Jump to content

Drømmen om Afrika.


Tiurjeger

Recommended Posts

Jeg ville ikke kalle dette for jakt, men som oppdretteren sier; så lenge det er et marked for slikt- så lager vi et tilbud. Å skyte tilnærmet tamme dyr ved ett vannhull og fra bil kan vel neppe være noen stor jaktopplevelse. "Amerikanere" setter muligens trofeet høyere en selve jakten?

Jeg har selv vært i Arfika og jaktet- men heldig vis ikke på denne måten. Det er ikke så rart at jaktmotstanden øker blant folk når de ser dette- og det er vel egentlig forakt og debatt journalisten prøver å oppnå?

Eieren av område jeg besøkte i Afrika hadde rimelig stor forakt for denne "jaktformen" og de som drev med dette. Put & Take var begrepet, og det var i følge han stort sett spanske og amerikanske jegere som bedrev dette. Norske og skandinaviske jegere sto rimelig høyt i kurs, da de ville jakte og ikke bare skyte på en levende blink. I tillegg kunne de som regel skyte ganske bra- og brydde seg faktisk om viltet. Amerikanske jegere gav mye mere i tips og betalte ellers godt, mens normannen var mere gnien men skjøt og jaktet bra. :wink:

Selv med mindre i lommen foretrakk han derfor skandinaver- for som han sa: jeg får ikke bruke pengene om jeg får en kule i nakken under ansmyging.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Som alltid bør man velge jaktområde med omhu på slike turer.

Det meste av jakta i RSA foregår innenfor gjerder,men når områder er på 10000-200000 daa, spiller ikke gjerder noen rolle lenger. På små områder, 1000-5000 daa er sjansen også større for å treffe på "nyutsatte" dyr.

"Canned" løvejakt er ikke tillatt lenger.

Jakt i hegn er ganske vanlig i Sverige og Danmark, hører ikke så mye kritikk om det, selv om disse hegnene ofte er på bare 500+ daa.

Link to comment
Share on other sites

1000-5000 daa er lik 10000 til 50000 mål og dette er store terrenger i Norge..... uansett så er denne program lederen kjent for sensasjons og useriøse reportasjer ta hva han sier med en klype salt!!at det skjer i Afrika ja det gjør det men, det er ett fåtall steder dette foregår... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke kalle dette for jakt, men som oppdretteren sier; så lenge det er et marked for slikt- så lager vi et tilbud. Å skyte tilnærmet tamme dyr ved ett vannhull og fra bil kan vel neppe være noen stor jaktopplevelse. "Amerikanere" setter muligens trofeet høyere en selve jakten?

Jeg har selv vært i Arfika og jaktet- men heldig vis ikke på denne måten. Det er ikke så rart at jaktmotstanden øker blant folk når de ser dette- og det er vel egentlig forakt og debatt journalisten prøver å oppnå?

Eieren av område jeg besøkte i Afrika hadde rimelig stor forakt for denne "jaktformen" og de som drev med dette. Put & Take var begrepet, og det var i følge han stort sett spanske og amerikanske jegere som bedrev dette. Norske og skandinaviske jegere sto rimelig høyt i kurs, da de ville jakte og ikke bare skyte på en levende blink. I tillegg kunne de som regel skyte ganske bra- og brydde seg faktisk om viltet. Amerikanske jegere gav mye mere i tips og betalte ellers godt, mens normannen var mere gnien men skjøt og jaktet bra. :wink:

Selv med mindre i lommen foretrakk han derfor skandinaver- for som han sa: jeg får ikke bruke pengene om jeg får en kule i nakken under ansmyging.. :winke1:

 

Ingen tvil om at dette har vært en trist del av RSA sin jakthistorie. Penger får frem det verste i noen dessverre. Noen outfittere lar folk henrette dyr nesten og det er jo langt fra jakt, men det er en del som skal ha størst på veggen bare og det får de. De velger ut sine dyr fra fotoalbum og får garantert størrelse i cm. Den seriøse delen av outfittere i Sør-Afrika hater disse folkene og de får tyn på alle forum. Heldigvis er det mange bra og seriøse folk der nede som er villig til å motbevise at dette er standarden. Jeg er enig som de sier at skandinaviske jegere er ettertraktet grunnet etikken vi bringer ned dit. Vi er kanskje ikke rikest, men vi trenger ikke å skyte dyr bundet til en stolpe eller dopet ned;)

Link to comment
Share on other sites

1000-5000 daa er lik 10000 til 50000 mål og dette er store terrenger i Norge..... uansett så er denne program lederen kjent for sensasjons og useriøse reportasjer ta hva han sier med en klype salt!!at det skjer i Afrika ja det gjør det men, det er ett fåtall steder dette foregår... :wink:

 

Niks, 1000-5000 daa er tilnærmet det samme som 1000-5000 mål. Hadde vi snakket om hektar så hadde du hatt riktig..

Link to comment
Share on other sites

Stedet jeg jaktet i Eastern Cape med KMG safaries var på 5500 HA. Kan ikke si jeg trengte et større område:) Nesten all jakt i RSA foregår på private områder og da må de beskytte dyrene sine med gjerder rundt. Heldigvis slipper man å se noe særlig til disse gjerdene når man jakter.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det må en landeier som ønsker å drive "game farming" istedet for kjøtt eller melkproduksjon, gjerde inn eiendommen sin med såkalt "game fence".

Dvs et høyt gjerde som hindrer at ville dyr rømmer og dermed påfører tamkveg/melkedyr eventuelle sykdommer.

Med andre ord lovpålagt.

 

Størrelsen på disse eiendommen har vel vært diskutert med tildels rødglødende argumenter fra begge sider her inne, men faktum er vel at de varierer enormt i størrelse.

På samme måte varierer det hvordan disse eierne drifter farmene sine.

Det viste TV-programmet hadde helt tydelig fokusert på farmer som ville gi programmet et mest mulig kontroversiellt bilde av denne industrien i Sør Afrika.

 

Angående amerikanere, spanjoler og skandinaver som jegere, er det vel råtne epler alle steder.

Men flere av de PH jeg har snakket med både i Sør Afrika og Namibia har en tendens til å krakterisere amerikanerne som feite og triggerhappy (dette selv om disse står for majoriteten av inntektene deres).

Spanjolene er beryktet for å legge flatt alt som begynner på gris...uansett størrelse.

Og skandinavene er kjent som greie mennesker som kan gå langt og skyte bra.

 

En kjennsgjerning er imidlertid at flere viltsorter ville vært utryddet hadde det ikke vært for game farming.

Om det da er etisk (eller politisk) korrekt å ale opp dyr kun for å tjene penger på å skyte dem er en helt annen diskusjon.

Dyra og game farmene er nå ihvertfall der enn så lenge og generer både arbeidsplasser, valuta og ikke minst kjøtt og proteiner.

Link to comment
Share on other sites

1000-5000 daa er lik 10000 til 50000 mål og dette er store terrenger i Norge..... uansett så er denne program lederen kjent for sensasjons og useriøse reportasjer ta hva han sier med en klype salt!!at det skjer i Afrika ja det gjør det men, det er ett fåtall steder dette foregår... :wink:

 

Skivebom, man kan mene hva man vil om jakt i hegn, men Louis er anerkjent og dyktig.

Hva slags form for løgn er det du mener han kommer med i dokumentaren?

 

Selv om det heldigvis ikke er slik over alt, kan man ikke late som om det ikke eksisterer.

Link to comment
Share on other sites

Det Donner mener er vel at programmet ikke gir et balansert bilde av sannheten. Det er vel heller skjelden at sensasjonspresse kommer med overlagte løgner, men ingen kan påstå at det er direkte nøytralt heller. Tror vel at de fleste slike "dokumentarer" er farget av produsenten sine synspunkter og ikke minst hva som selger. Tror det gikk an å få til et liknende "kritisk" program om enkelte forhold i Norsk jakt også, dersom man gikk inn for det.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skriver jeg at det lyves!! :roll: jeg skriver at denne reporteren kommer med kommentarer som ikke stemmer med det jeg har opplevd etter mange turer ned til Sørafrika!jeg skriver også at det forekommer men, i mindre skala enn det denne reporteren forespeiler.....amerikanere og spanjoler tar nok litt lettere på slik put and take jakt som vist her enn det vi skandinaver gjør...skandinaver er kjent for at de vil jakte til fots og på viltets premisser normalt og dette gjør at de er populære som jaktgjester.. ser ikke helt vitsen med å sitte bakpå en bil en uke og jakte på denne måten(gummi safari)men om folk vil dette ja så er det ikke ulovlig dernede :roll: uansett jeg tør påstå at det meste av jakten som foregår i Rsa tåler dagslys men selvsagt finnes det folk med svin på skogen dernede også...

Link to comment
Share on other sites

Hvor skriver jeg at det lyves!! :roll: jeg skriver at denne reporteren kommer med kommentarer som ikke stemmer med det jeg har opplevd etter mange turer ned til Sørafrika!jeg skriver også at det forekommer men, i mindre skala enn det denne reporteren forespeiler.....amerikanere og spanjoler tar nok litt lettere på slik put and take jakt som vist her enn det vi skandinaver gjør...skandinaver er kjent for at de vil jakte til fots og på viltets premisser normalt og dette gjør at de er populære som jaktgjester.. ser ikke helt vitsen med å sitte bakpå en bil en uke og jakte på denne måten(gummi safari)men om folk vil dette ja så er det ikke ulovlig dernede :roll: uansett jeg tør påstå at det meste av jakten som foregår i Rsa tåler dagslys men selvsagt finnes det folk med svin på skogen dernede også...

 

Du skriver at man skal ta den han sier med en klype salt, det er da vanskelig å tolke det på annen måte enn at du mener han kommer med usannheter.

 

Louis har aldri påstått at hele bransjen er råtten, og da blir det meningsløst å kritisere ham fordi han lager en dokumentar om den delen som faktisk er det.

Link to comment
Share on other sites

:wink: måten han har lagt opp programmet på indikerer at hele industrien er slik!!jeg tolker dette på min måte og du på din men sannheten er at brorparten av denne industrien er meget stuerein og faktisk genererer mer enn 3 milliarder i inntekt og jobber i året :mrgreen: hele sekvensen på slutten der han skal skyte vortesvin er jo direkte latterlig og flau på hans vegne...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...