Jump to content

Skal skal ikke, m67, nå prosjekttråd :-)


Recommended Posts

Har mulighet til å overta en Kv m67 av det lokale skytterlaget for en symbolsk sum! Spørsmålet er hva jeg kan få ut av en slik en, kaliber 6,5 55.. Den ser ut akkurat som ny, så det kan muligens være dumt å sette klamme ombyggerfingre i en slik sak! Ønsker deres mening når det gjelder etikken, er dette noe som bør bevares for ettertiden eller finnes det "mer enn nok" av disse ?? Skulle egentlig ha meg ny jaktfeltrifle men jeg må si jeg er litt gira på å prøve å få noe ut av denne !? Er veldig klar over at det finnes mye som er "bedre" presisjonsmessig og allt det der, men har alltid vert fascinert av mauser ! Skulle gjerne hatt litt mer kjøtt på beinet ang hva som ble gjort på kongsberg, pipekvalitet osv ! Vet det lå mye info om disse der vi skravla før, men det er jo borte ! Sitter elitediopter der nå så jeg skal starte med litt prøveskyting denne uka (låne) for å se om vi trives sammen! Har dere bilder, eller erfaringer med tidligere prosjekter så kom med dem! Kanskje kan dette kan resultere i en prosjekttråd!

 

Legger til litt bilder:

 

 

m671bn4.png

 

Sliteflata på klakken, klin lik på andre sida. Godt tegn :-)

 

boltm67ym6.png

 

Fant litt gravrust under nitreringa, men kun her, og dette er vel harmløst ??

 

gravrusttl8.png

 

Så har vi kammeret, dette er en standard norma rekrutt, syntes selv den lå litt dypt, men får nesten ikke målbar ekspansjon i hylsebunn, så det tyder på god støtte for messingen ?? På dette bildet ser der godt det blanke punktet hvor pipa har ligget an mot bunn i kassa. Har dette negativ betydning og er det mulig å lappe dette ? Tenkte på muligheten å pusse litt forsiktig der det er høyt, merke med blekk, montere, pusse, merke osv.. Har jeg igjen for denne jobben ??

 

kammerxs6.png

 

 

Har nå bestemt meg for å bygge på denne, gjengetapper for montasje kommer snart, og jeg hadde en leupold onepiece liggende som jeg tenkte å prøve å bygge på litt! (den er for large ring og passer da ikke på den slipte kassa)

 

Litt på siden: Skal jeg endre første post etter hvert, eller legge til "nyheter" som svar ??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du lyst, har du lov (ihvertfall hvis onkel blå samtykker). Det blir aldri feil med en mauser og en M-67 kan restaureres og settes opp og brukes f.eks til økonomi langholder...

 

Ken Farrel 20 MOA montasje og en eller annen passende kikkert så er du i gang, skjeftet i tre kan spikkes, formes og males/lakkes akkurat slik du vil ha det. Er vel egentlig kun fantasien og lommeboka som setter grenser. :D

 

Overflatebehandlingen er vel parkerisering...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i utgangspunktet ei rifle du ikke får så mye for hvis du selger den, men den har potensiale til ei grei jakt/felt-rifle.

HAr selv fått bygd om en slik en, kappa vek framsikte, satt på ny sikring og en kikkert. Billig jaktrifle i lite kaliber, samler lett innafor en 50øring på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Min KV67-F1 ser slik ut:

KV67-F1b.jpg

Denne er kamret i 7,62x51, men forøvrig er den vel lik den du kan få tak i?

Jeg har også lekt litt med annen stokk på den, man akkurat nå ser den altså ut slik som på bildet. Det eneste jeg har gjort er å få montert en stål (Crane) picatinnyskinne, og så har jeg loddet av framsiket. I tillegg har jeg montert et ekstra remfeste for to-foten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en slik mauser som mitt første banevåpen i 6,5. Etter at jeg kjøpte Sauer så ble den ombygd på billigste måte (nesten). Kappet løpet (baneløp) ca 7 cm og dreide det ned (ikke gjort noe for å få pen finish, men hva så), kjøpte på en laminatstokk som vi fikk billig og monterte en rimelig men grei kikkert. Ikke optimal som hundeførerbørse mtp. vekt, men stødig er den på post, og den går fortsatt meget bra. Har skutt mange elger med den og har brukt den på jaktfelt, og den samler meget bra. Bruker alltid den når det er noe som krever litt presisjon, feks. rev på litt lengre hold. Har også skutt bortimot fullt hus med den på jaktfelt.

 

Som sagt, ei anvendelig og ålreit rifle til en billig penge som går godt, men ikke noe for den som er ute etter et luksusvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, nå har jeg "passet på" kv`n noen dager! Prøvde først noen serier med diopter, men fikk ikke dreisen på hverken stokken eller siktemidler ! Derfor har jeg nå operert pipa inn i en annen maser jeg har for å få prøvd noen samlinger, og jeg må bare si jeg er imponert over dette røret! Ikke mantler den heller! Merkene etter låseklakkene er klin like på begge sider både i låskasse og bolt og det er jo bra, men pipa har ligget an bare på en liten flekk mot låskassa. Er det mulig å lappe dette, burde vel ligget an på tilnærmet hele flata ?? Pipa gikk tregt hele veien ut, er det brukt spesiellt snevre toleranser her hos KV (så noe om 55 graders gjenger?)? Anbefaller dere å pusse gjengene, eller la det være trangt ??

 

Ringen for fortreet, er den krympet på ??

 

Til slutt, er det noen som har funnet noen fin løsning på overgangen mellom pipe og låskasse? Er ikke noe pent når enden av gjengene synes litt!

 

Har tatt litt bilder, kommer etterhvert!

Link to comment
Share on other sites

pipene pleier være av god kvalitet. god presisjon og lang levetid.

gjengene kan bare være trege. du skal jo ikke dive å skru pipa inn og ut av kassa ofte? er bedre at gjengene er trege enn "lett" for da er det jo "skranglepasning" ;)

 

slike M67 er egentlig gode våpen. jeg har en M67 hos børsisen til ombyggng. blir en bra børse tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Var litt i samme situasjon som deg for noen år tilbake.

Hadde en strøken, nesten ubrukt, M67 på hånd fra en samler som gikk bort.

Litt fram og tilbake, men endte opp med å bygge den om.

Fantastisk pressisjon og gode kasser gjorde at jeg la noen kroner i prosjektet.

Ny stokk fra Boyd's, kapping av pipe, kikkert, baser, to-fot og en beddejob.

Så ble resultatet omtrent like dyrt som ei billigrifle, men rifla ble akkurat slik jeg ønsket meg.

Og jeg synes det er bedre at disse riflene får "leve livet" enn at de skal stå å ruste bort i original stand...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er montasjen på plass, hadde en leupoldskinne til m98 liggende, og med litt påleggsveis og iherdig filing fikk jeg tilpasset denne til profilen på bakre bro! Boring og gjenging gikk veldig fint! Fikk også lappet gjengene med litt slipepasta slik at pipa kan skrus i bånn med håndmakt. Lappa også flata mot låskassa slik at pipa ligger an hele veien rundt! Prøvde for moro skyld å dra til for hånd før jeg skjøt noen skudd og pipa ser ikke ut til verken å løsne eller dra seg til! Skal selvfølgelig dra til hardere når jeg er ferdig!

 

Nå lurer jeg på om noen kan lede meg til oppskrifta på justering av avtrekk på kongsbergavtrekk, er i grunn veldig fint som det er, men litt i hardeste laget !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Trekker frem denne tråden igjen, og gjentar siste spørsmål;

Noen her inne som sitter på en beskrivelse om justering av Kongsberg-avtrekkene som sitter på M/67?

Holder på med en ombygging av en slik, og vil beholde Kongsberg-avtrekket, men skulle gjerne hatt det litt lettere enn de drøye 1,5kg det er stillt inn på..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...