Jump to content

savage axis 308w/ammunisjon


xhunterx

Recommended Posts

god dag skal kjøpe meg ei savage axis 308w som start rifle, begrunnet stramt budsjett. er det noen som har noen meninger angående savagen? er presisjonen god, å er det en bra start rifle. (er det en annen som er bedre til ca.samme pris.)

 

lurer også litt på ammunisjon til 308w.http://www.xxl.no/Root/Jakt-og-fiske/Jakt/Ammunisjon/Rifle/Fiocchi-308-FMJBT-150grs/p/1076116_1_Style og Sellier & Bellot Helmantel 308. er disse "bra og billig" trenings ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Savage er presise og gode billig våpen. Hadde en 200 stevens som er forgjenger av AXIS og den gikk kjempegodt.

 

Sellier og bellot bruker å være grei ammo, men husk det som går bra i ei rifle går ikke bra i ei annen. Du må bare prøve deg frem. Men min erfaring er den går bra i mange våpen. Annen billig ammo du bør se på er Remington UMC der får du også 20% rabatt ved kjøp av kasse(200skudd) hos jaktogfriluft butikkene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har en axis i 308, norma jaktmatch skyter hull i hull, det samme med norma oryx. Kappet fjæra på avtrekkeren med 2 runder og polerte flaten hvor avtrekkene løser ut, ble mye bedre. Det et nok litt hardt enda men blir vant til det.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Den fungerer godt til mine forventninger, er nok ikke rifla sin skyld om det blir bom :). Den liker norma-ammo, både bly og helmantel går likt, den er presis og nøyaktig i de fleste temperaturer. Avtrekket er minus, det er tungt, men man kan få justerbart avtrekk fra midway.no om det blir for ille. Med demper er den fin å skyte med. Har vel skutt 3-400 skudd med min uten feil.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har ei savage i skapet selv. Vil råde deg fra å kjøpe ei slik, møkkavåpen. Bruk heller pengene på noe brukt av kvalitet. Ser f. Eks at j&f har ei brukt remington 700 med montasje til 4 tusen. Kan også ambefale brukte tikka av gammel sort(m55. M590) ol. En axis gjør jobben på jakt, ikke missforstå meg. Men om du har litt stramt budsjett kan det være lurt å skaffe noe du kan ha noen år og være tilfreds med. Kjipt å måtte selge ei axis brukt etter 1 år. Da er ikke gjenbruksverdien høy for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Kan du utdype dette med at Savage er et "møkkavåpen"?

 

Har nettopp kjøpt en Axis 308W og synes umiddelbart at den fungerer greit, selv om jeg kun har brukt den 1 gang på skytterbanen (50 skudd). Hører også andre skryte av den som et presist (nok) våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ammo til rundt eller under 10kr smellen:

Fiocchien du linker til, xxl

NP trainer xxl, ca 7kr

Sellier & bellot ca 6,50(Winge) flere som selger

Norma Jaktmatch ca 10kr, flere som selger

Nosler Custom comp 9Kr smellen, jaktdepotet

Partizan Kr 7,50, Landrø og fler

Barnaul, 5 Kr, Jaktdepotet (ikke omladbar)

Nato/NM60, dersom du får tak i pleier den å ligge på 3-4Kr, (ikke omladbar)

Evt kan du også høre med ditt lokale skytterlag (dersom du er medlem) om hva slags ammo de kan selge og til hvilken pris

 

Mitt forslag er å kanskje kjøpe ei pakke eller 2 av hver av disse og se hva som går best i børsa.

Angående rifla så går den antagelig bedre enn du(og jeg og mange andre) skyter, men den er jo ei billigbørse og føles som en, elg, hjort, rådyr, rev og evt annet som er i "buisness end" tror jeg ikke bryr seg veldig mye. Ville tittet på Weatherby også, synes dette er litt mer børse enn axisen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dårlig stål, dårlig blånering, herkete sluttstykkegange, middels presissjon og tragisk stokk. Det skal være mulig å få noe bedre brukt for pengene. Men det er jo bare min mening.

 

Vanskelig å la slikt stå uimotsagt., spesielt ikke siden jeg tviler sterkt på Blaserproff har metallurg utdannelse og tilgang på kromatografi utstyr til å si noe som helst om stålkvaliteten.

 

Overflaten er fosfatert og ikke blånert, så det er ikke tvil om at blåneringen er dårlig

 

Sluttstykkegangen er akkurat like herkete som en Tikka Master, da løsningen med plastforing rundt sluttstykke i bakre broa er en ganske god kopi av den Tikka brukte for 15 år siden.

 

Middels presisjon - tja sjelden ei modern rifle uansett prisklasse idag ikke holder 1 MOA. Ikke noe problem med en Axis heller.

Vedlagt test fra Chuchhawks der de testet 223, 22-250 og 243. Testen finner du her 1/2-3/4 MOA er helt ok.?

 

Tragisk stokk - ja billig sprøytestøpt plaststokk tilsvarende det en finner med en Wby Fibermark, Marlin XS/XL, forrige generasjon Wby Vanguard og <- 06 Howa eller en Ruger American. Gromme er de garantert ikke, men gromt får en heller ikke til under 4000,-.........

 

Andre tråden om det samme våpenet der Blaserproff framsetter sin mening. Synes kanskej det var på sin plass med svar i det minste i en av dem.

Link to comment
Share on other sites

@Blaserproff- Nå sier du at du har en i skapet, i den andre tråden skrev du(i februar) at du har har eid en Savage :?

Du har fortsatt ikke nevnt hvilken modell du har/har hatt..?

 

Har en Stevens, kjøpt for 2700,- på Intersport tilbud, eneste rifla jeg har, og for så vidt trenger. Skal ikke på noen måte påstå at jeg aldri kommer til å skaffe meg en annen, men til nå har jeg ikke sett behovet. Har for lengst bikka 1000 skudd, og ingen funksjonsfeil. Stålet har aldri svikta, og sluttstykket går glatt som ei fele.

 

23ua7vb.jpg

En 5 skudds testgruppe med 155gr. Amax fra sist lørdag. Skutt med tofot og den tragiske original plaststokken, toppet med en Leupold VX-1 3-9X40. Så jeg vil si middels(+) for presisjon. i allefall etter min målestokk.

 

Kjøp en Savage, bruk det du sparer på en bråte med ammo, evt.ladesett, skyt og kos deg :) .

Link to comment
Share on other sites

@ Andy det er korrekt, der skal stå "hadde".

Det er flott du er fornøyd med børsa di. Jeg var ikke fornøyd med min og det må jeg få lov til å fortelle?

Folk har forskjellig oppfattning av ulike våpen. Jeg bruker for tiden en blaser r8 og jeg setter meg ikke ned å suttrer hver gang noen her på kammeret kaller det en playmobørse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Axis .223 og er godt fornøyd. I den grad det kommer dårlige treff, så er det ikke børsa sin feil.

Har hatt den et par år, skutt 3-400 skudd, og planlegger ikke å erstatte den med noe annet.

På grunn av forsinket levering fikk jeg rustfritt løp som "plaster på såret" (koster normalt 1000 kr ekstra).

Har forsøkt ulike typer ammo uten å erfare de store forskjellene.

Ønsker deg som startet tråden lykke til med børsa, uansett hva du endte opp med:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...