Jump to content

Halvauto på leirduebanen - lite spørsmål


ko-stens

Recommended Posts

Grubler på å selge min morsomme lille Fabarm 20/76, som er høyrehagle, og skaffe meg en billig links halvauto. Hagler interesserer meg i grunn midt bak, men en bør jo ha et eller annet da, siden man har fuglehund. Og siden jeg bør skyte links...

 

Halvauto er i hvert fall tanken da, men jeg merker meg jo at på skytebanen, så hiver jo disse haglene gjerne hylsene rundt omkring. Står man ved siden av en halvautoskytter, får man plutselig besøk av en tomhylse på ville veier. Har merket meg at enkelte eldre karer med sideligger eller noe annet klassisk blir litt stive i blikket av slik. Og mange halvautoskyttere plukker heller ikke opp etter seg har jeg merket.

 

Går det an å gjøre noe slik at man ikke hiver ut hylsene? Hadde vært praktisk å slippe å løpe mellom beina til de andre og plukke opp etter seg når man skifter standplass. Har hørt om noe slags nett man kan ha på slik at hylsene ender i de, men det går kanskje an å gjøre noe slik at man må ta ladegrep for å få ut hylsa?

 

Ps. Lurer litt på denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38872205&kwUnica=links. Kan det være en Remington 1100? Denne er i 12/76, men har i grunn mest lyst på 20/76 da jeg liker det lille kaliberet. :)

 

Denne frister styggfælt, men det er jo høyrehagle: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37510470. Er vel kanskje best å satse på ren links, med utkasterhullet på riktig side, så slipper en å lure på om hylsa eller eventueller stikkflammer treffer en i ansiktet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips! Den Casey-greia så lovende ut. Men strikk kan jo funke det og, ja.

 

Ellers, det er jo litt artig å se ulike varianter av "mottak" med folk med o/u-hagler og ejektor og! Jeg visste ikke at jeg hadde ejektor på min Fabarm første gangen jeg var på leirduebanen (bruktkjøp uten at jeg tenkte noe over om det var ekstraktor eller ejektor). Hylsa kom susende forbi øret. En kompis vipper opp hagla, hylsa spretter til værs, og han tar den igjen på tur ned. :)

 

Men det går kanskje an å justere på rekylfjær eller noe slik? Slik at den ikke veksler, rett og slett? Men da må en vel ha rekyldrevet hagle. Og litt kronglete om man skal på duejakt dagen etter, med lette ladninger, blir det kanskje.

 

En grunn til at jeg vil ha links halvauto, og gjerne i kal 20, er at jeg har ei frøken som er venstrehendt og interessert i jakt. Kunne vært noe for henne å ta over om et par år. En 20-hagle er jo gjerne litt nettere og lettere. Og frøkna er nett og lett selv (les: liten av størrelse), slik at det ikke hadde gjort noe med lite rekyl. Det gjelder i hvert fall o/u-hagler. Om det gjelder halvauto vet jeg ikke da.

 

Og når hun arver hagla mi, kan jeg finne noe annet eller lignende, for da har jeg prøvd det selv...

Link to comment
Share on other sites

Finnes det fullblods links halvautohagler da?

 

Jeg har aldri sett det, men så har jeg ikke lett heller :wink: Jeg trodde de "fløt" på at de har rett stokk, men at en må leve med tomhylsa forbi nesetippen.

 

Joda, se på hagla i første link i første innlegg. Der er hølet på venstre side!

 

Den frister pga pris, og den ser ikke ille ut heller. Men jeg er skeptisk til å kjøpe slik usett, og denne er langt unna. Vil gjerne svinge børsa litt og tukle på den for å kjenne om den passer noenlunde. Er veldig usikker på hva slags løpslengde jeg føler er greit på slike, og da er det greit å teste med litt montering. Har jo knapt satt mine bein i en halvauto noengang. Kunne sikkert skaffet meg en links o/u, men har nå bare lyst å prøve halvauto... Fabarmen var et impulskjøp, da jeg syntes den så så nett og pen ut i hylla, samtidig som jeg fikk lyst å gå mot strømmen og kjøpe 20/76. Og nå har jeg vel ikke lyst på så mye annet enn dette kaliberet! Men utvalget er ikke akkurat enormt, i hvert fall ikke brukt og billig!

 

Venter i skrivende øyeblikk på telefon fra Børselars om links halvauto, så får se hva som skjer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...