Jump to content

Nei å nei. Ladevekta daua


Larseren

Recommended Posts

Min gode gamle rcbs 5.0.5 kruttvekt har plutselig funnet det for godt å slutte å virke.

 

Uansett om den står i lodd eller ikke, og uansett hvor jeg plasserer løperene så står pila i enden helt til bunns på skalaen der. Noen andre som har opplevd dette? Tror ikke den er blitt utsatt for støt av noe slag og finner ingen synlige skader på den. Noen som har peiling på hva dette skyldes og om det går ant å fikse eller justere?

Eller er det bare å kaste vekta og kjøpe ny?

Link to comment
Share on other sites

Du eller noen andre har vel ikke skrudd på vekta????

I holderen under den gule skåla, skal det være en del blyhagl, som skal virke som motvekt for armen. Hvis holderen har vært demontert eller løsnet, kan det mangle hagel her, og du må ha helt sinnsykt mye krutt i for at vekta skal gi utslag???

Link to comment
Share on other sites

Har du husket å legge på krutt-skåla, eller ligger den litt lenger borte på ladebenken? Må bare spørre for sikkerhets skyld.. :) Min gamle RCBS kranglet for litt siden, men det er en litt annen modell. Der hadde noe blekk på venstre side bøyd seg slik at nåla/pilen kunne kile seg fast.

Link to comment
Share on other sites

1. Sjekk at agat-kilene (de V-kilene i et merkelig steinmateriale på rammen) og "knivene" på bommen er rene og tørre.

 

2. Sjekk at kobberplaten på enden av bommen (denne demper svingningene) ikke berører noe.

 

3. Bruker du den originale skåla og skålholderen?

Link to comment
Share on other sites

ei mekanisk vekt skal jo ikke akkurat stryke med av seg selv.. Har maken selv, men den måtte jeg ha i mer vekt i skåla på for at den skulle virke da den var ny.. men etterpå har den holdt seg riktig

Link to comment
Share on other sites

Har flytta så mulig den har blitt liggende litt forkjært under transport og at et par av kulene har lurt seg ut av skålholderen, eller at skruen i skåla ikke har vært helt tilskrudd og at et par hagl har forsvunnet på den måten. Tror heller ikke blyet forsvinner av seg selv, men finner ikke noen annen forklaring.

 

Har kontrollmålt x antall ganger og vekta måler helt korrekt nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...