Jump to content

Blykuler i rifle, hvor mye kan man size ned?


Nyati

Recommended Posts

Jeg har tenkt å lade blykuler i en 59 Alaskan.

Pia er..510.

Vil det gå bra a bruke tang for .515 kuler og size disse ned til .512?

 

Det er mye lettere å finne tenger som gir ..515. Disse er nok beregnet på 50-70.

 

Taknemlig for svr fra folk som har peiling!

Link to comment
Share on other sites

Med bløte blykuler skal selve nedkalibreringen gå greit, spørsmålet er hvor mye kula blir deformert og om det blir nok dybde igjen i smørerillene. Kan hende du kan trikse litt med legering og temperatur på blyet for å få tanga til å kaste mindre kuler, nominell diameter for ei tang er med en bestemt legering og vil variere med flere faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Kalibrering av kuler:

 

Du MÅ huske på å smøre hvis ikke setter kula seg fast eller blir veldig vanskelig å få ut av verktøyet bruk et anerkjent fett som gjør jobben, fettet skal ikke smøre kula det skal tette for gassene som vil forbi kula.

 

Hvis du kalibrerer harde kuler så bør du ha så lite som helt ned til tusendelen under den diameteren kula er.

er kulene bløte så kan du fint ta fra 515 til 512 uten store problemer med godt smurte kuler.

Hvis du opplever deformerte kuler bytt topp punchen eller jobb saktere.

 

De hardeste kulene jeg har kalibrert er i ren Lino for bruk i 357 mag.

gikk fint siden jeg egentlig bare tok de ned fra 358 til 357 med godt fett i kalibreringspressa.

 

Når jeg kalibrerer kuler for 45-70 eller 12,17X44, 450 munnlader av rent bly kalibrerer jeg alltid kulene enten til borringsdiameter eller til bunnen av riflingene.

Link to comment
Share on other sites

Sizer glatt ned kuler i .458 til,.452. bruker en lee sizer hvor kula presses gjennom. Dette gjøres for å kunne bruke 4 og 500 grains blykuler støpt for 45/70 i min revolver i 460 s&w magnum. Funker som snus. Får man deformasjon, kan man jo size ned i flere steg

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du ikke finner eksakt riktig top punch, kan du bruke litt epoxylim til å støpe på så en punch passer akkurat til kulene. Du må bruke lim som du vet sikkert at herder skikkelig, noen typer blir aldri ordentlig harde og er derfor ubrukelige til formålet. Bruk egnet slippmiddel på kula (litt skokrem funker, jeg brukte en gang hvetemelsklister med godt resultat). Ha en passelig dæsj lim på punchen, og sett den godt nedpå kula slik at du får kontakt med metallet og ikke bare limet. Hvis limet må ta hele belastningen så går det fort istykker, det skal bare støtte opp så kula ikke får rom til å deformeres.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kan size ned ganske så mye om gangen. Det er bare å gå på.

 

Fra 0.515 til 0.512 er i utgangspunktet a piece of cake.

 

MEN, det vet du ikke før kulene er støpt. En 0.515 tang kan fort gi 0.518 eller mer. Den kan også gi 0.513-14, og hvis det er 0.510 som er den faktiske størrelsen din så er du nær. Jeg ligger alltid 0.003 til 4 over. Heller litt over, enn et froskehår under.

Kuletengene og fabrikantene varierer noe om de gir store eller små kuler. Det som gir mest utslag på størrelsen, er hvilken legering du bruker, og tempen på blyet når du støper. Test litt her så er du langt på vei.

 

Det neste er hvilken sizer type du bruker. En Lee sizer kan du presse en hest igjennom, hvis du bare husker å smøre den først.

En annen ting er kuletypen/form, om den tåler mye sizing uten å miste form og fasong.

 

Jeg bruker både Lee sizer og Rcbs sizer. Hvis jeg skal size store kuler, så kjører jeg dem alltid gjennom Lee sizeren først. Den er perfekt for store kuler og mye makt. Jeg har prøvd Rcbs sizeren på store kuler, men det ble et mareritt, så nå bruker jeg den kun til normale kulestørrelser og lubing. Det er den perfekt til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...