Jump to content

Avstandsmåler (Laser) hva nå ?


marlin95

Recommended Posts

OK, har kjøpt meg en laser basert avstandsmåler (Nikon). Hvordan kan jeg utnytte denne med vanlig trådkors? La oss ta et eksempel la oss si at jeg ønsker å skyte en tiur med en rifle skutt inn på 100m.

Ved 250 meter er treffpunktet - 60 cm.

 

Om man da bruker en kikkert med 30/30 retikkel hvor det fra nederste stolpe og opp til senter er 15" (38 cm) ved 4 forstørrelse. Bør jeg da prøve å bruke den tykke stolpen som en sikte punkt på en bestemt avstand og så prøve å komme inn på denne avstanden?

 

Eller burde jeg bare se på fuglen, gjette på at den er 50cm høy og så bare sikte over? (håper det var forståelig)

Link to comment
Share on other sites

Du må ha en kjent avstandsskala i retikkelet. Dette gjør du:

 

1. Finn en pizzaeske eller annen større flat eske.

2. Tegn et stort trådkors over hele esken som et +

3. Med utgangspunkt i senter lager du en kort strek for hver 5cm og en lang strek for hver 10cm. Nå har du tegnet et MIL-retikkel.

 

Før vi går videre må du bestemme deg for hvilken forstørrelse du vil skyte fugl i topp på lengre hold med,

siden metoden vi skal bruke for å kompensere for kulefallet kun funker på denne forstørrelsen.

Bestem deg, og hvis du ikke bruker høyeste forstørrelse (som alltid er lik) skal du sette et merke med teip, lakk e.l fra zoomringen og over på kikkerten som lar deg finne tilbake til helt riktig forstørrelse hver gang.

 

4. Finn en stødig(!) stilling og sikt på senter av retikkelet på pizzaesken på 100m (du kan gjøre det på annen avstand og, men 100m gir enklest matte).

5. Nå måler du hvor mange MIL det er i ditt eget retikkel på forstørrelsen du skal bruke på fugl. For eget vedkommende vet jeg at i min egen Leupold VX-wtf i 3-9x40 er det 1 MIL @ 8x fra senter ned til tykk stople.

La oss si at det er 2 MIL i din kikkert, fra senter og ned til tykk stolpe på ønsket forstørrelse.

 

Du skriver at kulefallet på 250m er 60cm, og da går jeg ut fra at du har testet dette, ikke lest det på en eske.

(Er kulefallet 60cm i +20c, eller -20c....? Det er en forskjell).

 

Gitt at 60cm stemmer, så gjør du slik for å treffe en fugl på 250m:

 

I retikkelet vet du at det er 2 MIL fra senter av retikkel til den tykke stolpen.

2 MIL @ 250m = 50cm

 

Ved å bruke den tykke stolpen som siktepunkt kompenserer du altså for 50cm kulefall.

Gitt at faktisk kulefall er 60cm, må du holde 10cm (visualiser en neve) høyt.

 

Redigert for skriveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å bruke høydetårnet er absolutt det beste, og kan du det, go for it.

 

Uheldigvis er det mange kikkerter som fremdeles har lave justeringstårn som må justeres med tomhylse eller kronestykke, under lokk du må skru av. Det kan ta jævlig lang tid, og du kommer til å miste lokket. Spør meg hvordan jeg vet. (Hvis noen finner et lokk til Leupold høydetårn på jordene rundt Timenes i Kristiansand, PM meg....)

 

Sist men ikke minst (og dette er verst) er det mange jegere som visstnok tror at det å skru på høydetårnet når rifla først er skutt inn kommer til å medføre at jorden revner, uansett om de så har en kikkert med knallbra fingerjusterbare høydetårn på :roll:

Link to comment
Share on other sites

mange lave justeringstårn (feks zeiss) kan nullstilles, slik at du vet lett finner tilbake til 100m etter et lengre skudd. Jeg vil for all del anbefale deg å bruke tårn når du ikke har mildot og / eller mye erfaring med å legge an for avstander. Jævlig kjedelig å skadeskyte eller bomme totalt når du endelig har funnet en tiur.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange bra svar.

 

Det er nok litt upraktisk å stille høyden direkte på kikkertene mine, men en metode jeg hadde tenkt til å bruke er å variere forstørrelsen litt også. Dersom avstanden fra senter av trådkorset og ned til stolpen er ca 40 cm på 100m ved 4x forstørrelse så blir dette også 40 cm på 200 meter på 8x forstørrelse og 40 cm ved 300m på 12x.

 

Tenkte å lage meg en egen tabell for så å prøve å teste det ut på banen. Om jeg rekker å gjøre eller husker det når jeg ser en tiur i toppen, er et annet spørsmål. :lol:

Link to comment
Share on other sites

tror jeg heller ville laget en tabell hvor du skriver hvor mange cm kula faller utover fra 100m ut til f.eks. 220m (eller så lang avstand som du er istand til å skyte konsise samlinger på <50mm).

125m: 1cm

150m: 3cm

160m: 4cm

...

220m: 14cm

 

(eksempeltall, tabellen lager du ut fra en ballistisk kalkulator på nett eller mobil og etterprøver den på banen)

 

Skriv ned dette på vannfast papir, eller skriv ut og laminer i plast og ha lett tilgjengelig på jakt.

Så når du har målt opp avstand til fuglen du skal skyte på tenker du på hvor stor fuglen er og tenker at du holder over riktig antall cm i forhold til avstanden.

Tror det blir mye mindre komplisert enn at du er låst til å skyte på en bestemt forstørrelse avhengig av holdet eller andre innvikla løsninger.

 

forøvrig, at treffpunktet er -60cm på 250m hørtes spesielt ut? Utgangshastighet på mindre enn 600m/s ?

 

edit: men selvfølgelig å vite hvor mange cm bunnen på retikkelet utgjør er jo nyttig tillegsinformasjon å huske/notere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...