Jump to content

Smøring av pilhylle


JLmorten

Recommended Posts

Har et QAD Ultra rest HDX som ikke faller ned fort nokk. Har gått over instillinger osv, det er Rest"et det er noe gale med. Når det løses ut så låser det seg fast i nedre posisjon. Denne Pilhyllen har blit brukt en del til Jakt og kan ha vørt utsat for fuktighet osv.

Har åpnet dette, og finner ikke noen skader eller dritt osv inni dette. Er heller ingen smøring inni her, helt tørt. Og jeg lurer på om det skal være så tørt. Står "Do not Oil" på det, men olje er ikke altid det samme som smøring....

Link to comment
Share on other sites

vondt å si hva som er feil, dersom du er helt sikker på at innstillingen er rett. "opptrekks" snora, dvs festet på kabelen, kan jo ha flyttet på seg? Pilholderen skal vel låse i nedre stilling, til en viss grad når den faller? Det er vel en del av "no bounce" teknologien?

Har en ultra hdm hylle selv og den virker upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ny bue i sommer hos Macrotech Archery, og Len Marsh ville ikke montere QAD...selv HDX hadde han byttet mange av for kunder som ikke var fornøyd...han anbefalte limbdriven rests som Vaportrail Pro eller Trophy Ridges Smackdown, så langt hadde han ikke fått reklamasjoner på disse.....ellers vil jeg som Herr X-Force påpeker, bruke en WB.....jeg har Vaportrail på en bue og WB på den andre....og WB har ingen mekanikk, den er 100% til å stole på uansett vær og vind.....

Link to comment
Share on other sites

Har 3 stk QAD Ultrarest og er veldig godt fornøgd. Har fungert 100% i 3 år, så eg tar det som eit godt tegn :)

Det har vore skutt nokre pilar gjennom desse etterkvart og i all slags vær.

Pass på att ein ikkje "overdrar" strengen til hylla! Det er 2 kvite merker, som skal være på linje når buen kjem i fullt drag. Hverken meir eller mindre.

Eg har og limt på et passe lag med silencing pad på riseren, slik att gaffelen stoppar og vert liggande heilt parallelt med pilrettningen, ved nedslepp.

Dette demper også litt for bråstoppen gaffelen får.

Bevegelsen på gaffelen vert då omlag 95 grader frå fullt opptrekk til gaffelen stopper i silencing pad.

eg har tru på att dette gjer att hylla unngår masse harde slag og bråstopp.

Link to comment
Share on other sites

Har vasket pilhyllen invendig. Kan si at bremseklossen som hindrer at den skal sprette opp igjen er noe simpelt som egentligt ikke kan gå sondt før MYE bruk. Kun en liten plastbit som Kiler mekanismen når den slår ned.

Selve fjæren som legger ned hyllen kan strammes, det er i plast dekselet som den festes i masse huller, så den kan strames/slakkes i rundt 10nivå. Etter grundig vask og at jeg valgte et hull stramere virker det som den faller bedre. Skal settes på buen igjen og testes til uken. Skal gå over alle instillinger osv og kontrollere at dette er/ blir riktig...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg hsr testet et hav av pilhyller, med hifhspeedkamera, og omtrent uten unntak, klarer ikke fallhyllene å unngå kontakt med pila. Enten fsller de ikke raskt nok, eller så spretter de opp igjen, hsr kontakt med pil og/eller fjær, før den stopper.

Dette skjer raskt nok til at du ikke ser det, men det påvirker pila.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en interessant pilhylle i USA for en tid tilbake, kjøpte den men har ikke montert. Det er en Tri Van. Ser ut litt som en Whisker basket, men har tre holdere med børster som svinger ut i ringen når den utløses.

Noen som har prøvd dennne, eller har lest omtaler? Jeg er litt for mye hobbyskytter med bue til å evaluere denne, det er krutt jeg bruker til daglig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...