Jump to content

smårovvilt tiltak


hjorten24

Recommended Posts

har høyrd mykje om dette med at det blir meir og meir av rev, mink, kråke og ravn, og mindre og mindre rype, orre, tiur. Eg trur den beste måtten å få ned bestanden av desse artanen som ødleger så masse på er å inføre skuddpremie på dei :) Dette trur eg vil få mange unge jegerar til å få meir intreese for å jakte på desse artane :) trur faktisk skuddpremie er eit godt tiltak kva trr dåkke andre?

Link to comment
Share on other sites

Om du er en som elsker å jakte hønse fugl,tiur,røy,orrhøne,orrhane,rype, osv osv så trenger man faktisk ikke å tjene på det for å utøve sin gjerning. Jeg personlig mener at alle jegere skulle bidra til predatorfangst skudd premie eller ei. Har man råd til en halvliter eller to så har man også råd til litt amo for å skyte litt. Selvfølgelig så er det ekstra stas med litt belønning,men om belønniningen kommer i form av mer fugl så burde vel det være godt nok ?. Vil oppfordre alle til å gjøre en innsats uansett betaling eller ikke. :D

Link to comment
Share on other sites

Om du er en som elsker å jakte hønse fugl,tiur,røy,orrhøne,orrhane,rype, osv osv så trenger man faktisk ikke å tjene på det for å utøve sin gjerning. Jeg personlig mener at alle jegere skulle bidra til predatorfangst skudd premie eller ei. Har man råd til en halvliter eller to så har man også råd til litt amo for å skyte litt. Selvfølgelig så er det ekstra stas med litt belønning,men om belønniningen kommer i form av mer fugl så burde vel det være godt nok ?. Vil oppfordre alle til å gjøre en innsats uansett betaling eller ikke. :D

 

ja selfølgelig er det meir enn nok at det kjem meir fugl :) men eg trur at svert få bruker veldig mykje tid på å skyte kråke og ravn, og at det vil bli meir intresse for å skyte litt av desse artane om ein fekk ein 50lapp for fuglen :D og med dette blir det nok og kansje litt mindre jakt press på artar som er litte av :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvem skal utbetale skuddpremien? Å få innført skuddpremie er bare en formalitet til fylkeskommunen (i hvertfall i hedmark).

 

 

nei det måtte jo bli opp til kor mykje premien skulle verre på det, tenker eg :smile:

 

50-200kr måtte vel bli kommunen, men vist det er høgre premier så må vel viltnemd eller fylke betalt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste innlegg, men har opplevd at skuddpremier har hjulpet på interessen blant særlig unge jegere.

 

Ja, men det er også en del negative ting rundt dette med skuddpremier.

 

Det ene er finansieringa - skuddpremier skal ikke finansieres med viltfondsmidler, derfor må en finne andre kilder til finansiering. Det åpenbare er at det finansieres fra grunneiersida. Da kreves det igjen at grunneierne opplever de har noe igjen for ordninga. Hvis ordninga blir for vidt omfattende geografisk, kan det raskt ende med at enkelte grunneiere bidrar forholdsvis mye mer til ordninga, enn de har igjen for det. Et eksempel fra min egen kommune, der fjellstyrene var største bidragsyter mens hoveddelen av potten gikk til rev skutt i låglandet.

 

En annen sak er at dess større skuddpremie, dess større omland vil det samles inn vilt fra. For en del år tilbake fikk jeg flere ganger spørsmål om å levere inn føtter av rev skutt i andre kommuner. Noe jeg selvsagt ikke ville bidra til, men jeg tør garantere 100% at så skjedde. En nabokommune betaler nå ut skuddpremie for grevling, som eneste kommune i regionen. Regner med de får mye "streifgrevling" innlevert også.

 

Hvis en først skal begynne å rote borti dette med finansiering av vilttiltak, ville jeg egentlig anbefale å se på andre ting enn skuddpremier. Eksempelvis å arrangere jaktkurs, fellesjakter, bygging av revbåser osv. Fordelen med dette er at man enklere kan få tildelt midler fra viltfondsmidlene...

 

Ellers så er http://www.jaktistjordal.no/ et meget godt eksempel på alternativ til skuddpremier.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, men det er også en del negative ting rundt dette med skuddpremier.

 

Det ene er finansieringa - skuddpremier skal ikke finansieres med viltfondsmidler, derfor må en finne andre kilder til finansiering. Det åpenbare er at det finansieres fra grunneiersida. Da kreves det igjen at grunneierne opplever de har noe igjen for ordninga. Hvis ordninga blir for vidt omfattende geografisk, kan det raskt ende med at enkelte grunneiere bidrar forholdsvis mye mer til ordninga, enn de har igjen for det. Et eksempel fra min egen kommune, der fjellstyrene var største bidragsyter mens hoveddelen av potten gikk til rev skutt i låglandet.

 

En annen sak er at dess større skuddpremie, dess større omland vil det samles inn vilt fra. For en del år tilbake fikk jeg flere ganger spørsmål om å levere inn føtter av rev skutt i andre kommuner. Noe jeg selvsagt ikke ville bidra til, men jeg tør garantere 100% at så skjedde. En nabokommune betaler nå ut skuddpremie for grevling, som eneste kommune i regionen. Regner med de får mye "streifgrevling" innlevert også.

 

Hvis en først skal begynne å rote borti dette med finansiering av vilttiltak, ville jeg egentlig anbefale å se på andre ting enn skuddpremier. Eksempelvis å arrangere jaktkurs, fellesjakter, bygging av revbåser osv. Fordelen med dette er at man enklere kan få tildelt midler fra viltfondsmidlene...

 

Ellers så er http://www.jaktistjordal.no/ et meget godt eksempel på alternativ til skuddpremier.

 

Det er ikke vanligvis det offentliges oppgave å holde småviltbestanden oppe, så jeg regnet med at trådstarter hadde grunneierne i tankene. Her hos oss fungerer det i grunnen greit. Jeg ser poenget ditt med fjellstyret, men husk på at mye av ungreven utpå vinteren kommer trekkendefra fjellet. Samt at skutt ravn i bygda på vinteren i hvert fall ikke trekker til fjells utpå våren.

 

La merke til linken din om avføringsprøver fra rev. Synes vel kanskje bildet ble i overkant.....

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

tviler på at viltnemda vil, siden offentlige viltfondmidler ikke kan brukes. Men å ta en prat med den lokale sau og geit er ingen dum ide.

 

ja og kansje eit sammarbeid mellom lokale jeger foreiningar og norsk sau og geit kunne gjett resultat :D vi skyter rev og får litt igjen for det og det blir sammtig mindre skadde på sau og geiter :) det må da verre ein god deal?

Link to comment
Share on other sites

La merke til linken din om avføringsprøver fra rev. Synes vel kanskje bildet ble i overkant.....

 

Linken er ikke om avføringsprøver, jaktistjordal.no er en nettportal som tar for seg alt som handler om smårrovviltjakt i den kommunen, med konkurranser osv. Den portalen ble til fordi man ville finne en måte å få entusiasme rundt smårovviltjakta, men uten å benytte seg av skuddpremier. Og det har etter sigende fungert meget godt. Sikkert noen stjørdalinger her som kan si mer om saken.

Link to comment
Share on other sites

Og det tror jeg er nøkkelen til å få sving på dette også. Deseverre degraderer rovviltjegere sjøl viltet de jakter på til "søppel" ved at de konsekvent kaller det skadedyr, at de argumenterer for at det må være gratis jakt på rovvilt- og ikke søren om de bruker tid på de uten å få utbetalt skuddpremie osv. I mine øyne er det meste av rovviltet vårt noe av de flotteste viltartene vi har- og rovviltjakt i forskjellige former er også noe av det mest spennende jeg vet. Enten det dreier seg om fellefangst eller forskjellige former for jakt. Hvorfor ikke rovviltjegere presenterer seg med en mer positiv holdning overfor viltet "sitt" i forhold til resten av jegernorge- og befolkningen forøvrig, skjønner jeg lite av.

 

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at det har skjedd mye de siste årene, med oppsving i revelokking og revekonkurransene som går osv. Det er mange flinke revejegere her i landet også, som satser hardt på revejakt og som ser på reven som ett fullverdig vilt. Så kan hende er jeg litt bastant i det jeg skriver over. Men.....

 

Det er i alle fall friskt og godt å se hvordan Stjørdal kommune har forstått poenget- slik jeg ser det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er i alle fall friskt og godt å se hvordan Stjørdal kommune har forstått poenget- slik jeg ser det :)

 

Helt enig i alt du skriver.

 

Sitter i viltrådet i min egen kommune, og har begynt å se på muligheten for et lignende opplegg, inspirert av Stjørdal men ingen kopi. Selv tror jeg det er informasjon som er nøkkelen i utgangspunktet, å vise folk hvor gode jaktmuligheter som finnes i nærmiljøet. Blant annet finnes det ingen offisiell oversikt over utmarks/grunneierlag her i kommunen, og de jobber stort sett hver for seg. Kortselgere finner man ved å spørre på bygda, og kart eksisterer stort sett ikke ut over det en finner på nett.

Link to comment
Share on other sites

Arti å se at www.jaktistjordal.no diskuteres på kammeret og er veldig enig i mye av det som skrives på denne tråden. Det er riktig det som skrives, jaktistjordal var ment å være et alternativ til de tradisjonelle skuddpremieordningene,det ble likevel definert som en skuddpremieordning av DN og dette er vi misfornøyd med. All premiering i prosjektet er gavepremier fra lokalt næringsliv og de færreste vil få noen premie. Vurderer om vi skal utfordre DN`s tolkning av dette spørsmålet men vi lever greit med dette foreløpig. Det eneste negative var at FM etter klage fra NOF sa nei til at vi fikk gi 15 poeng for skjære og nøtteskrike..... 15 poeng hva er det?

 

Jaktistjordal som navnet sier er et prosjekt der vi prøver å synliggjøre at jakt på rovvilt er jakt på lik linje med endre arter. Dette er ikke et utryddelsesprosjekt men vi ønsker å se om en kommune som legger til rette for slik jakt vil klare å snu et jakttrykk som har vært skjevt siden prisene på skinn ble lave etter skabben på 80 tallet og de aller fleste har brukt tiden på å jakte byttedyr. Vi har 3 fokusområdet, legge til rette, øke kunnskap og heve status for jakt på smårovvilt. Vi er veldig fornøyd med oppsluttningen prosjektet har fått så langt. Etter lansering i des. 2011 har vi nå ca. 320 medlemmer. Sist sesong var det ca. 70 jegere som rapporterte felt vilt. Sesongen 2011-12 ble det felt bla.164 rever, 417 kråker og 29 mår. Lenge siden det er blitt felt så mye rovdyr i Stjørdal. Det var skuddpremieordning i Stjørdal fra 1996 til 2001. Det ble da betalt kr. 200 for reven. I denne perioden ble det felt 315 rever, i snitt ca. 50 i året og med 1997 som toppår med 87 rever. Det betyr at jaktistjordal sin første sesong dobblet dette. Det var nok toppår for rev sist vinter etter mye smågnagere. Så langt denne sesongen er det snart felt 80 rev og vi har et håp om å nærme oss siste års felling men det er ting som tyder på en del mindre rev i systemet.

 

En av grunnene til at vi ønsket et alternativ til skuddpremie er at det er vanskelig å finansiere en slik ordning over tid. Dersom vi bruker siste sesong som eksempel og hadde lagt opp til en premie på reven med 500 kr og 50 kr for kråka hadde dette kostet oss over kr 110 000,-. Det er vanskelig å se hvor vi skulle skaffet disse midlene. Viltfondsmidler kan ikke brukes og grunneierne er lite villig til å bidra da det fortsatt er høyst usikkert om de får noe tilbake i form av økte småviltbestander. Det blir derfor også et litt moralsk spørsmål om det er riktig å betale jegere penger for å skyte noen utvalgte arter. Det er ikke med på å heve statusen for slik jakt. Nei det må fokuseres på utfordringen som ligger i rovviltjakt, dyktige rovviltjegere må synliggjøres og stausen for slik jakt må heves. Kunnskap om pelsing og skinnbehandling er også med på å bringe et høstingsperspektiv inn i jakta og gir en ny dimensjon. Vi i jaktistjordal mener vi er "på sporet" av noe som kan bli bra. Utfordringen blir kanskje å holde trykket oppe over år, men forhåpentligvis så er det mange jegere som har oppdaget hvor spennende og utfordrende rovviltjakt og fangst er at dette vil gå av seg selv. Vi vil nok de nærmeste årene høste en del nyttige forvaltningserfaringer som andre kommuner også kanskje vil ha nytte av, og kanskje også få svar på om vi har lyktes med å redusere smårovviltet lokalt i Stjørdal. Vil oppfordre dere som har interesse for temaet om å registerer dere som brukere av jaktistjordal og få tilgang til diskusjonsforum og fellingsbørsen der dere fortløpende for en oversikt over fellinger i kommunen. Vi krever registrering under fullt navn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...