Jump to content

Kjøpe 2 dillon 550 eller en 650.


Darkbull

Recommended Posts

Skal til og bestille ny/nye dillon. Skal brukes til flere kalibere (9mm, 357mag, 45acp, 243win, 6,5x55, 30-06).

Så det jeg lurte på burde jeg kjøpe 2 stykk dillon 550 en til rifle kal og en til pistol. Eller burde jeg kjøpe en dillon 650 med Quick Changs til vært av kaliberene. Skal lade ca 15tusen skudd i året blir sikkeret mere. Hva syns dere som har begge pressene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 650 og noen 550'er - og det er helt, helt forskjellige ting.

 

Å lade alt sammen på en 650 høres ut som ett mareritt i kaliberskift, da ville jeg nok heller hatt to 550'er. 15000 er ikke mye på 550 i året, jeg har vært oppimot 100000 på dem før jeg så lyset og kjøpte super1050. Kjøp deg en 550, og spar til en 650 ved siden av for pistolpatroner i volum er mitt tips.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du 650 kan du ha to komplette "hettematertårn" en for large og en for small. Da bytter du kaliber på denne på 5 minutter maks om du har komplette ferdige oppsatte topper. Jeg gjør det og synes det fungerer utmerket. Kruttsjekkeren skrur jeg av og flytter da jeg bytter topp. Dette er en skrue og er meget fort gjordt om man har en ferdig innstilt die til den stående fast i verktøytoppen. Lader 5 pistolkaliber og 3 riflekaliber på min. Mest volum blir det med 6.5x55, 9mm og 38 spes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener 550 er den beste pressa av 550 og 650, jeg er ikke så begeistret for autoindekseringen. Det er uansett påfylling av hetter, hylser, og krutt som tar mest tid. Med mindre man har noen andre som kan fylle på for seg mens man jobber. Hylsemateren er viktigere enn autoindekseringen, for å få opp hastigheten, og det får man jo også til 550. 650 har riktignok bedre mulighet for å ha en kruttsjekk, man må derfor være litt mindre bevistløs når man bruker 550 :winke1:

 

Vi har en 550 med hylsemater satt opp for små hetter (for å lade større mengder med små hetter),

en 550 uten hylsemater satt opp for små hetter (for å lade det som ikke passer i hylsemateren), og en 550 uten hylsemater satt opp for store hetter. Hadde vi hatt plass på benken til flere presser så hadde det blitt enda en 550 med hylsemater satt opp for store hetter (for å lade større mengder med store hetter).

 

Nå skal det nevnes at jeg lader endel forskjellige kaliber, og har stadig vekk behov for å bytte kaliber i pressene. Dere som har både 550 og 650 kan vel kanskje si noe om forskjellen i tidsforbruk ved bytte av kaliber (inkludert hylseholderplate) på de to.

 

Det viktigste av alt er imidlertid enstasjonspressa som jeg har i tillegg til 550ene.

Link to comment
Share on other sites

Desuten tar det tid å sette skudda pent og pyntelig i bokser... 8) noe jeg alltid gjør, selv om de eventuelt helles over i en større eske.Enkleste måten å se etter hetter som er feil vei eller mangler. Det er også lurt å gjøre dette med jevne mellomrom, sli at man slipper å sitte med tusner av skudd hvor man lurer på om det er krutt eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg startet min ladekariære med en RCBS Rock Chucker hvor det gikk kun i rifle ammo. Jeg kjøpte min første Dillon 550 da jeg startet med pistol skyting og volumet ble for stort for RCBS'en. Så kom en 550 til i huset for at junior skulle hjelpe med mengde lading da vi startet med praktisk skyting. Junior synes helt klart det var mer moro å skyte enn å lade, så satt far igjen alene til langt på natt foran hvert praktisk stevne å ladet - inntil jeg handlet den første 1050'en satt opp for 9mm. Den lader feilfrie 1000 skudd i timen hvis du har fylt nok tennhetterør i forkant. Etterhvert ble det mye PPC skyting med 38 og da ble det en 1050 for 38 også. Jeg har fått forespørsel om å selge en av 550'ene men det avslo jeg av den enkle grunn at 550 er etter mitt syn en av de beste ladeapparater for allsidig lading av rifle og pistol ammunisjon - lett å skifte kalibre, enkel funksjon, få deler og et veldig presist kruttmål. Nå står 550'ene oppsatt, en for store og en for små tennhetter. Det mest geniale jeg har gjort er å montere ladepressene på skjærefjøler med hull som passer i tilsvarende hull på ladebenken, slik at jeg med to bolter med vingemuttere kan feste og skylfle rundt på pressene etter behov. 550'ene med både kulebrett og hylsekassettholder, står montert på Strong mounts skrudd fast på skjærefjøla. Har nå 10 -12 komplette toolheads med forskjellige rifle og pistolkalibre fra 32ACP til 9.3x62, til 550'ene, og 1050'ene gidder jeg ikke tenke på kaliberskifte engang. 1050'ene står også montert på hver sin skjærefjøl (benkplateprøver av eksotisk regnskogstrær) og er enkelt flyttbare. De tar omtrent lik mye plass som 550'ene, men 1050 ruver litt mer med hylsemateren på toppen. 650'en har jeg ikke erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Ladetakt på 550 er omlag 300 i timen for pistol ammunisjon - noe tregere med rifle siden de må smøres, men hvis du smører opp en haug hylser så går det ganske radig der og. Du kan kanskje knipe inn litt tid så du klarer 400 / time, men da går det kanskje litt fort i svingene. Det jeg liker med 550'en er at du har full kontroll, du må dog være litt mer våken siden den ikke har automatisk indeksering. Jeg har erfart at det er lurt å ha godt lys inn på venstre side slik at man kan sjekke kruttnivået visuelt før du setter i kula.

Link to comment
Share on other sites

Etter den første ladningen uten krutt eller en dobbelladning kjøper man seg en presse med autoindeksering uansett.

Samme hvor mye man skryter om at man er 100% fokusert under ladingen, vil man før eller siden gjøre en tabbe.

Av den enkle grunn vil jeg ikke se en presse uten autoindeksering på min ladebenk.

 

Kaliberskifte på 650 er såre enkelt.

Med komplette topper oppsatt og innjustert, går skifte til nytt kaliber på under 5 minutter.

Når man først er i gang med ladingen, lader man opp såpass at man er berget for en stund, så da er skifte av kaliber et ikkeeksisterende problem.

Link to comment
Share on other sites

Der må jeg si meg enig El Gringo, tabber kan aldri avskrives. Man må bare sørge for at de ikke blir så dyre... Når det er sakt så er det vel med ladeapparater som med mye annet, noen passer til 550 og andre må ha mere automatikk. Jeg har erfart at feilladning ikke nødvendigvis er avhengig av apparat, men mer av operatørens lynne og egenskaper (tålmodighet, nøyaktighet og erfaring). Erfaring kan slå ut begge veier,....

Link to comment
Share on other sites

Ladetakt på 550 er omlag 300 i timen for pistol ammunisjon - noe tregere med rifle siden de må smøres, men hvis du smører opp en haug hylser så går det ganske radig der og. Du kan kanskje knipe inn litt tid så du klarer 400 / time, men da går det kanskje litt fort i svingene. Det jeg liker med 550'en er at du har full kontroll, du må dog være litt mer våken siden den ikke har automatisk indeksering. Jeg har erfart at det er lurt å ha godt lys inn på venstre side slik at man kan sjekke kruttnivået visuelt før du setter i kula.

 

Du kan bytte kalibreringsdia med en Lee Collet Die, så trenger du ikke smøre. Hvis du gidde; så kan du ha litt grafitt i et beger og bare dyppe hylsehalsen nedi før du putter den i pressa, går litt smidigere da selv om det ikke trengs. Mye makt på ladearmen i en så stor presse.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i noe Dillon smøre lurium på sprayflaske, virker veldig bra men er litt skeptisk til å spraye løs direkte på hylsen i frykt for at dette kommer ned i hylsa og vil påvirke kruttet. Det jeg har gjort er å spraye på smørematta, ruller hylsen over den og tar en nylonbørste med litt lurium på som jeg drar igjennom hylsehalsen. Noen som har erfaring som skulle kan bekrefte eller avkrefte min skepsis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slenger hylsene i en isboks.

Sprayer en dusj.

Rister boksen.

Lar hylsene hvile i 10min, så alkoholen får fordampe.

(hvis du ikke venter til løsemiddelet har fordampet virker ikke smøringen)

Så går de rett i pressa.

 

Har aldri opplevd å få mye smøring nede i hylsa.

Ihvertfall ikke opplevd at det påvirker kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Har helpresset tusenvis av hylser med Dillon Spray og aldri opplevd problemer. Når det er sakt så tumbler jeg alle hylsene etter helpressing også :)

 

Tumbler du ferdig ladet ammunisjon også, i samme tumbler med samme media som "tidligere"? f.eks en tumbler med nøtteskall og polish?

 

 

Til teådstarter, hvorfor ikke Hornady Lock N Load AP?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også skeptisk til dette, men jeg hører det gang på gang på youtube og har sett det på div blogger o.l., "tumbling off the lube of the finished cartridges"?

 

Hvilke andre metoder brukes for å fjerne lbe? syns patronene blir "ugreie" og potensielt samler mye drit, og evt smitter over i magasinene som ikke er god karma når de dumpes i grus/sand..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...