Jump to content

Nybegynner, skal lade 270win - tips og råd før jeg begynner


Torquemada

Recommended Posts

I år fikk jeg ansvar for å være julenisse selv, og da ble det et Lee Ladesett fra Midway. I tillegg ble det et Lee Delux 3-Die Set. Julenissen er snill :)

 

Men så er det de neste trinnene, og innkjøpene. Her er det mye jeg lurer på, så jeg har fulgt råd om å anskaffe ladeboken. Til nå nøyer jeg med 4.utgaven som ligger på nett hos najonalbiblioteket. Er det stor forskjell på denne og nyere utgaver?

 

Men så til punktene hvor jeg tror jeg kan få god hjelp her inne. Jeg har nemlig ikke kjøpt inn noe krutt, kuler, eller noe annet enn det som følger med i settet.

 

- Jeg har lest mye her inne og på andre forum, og jeg sitter med en følelse av at jeg ender opp med A-Frame og/eller Barnes TSX. Men hva velger jeg av helmantel for å trene med, og hva må jeg gjøre for å få helmantel og jaktammo til å gå omtrent likt.

- Jeg må selvsagt kjøpe inn en del bokser og slikt, men er det andre lure ting det nesten med 100% sikkerhet vil være nødvendig å kjøpe inn?

- Er det noe programvare som er kjekk, eller nødvendig å ha. Jeg eier ikke en eneste maskin med Windows på, så derfor må slike program kunne kjøres på Linus, Mac eller i nettleseren. Noen wintendo-programmer vil kanskje være mulig å kjøre under Wine. Android eller iOS apps er også en mulighet. En siste nødløsning (som jeg herlst vil slippe, er å virtualisere windows på Linuxboksen min.

 

I løpet av våren kommer jeg til å bygge min egen furtebu innerst i garasjen. Så slipper jeg klager på at ting står oppmontert og ikke ryddes vekk. Har sett bilder av et og annet laderom her inne. Jeg har litt sans for minimalisme, så flere av bildene virker litt overkill på meg. Etter mange år som fluebinder på et relativt høyt nivå er det et par ting jeg har lært meg. Ofte passer de nynorkse ordtakene "Less is more" og "KISS - Keep it simple stupid" svært godt. Materiallære og det å kjenne komponentene man bruker er viktigere enn dyrt utstyr. Hva hjelper det vel med bindestikke til 6.000,- kr når flua ser ut som navlelo og ikke tåler vann? Det samme med fluekasting. Et kastekurs til noen hundrelapper vil for de fleste gi mye lengre kastelengde enn ei ny stang til 8.000,- kr.

 

Av erfaring fra andre områder, så vet jeg at hjemmelading trolig ikke vil spare penger på sikt, heller tvert om. Men da jeg kjøpte ei eske med jakt-ammo til 999,- på XXL bestmte jeg meg for at jeg like gjerne kunne putte pengene i ladeutstyr. Ved å bruke skallen litt, og få litt kontroll på "vil-ha-syken", så bør det vel allikvel ikke være umulig å komme ok ut av det på sikt. Får jeg dilla, så vet jeg at det koster. Men sånn er det med hobbyer. Det er få som tjener penger på dem, og de som gjør, de har som regel ødelagt hobbyen sin...

Link to comment
Share on other sites

jeg har holdt meg til Hornady kuler. Hovedsaklig 150 grains. Samt VV N160 krutt.

 

Har brukt både Spitzer, roundnose, SST og BT kuler, alle går sånn nogenlunde likt og med bedre presisjon enn skytteren klarer. (har kjøpt det som sjappa har hatt inne..)

Har også skutt rein med flesteparten av typene, ladet opp til "medium" hastighet så har alle funket upåklagelig og med moderate kjøttødeleggelser.

 

Har også kjøpt 130 grains bulk kuler til trening, treffpunkt innenfor 10 cm fra 150 grainerne

 

Rifla er en Rem 700ADL

Link to comment
Share on other sites

270 Win er ett artig kaliber - liten diameter med ok hastighet og som skreddersydd for mellomviltet. Blir ofte sammenlignet med 6,5, men er i praksis ett godt hakk vassere.

 

Du sier ingenting om hva du skal bruke den til. Kulevalget er gitt hva du skal ha ihjel med rifla. Ingen kuler er supre til alt - de mest spesialiserte er på kanten til/er ubrukelige til annet enn de er beregnet for.

 

Til jakt på mellomviltet er gode 140/150grs kuler det mest naturlige valget. Kombinasjonen Hornady SST/IB 150 grs gir deg gode balistiske kuler, med svært sammenfallende treffpunkt der den ene er i knallgod jaktkule med god diameter og restvekt(IB) og den andre er omtrent den rimeligste kula du får i kaliberet og fungerer suverent på rev/rådyr/bever og sel. Fyr med en god dæsj MRP/RE22/RH22 i ei hylse fra det fabrikatet fabrikkammo du har brukt så er du ferdig.

 

Skal du jakte elg med 270'n bør du bruke hardere kuler. 150 Swift/160 Partition/150 Rhino er alle veldig solide kuler. Av dem holder jeg personlig en knapp på 160 Nosler/150 Rhino. De ekspanderer raskere og Rhinoen gir litt mer diameter enn A-Frame som også i min erfaring er litt sær presisjonsmessig.

 

Barnes 140 TSX er kanskje den kula som er den nærmeste alt i ett kula om elg også er på menyen. Gir bra presisjon, suveren penetrasjon, men du skal være klar over at de massive kulene gir mindre ekspandert diameter og sjokk i dyret enn de loddende blyfylte konkurrentene. Mindre ødeleggelser gir jo finere slakt.....

 

Helmantler er det dårlig med i 270. Matchkulene er Sierra MK 135 grs, Nosler CC 115. Nosler veldig mye rimeligere enn Sierra'n. Remington pleide å ha bulkkuler i 270 tilpasset 6,8 SPC, men usikker på om disse fortsatt er i produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150, du har helt rett. Tabbe av meg, som jeg jo var helt klar over.

 

I august og litt utover blir det både rådyrbukk og reinsjakt. Etter dette er det i hovedsak rådyr og hjort. Elgen ser vi sjelden, men også denne felles når den påtreffes. Jeg har dog ikke skutt større elg enn kalv så langt. Så egentlig er det snakk om ganske all-round storvilt :)

Link to comment
Share on other sites

Det fins helmantelkuler, men ikke så mange å velge mellom. De helmantlene jeg kjøpte var så dyre at det ikke var noe poeng. Likegodt å kjøpe Hornady til øvelsesskyting.

Kjøpte også Remington kuler i bulk. De var billige, men jeg har aldri fått dem til gå. I hvertfall ikke i forhold til Nosler og Hornady. Best samlinger har jeg hatt med Nosler Ballistic tip 140 gr og N160 i den ene børsa.

150 gr Hornady og N 165 i den andre børsa.

 

270 er den tredje mest solgte jaktpatronen i USA, enda er kulene dyrere enn til .284 eller .308-våpen. Vet ikke hvorfor, men det har alltid vært sånn.

Morsom patron å lade til. Noen satte ut et rykte om at 270 Win ikke er presis, vet ikke hvorfor. I et godt våpen og med gode ladninger kan du få til fine samlinger.

 

Kulevektene kan du variere fra 110 gr varmintkuler til 160 gr Nosler P til elg.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe inn noen bokser med M-560. Bruke dette bak;

Trening; sierra 135hp (ca60grains-1grains startladning)

Jakt; Barnes 130grains (61grains -1grains st ladn)

Barnes 140 grains (59-60)

Dette er en god kombinasjon, da de har nesten identisk bc.

Barnes kulene har vist seg å virke over all forventning i 270w.

 

Lettere å lade 270w med n- 560 istefenfor mrp. Det blir fort mye krutt i hyllsene og trakt med langt rør må brukes for å pakke mest mulig før kulen komprimerer resten.

Link to comment
Share on other sites

Glem helmantel, med mindre du absolutt skal ha ei kule som ikke ekspanderer. Det som ofte menes med "helmantel" er billig treningsammo. Men du kan like gjerne bruke ei billig blyspisskule. Avhengig av hvor mye du skyter så bør du vurdere ei litt dyrere blyspisskule. Rett og slett koste på deg å bruke samme kule til trening og jakt. Hvis du ser litt på hva det totalt sett koster å drive med skyting og jakt, så kan det hende du finner ut at prisen på kulene ikke utgjør det helt store. Og for hvert skudd du skyter, så er du ett skudd nærmere løpsbytte..

Norma Jaktmatch kan fungere bra. Jeg har litt varierende erfaringer med Norma-hylser. Jeg foretrekker Lapua, de er alltid bra. (Finnes sikkert unntak der også) Det er ikke noe økonomisk poeng i å lade dem opp igjen veldig mange ganger. 6-8-10 ggr går antagelig fint, og da kan du trygt kaste dem og kjøpe nye. For en hjemmelader gjør det vondt i hjertet å kaste gode hylser, men en kan ikke la spareånden ta helt overhånd.

Før en logg over hva du lader. Jo flere opplysninger, jo bedre. Uvurderlig å ha seinere.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett Enig med flatin. Engangsskutte hylser av både norma og lapua kan plokkes på skytebanen, med bunnstempel 3006. Smør inn med fett og helpresses i 270w fl dien.

 

Men bruk solide kuler på jakt. 270w har ganske mye futt og dårlige kuler ødelegger noe av gleden når viltet slaktes.

Søk nosler bt og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke noen tilhenger av å bruke plukkhylser og forme om. Hylsekostnaden pr. smell kan du nesten se bort fra. Et eksempel: Billig kule til 3,- kr, 4 gram MRP a 500,- kr/ 500 gram, tennhette 30 øre. = 7,30 pr. smell før du har tatt med hylsa. Kjøper du Norma-hylser til 10,- kr/stk og bruker dem 10 ggr. så blir prisen 1,-/smell. Totalt 8,30 kontra 7,30. Ikke den helt store besparelsen syns jeg. Regnestykket kan selvfølgelig tøyes i begge retninger her. Det finnes billigere krutt og det finnes dyrere kuler osv.

Link to comment
Share on other sites

Sendero:

Men bruk solide kuler på jakt. 270w har ganske mye futt og dårlige kuler ødelegger noe av gleden når viltet slaktes.

Søk nosler bt og jakt.

 

Søkte slik du sa, og fant denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=79540&hilit=nosler+bt+jakt

Altså stor fart og myke kuler = noe jeg ikke vil ha. Et par av bildene i denne tråden viser en type slakt jeg ikke vil ha.

 

Men så noe jeg ikke har fått noe svar på. Finnes det noe programvare som er av nytte for meg? Jfr det jeg skrev i åpningsposten min.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Jeg var i litt den samme situasjonen som du da jeg kjøpte meg 270 win, med eneste unntak at jeg hadde ladet til 30-06 i et par år.

Jeg bruker også mac, og noen gode laddeprogrammer finner jeg ikke. Men det er mange sider på nettet som kan hjelpe til eks: http://www.robsoft.nu" target="_blank

Her finner du diverse tabeller osv. Men jeg anbefaler å kjøpe deg en ladebok, da det står mye nyttige tips i alle ledd av lading i disse bøkene. Det aller lureste er å få en som har ladet en stund til å hjelpe deg i gang, da går alt så mye likare:-)

Jeg har nå jaktet storvilt i fire år, med 23 hjort og 8 rådyr på disse årene, alle skutt med hjemmeladede skudd både i 30-06 og i 270 win.

Når man skal skyte noen hundre treningsskudd og endel jaktskudd pr år, sier det seg selv at del lønner seg å lade selv.

Jeg bruker utelukkende N160 krutt og cci tennhetter, da jeg har god tilgang på dette. Kjøpte f.eks. 3,5 kg N160 til ca 1400 kr, og da har man en stund.

Er du heldig å ha noen som reiser til USA av og til så kan det lønne seg å kjøpe hylser der borte da disse veier lite og er vesentlig billigere der borte.

Av kuler har jeg prøvd diverse typer og fabrikat, men til jakt må si meg mest fornøyd med nosler sine Accubond og Partition 130-150 grains. Begge disse har god presisjon og kan kjøpes relativt billig på XXL.

 

Til iPhonen bruker jeg programmet "Ballistic". Dette er et knallbra program som er enkelt å bruke og leverer gode resultater. Men dette er ikke et program om lading, men om ballistikken til diverse kuler i forskjellige hastigheter. Det inneholder for de fleste kaliber.

 

Håper dette kan hjelpe deg litt i gang!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen angående software er at, nei, det er ikke noe vesentlig du trenger. Ladelogg bør du føre, men det fungerer utmerket på papir. Kan sikkert bruke regneark eller database for loggen, men det er ikke alltid like praktisk. Jeg er egentlig ute etter noe slikt, men foreløpig holder jeg meg til papir. Blekk og papir fungerer uavhengig av strøm, internet, os etc.

Quick Load er nevnt. Jeg har aldri brukt det, men er litt nysgjerrig. Syns dog det koster litt mye. Kan sikkert finne et billig eksemplar hos en alternativ leverandør, men jeg holder meg til ladebøker, nettsider, forum etc.

På iPhone bruker jeg BulletFlight for å kikke litt på kulebaner. Det funker, men er ikke noe must. Jeg har skrevet ut kulebanetabell og tapet på kikkerten. Har da brukt det eminente programmet PCB, men det funker kun på Windows. www.norma.cc har en grei ballistikkalkulator. Skyt inn fornuftig og bruk fornuften når det gjelder avstand, så kan du glemme kulebanen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode innspill. Dropper nok helmantel, i alle fall til å beggyne med, og satser på samme kule til jakt og trening. Har et hundretalls patroner til 270win som er skutt en gang, og har et par hundre 3006 i tillegg. Så hvis det er mulig å bruke disse er det flott. Hva trenger jeg av utstyr for å presse om 3006-hylsene. Kan jeg gjøre dette vha 3-die setter til Lee.

 

Jeg skyter ikke så sykt mange skudd med jaktrifla mi hver år, så om kulene koster 3 eller 10 kr pr stk så skal jeg greie å leve med kostnadene. Noen stopp færre på bensinstasjonen, og et par sekspakninge mindre i løpet av året så er differansen utlignet :)

 

Blir vel noen telefoner til noen av butikkene på nyåret, så få vi se om det blir Hornady interbond, Barnes TSX eller noe annet.

Link to comment
Share on other sites

mange skudd med jaktrifla mi hver år, så om kulene koster 3 eller 10 kr pr stk så skal jeg greie å leve med kostnadene. Noen stopp færre på bensinstasjonen, og et par sekspakninge mindre i løpet av året så er differansen utlignet :)

 

Du er absolutt inne på noe. En må nesten se på alle faktorene. Det er hyggelig å spare penger, men det er neppe mye å hente på billige kuler til ei jaktrifle med moderat bruk. Det koster å kjøre til skytebanen også. Og kjøpte du pølse og brus på turen? Til jaktbruk tror jeg at jeg har brukt mer penger på Fruktnøtt enn på kuler.

 

Omforming fra .30-06 bør være enkelt. Smør hylsene og press dem. De blir antagelig litt for korte, men det spiller ingen rolle. Jeg har forma om .30-06 til 6,5-06AI. Denne har mye krappere halsvinkel, 40 grader, derfor måtte jeg via et mellomsteg. Er det nye ubrukte .30-06-hylser du har? Eller er det ferdige patroner? Nesten litt synd å slakte ferdige patroner, men hvis det er gode hylser og du allikevel har patronene så er de jo forsåvidt gratis.

Link to comment
Share on other sites

Er det nye ubrukte .30-06-hylser du har? Eller er det ferdige patroner? Nesten litt synd å slakte ferdige patroner, men hvis det er gode hylser og du allikevel har patronene så er de jo forsåvidt gratis.

 

Det er i hovedsak Lapua- og Norma-hylser som er skutt en gang. De ubrukte patronene få ligge, greit å ha reserve rifle i tilfelle jeg får trøbbel med 270w'n, ikke greit å vite hva som kan skje av uhell i reinsfjellet.

Link to comment
Share on other sites

Flere har kommet med forslag til krutt, N160, MRP, N-560...m.lf

 

Jeg kommer til å satse på Hornady InterBond, finner dem til ca 6kr stk. Rifla er ei Ruger M77 Hawkeye med 22" løp. Har dette noe å si for valg av krutt. Hva slags tennhetter bør jeg satse på, er det noen stor forskjell her?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gratulerer, og velkommen i 270-klubben !

Har to Rugere i 270 Win , og har ladet til 270 gjennom noen år, utenat jeg er noen verdensmester. Har lest noen steder at 270 ikke er en presis patron, noe jeg er villig til å bestride. Med de rette kulene i de rette ladningene får du fine serier.

Har ladet kuler fra 110 til 160 grain, mye forskjellig, men ingen homogene kuler.

 

Du spør etter helmantel, hva skal du bruke dem til ? Det er dårlig med helmantel til 270. Jeg har kun skutt en eske med Norma helmantel, mest for å prøve kula. 270 kuler er og har alltid vært litt dyrere enn f.eks 308 kuler, også i USA.

Jeg bruker Nosler ladebok som "hovedladebok", men også noen ladninger fra Ladeboken # 4 og fra Vithavuori sin hjemmeside. Noslerbøkene har mye data med N-kruttene.

 

Nosler Partition 160 g, Nosler Accubond 140 g og Nosler Ballistic tip 140 g er jaktkuler som jeg får gode ladninger med. Ellers syns jeg det meste fra Hornady går veldig godt. Lette V-max kuler og 150 g Hornady blyspiss f. eks.

Har kjøpt inn endel Nosler Custom Competition som skal fyres av med en passende dose Varget, jeg har en formening om at det blir bra ladninger.

 

De kulene du bestilte burde duge. Lykke til med ladinga !

Link to comment
Share on other sites

Har forkastet tanken på helmantel. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke dem til trening, men når kuler med blyspiss koster mindre så bruker jeg heller det.

 

Etter at jeg bytta avtrekk på rifla, så fikk jeg presisjon som i alle fall jeg er fornøyd med. Oryx-kulene sitter pent samlet høyt i 9-ern over blink. Det er godt nok for meg. Blir spennende å se hva jeg får til med kulene fra Hornady.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...