Jump to content

Mulig Mauserprosjekt. Idèer?


73alfa

Recommended Posts

Etter å ha fulgt med på endel av de siste prosjektene her inne, så får jeg lyst til å gjøre noe selv igjen også.

Tenker litt på å lage en hendig rifle for generell bruk. Altså, mye tankegang i samme baner som col. Cooper's Scout Rifle.

Jeg ser litt på å bruke en gammel traver, nemlig Mauser M98. Robust og driftsikker, og med mulighet for hurtiglading fra ladeklips. Siden jeg alerede har rifler med kikkertsikter, så tenker jeg nå å gå for jernsikter på denne. Så langt har jeg klart å tenke selv, men så trenger jeg noen innspill:

 

1. Sikter.

Jeg har egentlig tenkt å ha "ghost ring"/jaktdiopter. Når jeg søker på tilsvarende rifler fra Mauser og Blaser (Trail og Trekking), så har disse skur og korn, og skursiktet sitter montert veldig langt fremme på pipa. Dette gir en veldig kort siktelinje (men muligens raskt sikte?). Nesten alle gamle armèrifler har også en slik type sikter. Er dette bedre enn å ha et diopter/ghost ring på bakre låsekassebro?

Jeg kunne også tenke meg (fordi det gir litt særpreg) å bruke flammedemper med framsikte fra Lee Enfield Jungle Carbine. Da får jeg et framsikte som er beskyttet av to ører. Er dette en bra eller dårlig kombo sammen med ghost ring? Selv føler jeg at det hjelper meg til å gi et mer presist siktebilde (likt fra gang til gang, som i hine hårde dager da man skøt med AG3). Alternativt så blir framsiktet kun et klassisk stoplekorn.

 

2. Kaliber.

Denne rifla vil følgelig ha en kort pipe. kanskje helt ned imot 40-45cm. Aktuelle kalibre er .308Win og 30-06sprg. 30-06 vil jo 'utnytte' den lange låsekassa bedre enn 308. Men, utover det, hvilket kaliber vil trives best med såpass kort pipe?

 

3. Reimfester.

Her er det jo et hav å velge i. Skal jeg gå for klassisk to-punkt, eller tre-punkt (ching sling) reim mon tro? Eller hva med Rhodesian sling?

Plutselig så synes jeg det også er litt kult med reimfeste på pipa, slik som på klassiske safari-rifler. Kanskje det ville ha blitt fint?

På en slik rifle, er vel reimen i utgangspunktet for å bære riflen, og ikke for å bruke som skytereim?

Link to comment
Share on other sites

1. Ghost ring og stolpekorn er raskere i bruk enn skur og korn. Grunnen til dette er at med skur og korn må øyet ditt fokusere fram og tilbake på tre punkter, skuret, kornet og målet, før du er klar til å skyte.

Med ghost ring trenger du bare fokusere på kornet og målet.

 

2. Vil du ha så kort pipe så vil du vel ha det :) , men så korte piper gir etter min mening ingen praktiske fordeler i forhold til håndterbarhet. Det negative er at du mister hastighet, smeller høyere og gir mer munningsflamme.

Jeg ville valgt en patron som utnytter kasselengden din. 8 eller 9,3mm x57 er jo fine klassikere. Har du tenkt å skyte mye hadde jeg kanskje gått for 06 med tanke på komponentkostnader.

 

3. Trepunkts Ching sling et ment som skytestøtte og er et utmerket valg til dette, men litt mer klundrete å bære med. Om du har tre reimfester på stokken kan du jo like godt bare bruke to av de og da kan du jo eksperimentere litt med hvilken type reim du trives med.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode innspill!

 

Prosjektet er fremdeles litt på tankestadiet, men jeg klarer nok ikke å la være... ;)

Ser også litt på reimfester. Lurer litt på "quick detach"-systemer.

Er det noen som har erfaring med f.eks disse to opp imot hverandre?

 

Pachmayr:

662393.jpg

 

GrovTec:

625257.jpg

 

Pachmayrutgaven (som brukt på Steyr Scout) vet jeg at funker bra. Der kan reimfestene ikke roteres, men er dette egentlig en ulempe eller en fordel? GrovTec sine antar jeg at kan roteres, men vil det bare medføre at reima surrer seg og det blir kluss, eller er det en bedre løsning?

Link to comment
Share on other sites

GrovTec ser ut som det som sitter på Sauer 200STR. På den så er den fremre roterende og den bakre fast. Jeg synes det noen ganger er litt knotete å få trykket knappen helt inn så den løser ut, men så er ikke mine mye trykket på heller. Reima sitter stort sett alltid på børsa. Tykkelsen på reima vil jo ha en del å si om hvor lett det er å komme til på knappen også, på Sauer'n så vil ikke reima klare løse ut ved et uhell. Går veldig lett i lås igjen. Den faste kan settes inn i to/fire måter/retninger.

 

Jeg har aldri sett GrovTec sin, så fullt mulig at dette ble bare unyttig info :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...