Jump to content

Støy på norske jaktkanaler; nr 2 og nr 5?


alces

Recommended Posts

Har i lengre tid hatt støy i form av vedvarende skurring på de norske jaktkanalene nr 2 og nr 5. Det er værst på nr 5. Jeg har sjekket med flere som har opplevd dette i store deler av høsten, så det synes ikke å være bare min radio. Jeg har snakket med folk i ulike deler av landet som opplever samme problemene, så det syens ikke å være en lokal problematikk.

 

Er det flere som har opplevd dette/opplever det nå? Evt noen som vet grunnen?

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn har ikke dette noe med squelsen å gjøre, det har jeg med flere prøvd. Jeg tipper at om flere prøver å sette sin radio på kanal 2 og/eller kanal 5 vil flere oppleve mye støy, noen som "tar utfordringen" i en travel førjulstid...??

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til problemet, ikke bare på jaktkanalene. Å skru opp squelch kan hjelpe i noen tilfeller, men på enkelte kanaler er signalstyrken temmelig høy. Kanskje lage en peileantenne og spore opp støykilden?

 

NJFF er varslet, de skulle visstnok gjøre noen peilinger. Time will show

Link to comment
Share on other sites

Led lykter slår inn på min jaktradio, og særlig den store hodelykten min. Men å stille mer opp squelsen er som regel det som løser problemet. Når jeg har squels på 0 eller 1, så er den følsom å tar inn alt av samtaler lang vei, men er også veldig følsom for å ta inn "støy". Når jeg stiller squels på 2 eller 3 tar den ikke inn støy mer.

Link to comment
Share on other sites

Led lykter slår inn på min jaktradio, og særlig den store hodelykten min.

 

Det er ikke så veldig overraskende, led'ene pulses som regel på noen hundre hertz og når de switches inn og ut blir det en temmelig bredbåndet støyspiker. Siden du har jaktradioen godt under én bølgelengde unna lykta kobler det inn, selv for ørsmå effekter.

 

Hundepeileren kan jeg også forstå, for den er sannsynligvis i omtrent samme frekvensbånd som jaktradioen. WLAN er litt mer overraskende om det skulle brumme så veldig langt ifra senderen, for det første er effekten lav og for det andre sender det på 2,4 GHz, en faktor 20 over jaktradioen. Slik kobling pleier å gå opp i frekvens, ikke ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...