Jump to content

(Enda) en overhalt Mauser M67


Mbrandt

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Det er strengt tatt ikke så mye nytt å se her i forhold til alle andre mauser trådene som er ute og går, så det er sikkert noen som begynner å bli lei av dette.

Jeg er ihvertfall godt fornøyd med resultatet, å synes det er gøy å legge det ut. Så dere får ta det for det det er!

 

Konstruktiv kritikk og forslag til forbedringer osv mottas med takk.

 

Dette er strengt tatt en ombygging som ble gjort av børsemaker, sterkt inspirert av 73alfa http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=25063 sitt mauser prosjekt, så all ære til han.

 

Faren min kjøpte denne mauseren ny i 1969, og han antar at det er gått ca 1000 smell gjennom den. I de siste, tja, 20-30 årene, eller mer, har den kun stått og støvet ned i et skap. Jeg tenkte at det er bedre å få modifisert den til jaktbruk, og ta den i bruk i stedet for at den støver ned.

 

Det tok sin tid, men ting skjedde etterhvert.

Det eneste jeg gjorde selv var å pusse ned stokken og fikse den opp igjen, den ble grei til å være første gang jeg gjorde det selv. Bedre enn originalt ihvertfall. Ble noe lysere enn hva jeg hadde planlagt men.

 

Riflen er god å skyte med, men jeg er veldig glad for at jeg bestemte meg for å få laget justerbar kinnstøtte da kikkerten blir noe høy da jeg er så sær at jeg vil ha skinne og beholde overtreet.

Videre så måtte jeg pusse ned litt mer på overtreet for å få på linsebeskyttere på kikkerten, men det ble gjort etter bildene ble tatt. Det vises ikke så veldig godt heller.

 

Det eneste jeg kanskje kan finne på å gjøre senere, er å pusse stokken ned på nytt for å få den litt mørkere.

 

 

Teknisk data!

Totallengde: 103cm

Vekt(type baderom): 5.2 kg

 

Det som er gjort:

 

Pusset ned stokken – 0,-

Justerbar skinnstøtte på kolben – 1000,-

Kappe pipe til 50cm, samt gjenge opp for demper – 500,-

Ny sikring med montering – 600,-

Stålskinne med montering – 1000,-

Leupold QRW montasje – 700-800,-

S&B Klassik 1,5-6X42 – 5000,-

Brukt Voere underbeslag for løst magasin – 500,-

Magasin til underbeslaget – 890,-(!!)

 

 

30ieuxc.jpg

 

9gxaj6.jpg

 

2vcumnt.jpg

 

34dhpa0.jpg

 

5bsewy.jpg

 

25hil5k.jpg

 

m67ep.jpg

 

1z3sdoj.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Blir bra dette :)

 

Jeg ville ikke brukt mye tid på å gjøre den lettere, da må man starte i andre enden. Tynnt løp (eller stort hull). slankest som mulig stokk, ikke overtre. Absolutt ikke demper.Om du borrer litt i stokken sparer du 50 kansje 100 gram til prisen av en mindre solid stokk. det er det ikke vært. Mitt tips bruk denne som er, vill du ha en lett mauser Begynn fra skratsj. Tynn pipe lite stokk liten kikkert osv....Jeg har gjort to forskjøk på dette og vekta har landet på ca 3,7-3,8 kilo med kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Godt jobbet og kjempe fint resultat :D Fungerer mating med det nye magasinet med engang,eller krevs det litt tilpassing?

 

Takk for det!

 

Matingen med magasinet har fungert knirkefritt siden jeg fikk fikset rifla, som vel var i 2012. Det skal sies at børsemaker monterte det, men jeg tror ikke han måtte tilpasse noe særlig. Det må skjæres vekk litt på stokken hvor utløseren til magasinet er da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...