Jump to content

Nysgjerrig jente


skrollan

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en jente (dame?) på 33 som har fått øynene opp for jakt i høst. Det vil si, jeg har bestandig vært interessert i elgjakt og var med min far i ungdommen - først i et lite jaktlag i aremark, deretter i et litt større lag i rakkestad, og de siste 8-10 åra har jeg vært med en kamerat på elgjakt i Rødenes i et stort jaktlag der. Men utover elgjakt har jeg aldri vært med på noen annen form for jakt. Det har vært noen år nå med lite egentid pga småbarn, men nå begynner det å bli lettere å komme fra - så da har jeg begynt å snuse på andre jaktformer også. Jeg kjenner at jeg lengter etter å få tilbringe mer tid i skauen, og da gjerne på jakt.

Jeg tok jegerprøva for 3 år siden, men var da høygravid med nr.2 og har ikke fått gjort noe skytetrening etter det. Året etter kjøpte jeg våpenskap, og i år har jeg omsider fått somla meg til å kjøpe min første rifle. SÅ nå til våren blir det endelig skytterbanen på meg, og til høsten blir det elgjakt med egen børse.

Jeg bor i Strömstad, men er fra Halden. Jeg lurer på om det er noen der ute i nærheten som

1- vet om noen som kan tenke seg å ha med meg på "opplæringsjakt" til året på rådyr, hare, skogsfugl eller andre former for jakt - jeg er nysgjerrig på de fleste former for jakt

2- har lyst til å holde meg med selskap på skytterbanen (jeg har lyst til å trene mye, så sant jeg får disp av min kjære til å stikke av så ofte som jeg vil...)

Jeg er veeeldig blank på det området (våpen og skyting) så trenger nok en som kan veilede meg (vedkommende bør ha en god porsjon tålmodighet - det er dessverre mangelvare hos meg)

3- rett og slett har lyst til å bli kjent med meg?

Jeg har et stort vennenettverk men ingen av mine venner som bor i nærheten deler min interesse for friluftsliv og jakt. Mine foreldre er jegere, men har skrantende helse, så det er ikke så lett å få til noen turer i skauen der heller for tida. Litt vanskelig å komme i gang på egen hånd føler jeg, vet ikke hvor jeg skal begynne...

Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid like supert når damer melder sin interesse for jakt og skyting! Det er helt topp. Hei på deg forresten og velkommen hit :) Uti februar/mars begynner jaktfeltstevner rundt om i landet. Hiv deg med på det, det er kjempegod trening. Og det er utrolig gøy og sosialt. Undersøk med din JFF forening så finner du ut når sesongen begynner. P

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt går ut på at man skyter i lag på (som regel) 3 forskjellige standplasser. På hver standplass er det to dyrefigurer skyte på. 5 skudd på hver. På hver figur er det en inner-ring og en ytter-ring (Innertreff og yttertreff). Figurene kan være alt fra kråke og ekorn til villsvin og rådyr. Figurene står på forskjellige avstander alt etter hvor store de er. Totalt skytes det da altså på 6 figurer, til sammen 30 skudd. Man er oppdelt i forskjellige klasser alt etter feridghetsnivå.

 

Klart det kan være greit og ha litt grunntrening før man hiver seg med på et sånt stevne, men jeg har vært borti flere som ikke har skutt mere enn de obligatoriske skuddene på jegerprøven og så har vært med på jaktfelt. Uansett er det god trening!

 

Personlig synes jeg det er mye bedre sosialt på jaktfelt enn under teeningskveldene til storviltprøvene. På stevnene kommer folk og skyter fordi de har lyst, mens på treningskveldene kommer som regel fordi de er pålagt det for å jakte storvilt :) OG der er mange gamle gubber som er verdensmestre og "håner" nybegynnere.... Ingen vet bedre enn dem for å si det sånn.. Synd men sant..

Link to comment
Share on other sites

Ah, det høres jo kjempeartig ut. Det skal jeg nok bli med på, men først må jeg finne ut av opp og ned på børsa mi... :wink:

Hvis det er så mange gamle gubber på skytterbanen som vet best er jeg vel i trygge hender da? Hvis de kan og vet har de kanskje lyst til å lære bort noe også? Håper jeg... De får garantert noe og le av, men alle har jo vært nye en gang... (Prøver etter beste evne å ikke miste motet, er litt grual i utgangspunktet)

Link to comment
Share on other sites

Joda, det med gamle gubber var bare noe jeg skrev for å "legge vekt på" at jaktfelt er mye mere sosialt og det er lettere å komme i kontakt med folk og også få hjelp til det man lurer på. Selvfølgelig er ikke alle sånn, men selv om de vet best vet de ikke alltid best hvis du skjønner ;) Men det var lurt å melde deg inn her, her er det mange som er et godt stykke over snittet interessert i jakt og skyting så det skulle forundre meg mye hvis ikke noen her inne bor i nærheten av deg og kan være din "mentor" :) Du har et godt utgangspunkt! Det å være interessert og virkelig vil er ei god drivkraft fremover!

Link to comment
Share on other sites

Hei du,

 

Vil tro at du på en hvilken som helst skytterbane vil få god hjelp og gode tips som du trenger for å bli en habil skytter.

Og hva annen jakt angår bor du i et mekka for rådyr jakt.

Har selv hytte i Strømstad(seleter), og går knapt en tur med hunden uten å møte på et :wink:

 

Lykke til

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er fra Strömstad/Näsinge men bor siden 1995 Halden. Driver mest med pistlskyting, men startet opp med hagelskyting nå i høst. Skyter da på Eivindsæther utenfor Halden. Er medlem i Arbeidernes Jeger og fiskeforening. Blir lerdueskyting igjen i januar når banen åpner igjen.

 

Har jægereksamen, men jakter kun sporadisk da jeg savner noe sted å jakte på.

I Strömstad bedriver dem hagel/rifleskyting ved Kangeröd. (mellom Skee og Flöghult) har ikke vart der på 15år men kjenne rflere som er der eller sitte rmed i styre og stell.

 

Ellers bedriver en annen jaktførening rifleskyting på Överby, riflebanen ligger i anslutning til pistolbanen og dem leier banen av Överby PK. Det er en trivelig og sosial geng som er her, men trur ikke dem er så veldig mange aktive. Trur dem gjerne tar hand om en nybegynner som har mange spørsmål og som er ivrig. (noen er pistolskyttere som jeg treffer hver uke og som jeg kan anbefale)

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å ta turen til skytebanen på Degernes om du gidder å kjøre litt. Der er det mengder av trivelige og hjelpsomme folk og ikke noe stress. Perfekt sted å begynne. Ingen som bryr seg om du tar fem eller femti skudd med kaffe og vaffel i mellom :lol: . Har du betalt deg inn så gjelder det for kvelden og ikke femten skudd som er mer vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynnerhagle ja. Her er noen anbefalinger:

> "Over/under" dobbeltløper

> Én avtrekker (bedre når man benytter hanske)

> Løse choker

> Ejektorer (ikke ekstraktorer) - da går det kjappere å lade om hvis du skadeskyter en rype og den løper unna...

> Pass på at skjeftet ikke har for mye fall (er for lavt), da vil du ofte treffe for lavt. Dette er VIKTIG.

> Dessuten bør skjeftets lengde passe noenlunde (her går standardlengde ofte greit)

> Sjekk også om sikringen er god å betjene, her er det forskjeller fra hagletype til hagletype og med valne fingre (i hansker!) kan det fort bli litt fomling når kullet letter

 

Lykke til, både med skyting og jakt!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du er lang/kort men antar at du er under det manlige snittet. Og hvis jeg skjønner deg rett er det jakt med noe sportskyting som er fokus, ikke omvendt.

 

Jeg har sett litt på denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35471560&kwUnica=20

60_1638847833.jpg

 

Men har måttet konkludere med at kona ikke lar seg rokke når det gjelder å stå opp 0430 lørdagsmorgen.

Med mindre du er over Norsk kvinne standard bør den passe deg ganske bra ifht kolbelengde. Litt hassel å skaffe lerdue ammo i 20 men det skal gå.

(Denne har dessuten lagt på finn en stund og burde la seg prute noe)

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Skrollan, både Rakkestad og Trøgstad har et fint miljø for jaktfelt og løpende. Hvordan miljøet er i Strømstad aner jeg ikke, men som nevnt før ut her : Degernes er jo et alternativ. Men ta kontakt med Halden Jff og forhør deg der, da blir det mye kortere og kjøre. De hadde en bane på Berg før, men vet ikke om den eksisterer lenger. Lykke til. Mvh graahund.

Link to comment
Share on other sites

Banen i degernes kommer du vel lettest til om du kjører inn til Sandbekk og bare følger veien noen kilometer til du kommer til ett vann på venstre side. Det står skilt ved veien hver Onsdag ifra ca kl fem, men banen åpner ikke før seks egentlig. Er det folk der så begynner det ofte før. Du kan også kjøre til Degernes å ta til høyre ved bensinstasjonen og første til høyre igjen. Du kommer da inn ifra andre siden. Banen åpner første onsdag etter 17 Mai mener jeg, og holder på til ut i September.

Ikke noe vondt å si om banene i Halden men man blir lett mer stresset om det står en bak deg å skriker " fem skudd mot skivene,ILD" :overrasket: .

Som nybegynner trenger en gjerne mer ro for å få det til.

Ellers har jeg hørt det skal være bra på Buer, men der har jeg ikke vært. Der er det digitale skiver.

Ellers kan jeg anbefale løpende elg på Haldenbanen på Torsdager.

Om du kjenner en bonde kunne det jo vært greit å sette opp en blink på et jorde til å begynne med for å bli litt kjent med børsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...