Jump to content

2,7 mm (ammunisjon til Kolibri)


Hovde

Recommended Posts

Etter å ha fått bra hjelp angående spørsmål rundt litt odde ammunisjonstyper i en tidligere post, prøver jeg meg på nytt med følgende:

 

Jeg har fått tak i en liten Kolibri (se vedlagte bilde). Er det noen der ute som har ammunisjon å selge til denne? 2,7 mm skal visstnok være kaliberet.

normal_Kolibri.jpg

 

Mvh,

Hovde

Link to comment
Share on other sites

hei

hadde en slik for mange år siden, solgte den til utlandet med noen patroner, fikk like mye for ammo som pistol :-) ammo tror jeg er en temmelig vanskelig sak da den er etterspurt i sammlermiljøet og var produsert i få antall. var to kaliber på disse pistolene. gratulere med en flott samlersak, ta godt vare på den :-)

Link to comment
Share on other sites

Litt artig at kula på 3 grains har en anslagsenergi på 4,4 joule :winke1:.

 

Det er omtrent 37 ganger mindre anslagsenergi enn en 22LR

og 125 ganger mindre enn en 9 mm.

 

Ellers fra Wiki:

"...with individual rounds going for over US$70. Original guns for this round can sell for US$5,000..."

Link to comment
Share on other sites

Er en pris på 70$ pr skudd riktig eller bare en ønskedrøm?

 

Hva de er verdt i et så smalt marked som Norge er skal jeg ikke uttale meg om. På verdensbasis er $70 lavt. Jeg har sett priser fra $80 til godt over $100 per patron på nettauksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hva kunne denne tassen brukes til da? Blir vel bare et lite bistikk i skinka på en mann?

Var en artikkel om Sjakalen i vi-menn for en del år siden, der var det bygget inn en 2,7 mm pistol i tuppen av en paraply.

Kula i denne patronen var fylt med curare for en avliving av en motstander under den kalde krigen.

 

Om patronen var laget for dette formålet vet jeg ingen ting om men den artikkelen ga meg en hviss interesse for skytevåpen.

og ja, jeg leiter fortsatt etter en i pinfire varianten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en enkelt skudds brekk pistol og en 6 skudds revolver i cal 2mm pinfire, har prøvd kun et skudd med revolveren på en colaboks fylt med vann, den gikk rett igjenom boksen med vann så da kan man vurdere kraften i denne lille patronen :wink:

Man må lade den med pinsett og skal man pusse den så lager man en boresnake av tvinna sytrå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva kunne denne tassen brukes til da? Blir vel bare et lite bistikk i skinka på en mann?

Var en artikkel om Sjakalen i vi-menn for en del år siden, der var det bygget inn en 2,7 mm pistol i tuppen av en paraply.

Kula i denne patronen var fylt med curare for en avliving av en motstander under den kalde krigen.

 

ikke helt riktig, tror du tenker på Georgi Markov som ble drept i London , høyst sannsynlig av KGB fordi han var en avhopper som ikke hadde så mye godt å si om sitt tidligere hjemland Bulgaria, han ble "skutt" i leggen av et paraplyvåpen med en kule som inneholdt Ricin (som kommer fra en plante, to korn på størrelse med saltkorn kan drepe et menneske)

Link to comment
Share on other sites

Det var vel delte meninger om det var co2 eller kruttladning, Markov sa at han hørte et smell og kjente en smerte i leggen, mannen med paraplyen ba om unnskyld og forsvant i all hast, kulen som ble funnet i leggen hans hadde en diameter på 1,52 mm og var helt rund med to hull i, den bestod av Iridium og platina , husker det gikk et program om dette på Dicovery for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...