Jump to content

skal handle drilling, trenger experthjelp


skyttern 6,5

Recommended Posts

har da endelig tenkt å skaffe meg et etterlengtet drømmevåpen, drillingen kommer først å fremst til å bli brukt på fuglejakt og rådyrjakt 50/50. Skal handle brukt da et nytt blir for dyrt! har aldri hatt drilling før å det er noen ting jeg lurer på.

 

Hørt snakk om dårlig stålkvalitet etter krigen, har dette noe å si på gamle drillinger?

 

krav...

- fremre avtrekk må være hagle.

-må ha perfekt avtrekk uten kryp(rifle)

- haglekaliber ikke 16.

- må være solid å tåle å bli brukt.

- max 25 tusen

- r patron

- stål kasse

- ikke blaser

 

noen tips for hva jeg skal se etter?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp tysk :D Hva er egentlig galt med 6,5x55?

Tenk også på passform, det er like viktig på en drilling som på ei hagle. Har selv en Krieghoff Plus som jeg bruker mer eller mindre til alt av jakt.

For meg er det viktigste at den passer som ei hagle da jeg bruker den uten kikkert på fuglejakt, og det går rundt 75-100 hagleskudd på jakt i året mens i år har jeg skutt 3 skudd med rifla på jakt hitil.

 

Lykke til og god handel :D

Link to comment
Share on other sites

-Nesten alle drillinger har hagleavtrekk på fremre avtrekker.

-Avtrekkene på flerløpsvåpen må være relativt harde, da de ikke skal gå av pga rekylen fra et annet løp. Du kan altså få brukbare avtrekk, men ikke perfekte. Derfor er de fleste drillinger utstyrt med snellertavtrekk på rifleavtrekket. Da får du et perfekt, men veldig lett avtrekk

-Det er svært dumt av deg å utelukke kaliber 16. Det er i 16 du finner flest fine brukte drillinger. I tillegg er kaliber 16 et perfekt kaliber.

-Alle børser tåler å bli brukt, men de må stelles.

 

Det er en fordel om du har bestemt deg for hvilken type sikte du vil ha montert. Om du kjøper en gammel drilling med baser for hakemontasjer, er det dyrt å måtte flytte, eller sette på flere baser. Så tenk på dette når du kjøper.

 

Er greenersikring greit for deg?

 

Det største utvalget finner du i utlandet, f.eks her:

http://www.egun.de/market/list_items.php?mode=cat&cat=66

Link to comment
Share on other sites

Må bare støtte Amatør i det han sier her.

Ikke utelukk cal 16, tester viser at du har vel så høy haglhastighet med 16/70 som med 12/70.

Som regel gir de fine skuddbilder også.

Pressisjon i førseskudd er utmerket (spesielt dersom du lærer deg å bruke snellerten, den krever litt tilvenning).

Hold deg til R patron i rifleløpet, det sparer deg for en del knoting og unødvendig slitasje.

Desuten er det FEIL med rillepatron i brekkvåpen :wink:

Det er mye flotte gamle drillinger på markedet (også i Norge) så ikke vær spesielt redd for brukt.

Dette er ikke våpen som det "bankes og skytes" med på bane.

En gammel Vest-Tysk Sauer & Sohn er som regel et ganske sikkert kjøp.

Er du heldig å komme over en med svingmontasje, Løp og Kjøp!

Det er mange flotte R kalibre som er greie å lade til 6,5x57R (har hatt), 65,x65R RWS,7x57R, 7x65R (som jeg har), 8x57IRS etc.

 

MVH.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har en Zoli drilling i 12/70 og 7*57R, som jeg har brukt siden 2001.

 

Følgende anbefalinger vil jeg gi til deg:

- Krave patron.

- Kolbehals sikring.

- Svingmontasje eller en annen type hurtig montasje for bruk av kikkertsikte på drillingen.

 

Her er noen sider hvor du kan kjøpe brukt drilling i tillegg til norske nettsider:

http://www.egun.de" target="_blank

http://www.blocket.se" target="_blank

http://www.interjakt" target="_blank

 

På egun.de vil du se at det selges mest kaliber 16.

På de svenske nettsidene er det lettere å finne kaliber 12.

 

Jeg har kaliber 12 som jeg er fornøyd med, men problemet blir vekten på drillingen.

Zoli drillingen er tung å gå med en hel dag på jakt, men tyngden gjør at rekylen fra både hagla og rifla blir mild...

Vet ikke vekt forskjell mellom drilling i kaliber 12, 16 og 20, men det er noe du bør tenke på...

 

Lykke til og hold oss informert! :winke1:

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

hmm, eneste grunnen til at jeg ikke vil ha kaliber 16, er at patroner i kal. 16 er vanskelige å få tak i.

vil ha sikring på kolbehalsen ja...

 

sauer, krieghoff, eller merkel ?

 

er vel gode alle sammen?

mye fint i tyskland gitt. men vil kjenne å prøve våpenet før jeg eventuelt kjøper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en østtysk mod 30S. Nydelig som hagle, men har også en A Zoli MG92. Det er den jeg bruker. Har hatt den siden -97. Det virker som den er MYE mer motstandsdyktig mot rust, og tåler skyting mye bedre enn østtyskerne. Med EAW svingmontasje er dette virkelig et godt bruksvåpen. Synes du får mye mer for pengene med denne spaghettibørsa enn prøyssiske drillinger.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske Zoli snart ville produsere den i kal 20.. Ellers så blir det nok en Merkel på meg snart. I flg en på Landrø var det mulig å få bestillt med samme system som db drillingen. At forre avtrekker er singeltrekker på haglepipene og bakre er på rifla, med vanlig sikring. Det kunne jeg tenkt meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei skyttern 6,5,

 

Hadde en Fortuna Suhl i 12/70 + 7x65R i litt over et år, men solgte den nå i høst. Vekten på denne var 3,5 kg, produsert i -76. Et meget godt våpen som til gjengjeld var meget presist med hjemmeladd ammunisjon. God stokk var det også da den passet meg meget bra. Denne hadde greener-sikring, noe som fungerte veldig bra og det var en lett overgang fra vanlig type sikring.

 

Solgte drillingen egentlig for at jeg skulle kjøpe meg ei ny hagle, men falt for en G. Juch drilling fra Ferlach. Disse to våpnene er som natt og dag. Den er i kaliber 16/70 og 5.6x50R. Løpslengden er 65 cm og vekta er på behagelige 3 kg, der kassa er av stål. Balansen i våpenet er mange divisjoner høyere enn den forrige drillingen min. Dette våpenet har sikring samt løpsvelger på kolbehalsen. En kjenner og ser forskjellen på en drilling i 16 og 12 veldig lett og tydelig.

 

Ammunisjonsutvalget i 16/70 bekymrer jeg meg lite om. Har startet å lade hagleammunisjon selv og det er slett ikke så vanskelig som en kan tro. Lader hver patron til ca. 12-15 kr smellen. Utvalget i kjøpeammo er noe begrenset, men Eley Bismuth i str. #5, #4 og #bb er i handelen til en grei pris.

 

Med tanke på ammunisjon som en øver med, stiller en brukt 16/70 og en brukt drilling i 12/70 vanligvis i samme divisjon. Min gamle drilling var ikke godkjent for stål, ei heller min nye. Stålhaglgodkjente drillinger tror jeg det kan vanskelig å få tak i på bruktmarkedet. Spesielt om de er produsert før -96.

 

Lykke til med valget av drilling.

 

slb

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpen produsert i gamle DDR, ble stort sett alle laget på samme fabrikk, så det er de samme selv om det er merket med Merkel, Sauer, Vorm Sauer, Fortuna etc.

 

Sauer flyttet til vesttyskland, og fikk etterhvert stoppet østtyskerene å bruke Sauernavnet. De begynte å bruke Vorm. Sauer som ett av merkene. ( Vorm. er forkortet Vormals, som betyr Tidligere)

Link to comment
Share on other sites

Eg har tidlegare ått ein Sauer & Sohn drilling i kaliber 20/76-6.5x55, som vart selt til ein anna Kammeret brukar for 2 år sidan. Dette var ein 1986 modell.

Skulle eg i dag vurdert ein ny drilling så hadde eg valt Merkel mod. 96K jagd i kaliber 20/76-5.6x52R som er godkjent for stålhagl. Denne veg 3.1 kg utan optikk.

 

Eg likte 6.5 i den andre drillingen, men ville valt krave om eg skulle kjøpt ein ny. Våpenet ville vorte brukt på småviltjakt og rådyr, dei store har eg rifle til ! Synst 5.6x52R er eit flòt rådyrkaliber. (kunne igrunn tenkt meg dette kaliberet òg i ein kipplauf)

 

Sidan budsjettet ditt er sett trådstarter, så ville eg òg studert bruktmarkedet nøye var eg deg. Det ligg fleire og fleire pent brukte drillinger ute på nettet, og tysk kvalitet er tingen !

 

Lukke til

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 1960 modell Heym 33 denne uka. Kaliber 7x65R og 16/70. Et velbrukt smykke som fortsatt er fullstendig tight. Synes prisen var helt ok, ihvertfall dersom den sammenliknes med prisen på øst-tyskere som selges fra diverse forhandlere på Finn.no

Var skeptisk til greener sikringen, men som linksskytter fungerer den like bra (eller like dårlig) med venstre pekefinger som med høyre tommel for rechts skyttere.

 

Har tidligere hatt Merkel K96 og Blaser D99, og disse er for all del flotte og solide bruksjern, men mangler elegansen fra en gammel dame.

 

Fikk prøvd drillingen på rådyrjakt for første gang idag, og hadde flaks med posten. Bikkja fikk dessuten 1 premie på sin første jaktprøve igår, så uka har vært bra så langt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...