wink: ) høres det ut som om jeg blir gasset ihjel av ei hagle som ser ut som en oppbrukt Opel dieselmotor etter 400 000 km innvendig etter hvert eneste skudd, men pytt... :lol:

 

Ellers fant jeg ut at det ikke er noe gæli inni løpet. Det er jo et "hakk" ca midt inni, men det er jo en åpning slik at gassen kommer ned til "automatikken" under løpet. Det oppdaget jeg på Youtube. Nok engang, Youtube er konge! :)

 

Gleder meg til å prøve denne børsa snart. Så får en se om en blir sittende til oppunder halsen i olje og hoste sot mens man pusser. :lol:

 

Edit: Bilde av børsa:

20130211_102210_zps4f18a289.jpg

 

Har forresten også laget meg magasinplombe. Fant ut at jeg kunne trykke inn tre skudd (76 mm) i magasinet. Fant et aluminiumsrør/stang med diameter som passer inni magasinfjøra, kappet til riktig lengde, tredde gjennom fjøra, og vips, nå får jeg inn bare ett skudd. Ikke er det skranglete heller. Aner ikke hva den alustanga er til, men håper det ikke er noe viktig! :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, jada! Funket som gull den! :) Hendig og snerten børse som vekslet og smalt om hverandre. Men du verden som jeg må trene...

 

Skjøt 45 av skuddene med børsa til venstre skulder. De fem siste var bare for å se om jeg kunne treffe i det hele tatt! Traff på de fem første skuddene, links, så det så riktig så bra ut. Deretter ble det bom, bom og atter bom. Til og med når kompisen sendte duene ut som frisbee med håndmakt! Bommet også på fire av de fem høyreskuddene og da...

 

Kreves nok endel tilvenning å bruke halvauto. Har inntrykk av at en kanskje trenger det når man går over fra dobbeltløper til halvauto. Tre andre jeg kjenner har gjort akkurat det samme som meg, opplevd en orgie av bomskudd før det begynner å sitte.

 

Ellers gikk jeg over børsa etter turen. Nå er ikke femti skudd noe å pusse for, men jeg har jo fått inntrykk av at man står til knes i sot etter et par skudd og kan glemme at børsa veksler etter ti skudd pga da siden den er gassdrevet. Det var "a load of crap". Ren og fin, og hadde i grunn ikke forventet annet. Langt unna pussebehov i hvert fall.

 

Har til slutt gått over hele børsa, fra ende til annen og har snudd sikringen fra høyre til venstre, samt snudd shimsene (en mellom stokk og låskasse og en inni kolben), slik at den blir bittelitt links. Ikke fæle endringen akkurat, men det kan jo være nok. Har brukt nyinnkjøpt Frog Lube for å se hvordan det funker. Virker som sluttstykket går glattere. Kjennes faktisk litt ut som om børsa er teflonbelagt. Noe å tenke på om man sliter med ei hagle som ikke veksler?

 

Alt i alt ser dette veldig bra ut. Selv om jeg eeeegentlig er klassisk o/u-mann og ser på halvauto mer som noe proamerikansk "John-Wayne-Hollywoodgreie" uten det minste snev av sjarm! :wink: Men det kan faktisk hende at jeg kan skifte standpunkt med denne dingsen. Uansett er børsa mest tenkt på til frøken fryd på snart tolv nå. Om et par år har hun forhåpentligvis utviklet litt lengre armer (får nå håpe resten av ungen kommer etter og da, eller kan det bli gorilla-rart...) slik at hun kan ta i bruk den. Ser for meg en runde i kappsaga... Så får en også se om en har blitt ihuga halvautofan og enda mer 20-kaliberfan, eller om jeg kommer til å lete etter en 1950-talls Merkel o/u i kaliber 16 i links (for de vokser jo på trær...). :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...