Jump to content

Kuletenger til støping av blykuler


Sniper-Arne

Recommended Posts

Som mange av dere har fått med deg har jeg akkurat startet å støpe kuler til håndvåpen. Støpte mine første 150 i dag med ei 2 hulls Lee tang. Gikk greit det men kulene blir mindre enn jeg kunne tenke meg og de er absolutt ikke runde før sizing. De fleste er ca. .3567-3573. Blir spennende å se hvordan disse blir da jeg får sizet de i .357 dia og hvordan disse vil gå i 38 og 9mm.

 

Tenker fælt på å kjøpe meg ei Mimek tang eller 2 fra Sverige. Er det noen som har erfaring med disse toppfylte 5-hullstengene av stål? Den Lee tanga jeg har nå virker slarkete og godt brukt, ser det ut til. Den kan være vanskelig å få ordentlig i lås.

 

Men når det er sagt gikk det forbausende raskt å støpe 150 kuler med ei tohullstang, for aller første gang.

Link to comment
Share on other sites

Temp og legering betyr mye for størrelsen på kulene, altså ikke bare støpetanga.

Jeg har flere typer tenger, Lee - Ranchdog -Lyman og Accurate Custom Molds i aluminium - "jern" og messing. Jeg er godt fornøyd med alle. Hver til sitt bruk.

Jeg holder en knapp på aluminium, men det avhenger også av hvilket kaliber du støper til.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke tempen på gryta men fikk ikke frosting på kulene så den var i alle fall ikke for høy. Jeg slapp kulene i vann fra tanga. Legeringen er div kulefangerbly så den er sånn midt på treet. Dette skal måles bare pakka fra Trond dukker opp :-)

 

Om je kjører høyere temp på smelta, blir kulene større eller mindre i teorien da? Om jeg hadde støpt hardere kuler med mer tinn og antimonn, hadde de vel blitt mindre på diameter og lettere?

Link to comment
Share on other sites

Nei, rent bly krymper mer enn legert. Normalt er tengene dimensjonert for Lymans nr2 (5% tinn, 5% antimon), kulefanger-bly vil som regel være vesentlig bløtere pga andelen 22LR.

 

Da får jeg legere opp med ca 2 % pewter og se om dette hjelper. Fangerblyet inneholder en del 22LR så det har nok betraktelig mindre enn 5% tinn og 5 % antimonn. Skader uansett ikke med litt ekstra hardhet i 9mm tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

http://www.redding-reloading.com/index.php?option=com_content&view=article&id=88:bullet-moulds-charts

The bullet diameters and weights presented in this list are based on the use of Taracorp’s Lawrence Magnum bullet alloy (2% tin, 6% antimony, 1/4% arsenic, 91.75% lead).

 

Bullet diameters and weights will vary considerably depending on the lead casting alloy used. This variation can be as much as 1/2% on the diameter, and 8% on the weight among the most commonly used casting alloys. For example, a .358-158 grain bullet might show a diameter variation of .002", and a 13 grain difference in weight.

 

Of the most commonly used alloys, wheel weights (.5% tin, 4% antimony, 95% lead) will produce bullets having the smallest diameter and heaviest weight, with such bullets running approximately 1/3% smaller in diameter and 3% heavier than bullets cast with Taracorp's metal. Linotype will produce bullets with the largest diameter and lightest weights. This alloy will produce bullets approximately 1/10% larger and 3% lighter than Taracorp. Other alloys of tin and antimony, with antimony content above 5%, will produce bullets with diameters and weights falling between those cast f rom wheel weights and linotype.

 

Alloys containing little or no antimony will cast considerably smaller than wheel weights and in some cases will produce bullets too small for adequate sizing.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere kulestøpere som har prøvd "bageling" av kuletengene for å få de til å slippe større kuler? Vurderer å prøve sølvteip mellom de to formene for å øke dia noe. Om de blir litt oversizet og urunde så skulle vel det ordnes i sizedia?

 

Ulemper kan bla være at det blir finner på kulene men....... koster ikke stort å prøve

Link to comment
Share on other sites

Å shimse opp formen skal fungere, Lee anbefaler vel dette selv. Den beste løsningen er likevel å finne en legering og temperatur som gir riktig diameter, om det ikke lar seg gjøre er neste trinn å lappe opp formen litt.

 

Men jobb litt med teknikken før du går til så drastiske skritt, du kan regulere både temperaturen på metallet og på formen ved å variere tempo.

Link to comment
Share on other sites

Det er uproblematisk å "beagle" ei blokk eit par tusendelar med alu-tape eller liknande, og prosessen er 100% reversibel. Eg har gjort det på fleire Lyman-blokker, dei er notorisk underdimensjonerte. Ulempa med evt. å lappe forma er at prosessen ikkje er reversibel, det er vanskelig å få hola i fleirholsblokker identiske, og ein kan risikere å runde av drivband og evt. krymperiller. Eg ville først prøvd beagling, og sett om det gjev den diameteren du ynskjer.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det samme som deg Humbro. Funker det ikke etter forventningene er det bare å rive av teipen. Vil vanlig "sølvteip/gaffateip" funke, eller må man ha noe som tåler mer varme? Leste en artikkel der de hadde brukt vanlig aluminiumsfolie og brettet rundt tanga så den ble liggende på plass.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å støpe noen kuler i dag med forma som jeg hadde "baglet" med alutape fra Biltema. Det virket bra de første 4 gangene. Etter det løsnet tapen da limet smeltet. Mine antagelser om at Biltematapen ikke var varmebestandig nok stemte, men fikk da målt dia på de første kulene og de var mer enn store nok. ca .3588.

 

Hva slags tape har du brukt som takler varmen? Den bør vel tåle ca. 300 grader C?

 

 

Ble bare tull i dag egentlig. Det var 10- og vet ikke om det var årsaken men ventilen låste seg i åpen stilling så alt blyet rant ut. Så tettet den seg igjen og var ikke til å åpne igjen. Prøvde å bruke lighter for å få den til å åpne ventilen igjen men det virket ikke.Har den minste Lee smelter'en. Forsøkte også med en ståltråd opp gjennom ventilen men den var helt tett så jeg fikk den ikke inn. Forslag? Er det for kaldt å støpe i slik vær? Vil en viftovn på gryta/ventilen hjelpe?

 

Men for all del...lærte da noe i dag også og noen forsøk til ble utført. I dag vannavkjølte jeg ikke kulene og målte hardheten etter 1 time. Skal så måle hardheten etter 1 dag og etter 2 dager for å se om dette endrer seg for så og se forskjellen på hardhet etter dag 2 luftkjølt og vannherdet. Spennende dettte gitt :)

Link to comment
Share on other sites

Tapen eg nyttar er frå PPI, http://www.ppi.ie, men eg er ikkje sikker på akkurat kva type eg har. Truleg er det PPI 902, den har ein tjukkleik på 0,065 mm og limstyrke på 4,5 N/cm.

 

Det er sannsynleg at utetemperaturen verkar inn på tuten på potta, spesielt om det er litt vind i tillegg. Eg gjer all støypinga innandørs, så eg har ikkje opplevd det sjølv. Å varme tuten innimellom med ein blåselampe kan kanskje vere ei løysing.

 

Kva legering nyttar du? Ikkje alle legeringar er like mottakelege for herdingsteknikkar, den må ha spor av antimon og arsen for at dette skal fungere. Om det er snakk om hjulvekter så vil det ta nokre veker før desse oppnår, om ikkje naudsynt optimal, så maksimal hardheit. Det vil variere med temperatur på kjølemediet, lagringstemperatur i ettertid etc. Husk at ved lagring over lenger tid vil hardheita igjen byrje å degradere.

Link to comment
Share on other sites

Skulle hatt tilsvarende tape seom den du har men aner ikke om det er å få tak i her i landet. Får spørre litt rundt. Aluminiumsfolie kan jo også brukes om man klarer å lime dette fast med noe som holder. Forslag?

 

Jeg bruker kulefangerbly fra innendørsbana som inneholder 22LR, 32, 9mm og større saker. Hardhet målt etter mange uker med vannavkjølte kuler viser en hardhet på 14-16 BHN så det er nærliggende å tro at legeringa inneholder litt tinn og antimonn fra de store blykulene i fangeren. Andelen 22 LR og 9mm helmantel vil jo være med på å bestemme hardheten på legeringa da dette er mykt bly.

 

Luftavkjølte kuler fra den samme legeringa måler 8 BHN 1 time etter støping. Skal måle de samme kulene etter ett par uker for å se om de herder i romtemperatur.

 

 

Over til noe annet ang sikkerhet....Er vernemaske fra Biltema med P3 filter tilstrekkelig mtp. gasser fra blysmelta? Vil ikke ta noen sjangser ang. dette

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 7 months later...

Har gjort det samme, dog i mye mindre skala. Dette var barrer som hadde blitt våte, de ble derfor tørket på toppen av gryta en stund før de gikk nedi. Det gikk en liten stund, men til slutt fikk jeg en som sa "Fomp!". Blyet gikk ca en halv meter opp og så ned utover hele arbeidsbenken. Ingen personskader, men det var vel mer flaks enn noe annet så etter det har jeg passet bedre på å holde barrene tørre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...