Jump to content

hva synes folket er en rettferdig pris på slire?


Tom Løkås

hva mener du man burde ta seg betalt for bare jobben med å lage en kniv med slire?  

40 members have voted

  1. 1. hva mener du man burde ta seg betalt for bare jobben med å lage en kniv med slire?

    • 500
      10
    • 600
      1
    • 700
      4
    • 800
      6
    • 900
      2
    • 1000
      6
    • 1200
      6
    • 1400
      0
    • 1500
      5


Recommended Posts

Hva synes folket er en rettferdig og akseptabel pris på en slire til kniven?

jeg spør da det er blitt en del restaureringsoppdrag på meg.

 

slire a). helt vanlig slire uten noe fancy linjepreging, ensfarget.

 

slire b). Vanlig slire med finere linjer, mer gjennomført søm og finere form på oppheng tofarget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å si mellom 500,- og 1000,- når jeg lager slirer, enten det er lær eller kydex.

Prisen burde nok vært på 1000,- til 2000,- i forhold til utgiftene til material, verktøy og arbeidsinnsatsen som jeg legger i mine slirer. Jeg lager i hovedsak kun slirer til egne kniver, så jeg prøver å holde prisene lave som et "servicetilbud" til kundene mine.

 

En slire ville jeg anslått til å ligge på mellom 10% og 35% av prisen du tar for å lage hele knivstellet.

 

Spørsmålet var forøvrig litt uklart skrevet; "...å lage en kniv med slire...". Kan virke som det er inkludert en kniv. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var forøvrig litt uklart skrevet; "...å lage en kniv med slire...". Kan virke som det er inkludert en kniv. ;-)

 

ja i spørsmålet øverst der man kan stemme er det hva man burde ta seg betalt for arbeidet med en kniv og slire hvis man ser bort fra matrialkostnader, altså hvor mye man burde plusse på prisen etter å ha regnet ut matrialkostnader.

 

er bare lov med 100 bokstaver i spørsmålet så fikk ikke formulert meg nøyaktig nok.

Link to comment
Share on other sites

Vurderingen min blir litt farget av for mange kniver med alternativ c): søppelslire laget i Ytre Mongolia for 50 øre. Pluss et par egenproduserte slirer i Kydex.

En håndlaget, god slire som gjør jobben, 900,- uten å blunke (meget mulig at jeg er litt gjerrig).

Alt "ekstra" trekker arbeidet fra brukskunst til kunst - altså et spørsmål om hvor dyp kundens lommebok er.

Link to comment
Share on other sites

for en enkel lærslire synes jeg rundt 700 virker fornuftig.

er det noe komplisert med pynt burde man kunne legge på en 3-400kr.

 

Er det kydex el.lign så er det et litt annet spørsmål. da må det ses i sammenheng med hvordan kniv man får.

 

men man må finne sitt marked, når jeg priser ting som jeg skal gjøre på fritiden har jeg et regnestykke som går på en timepris.

Den er satt fast alt etter type arbeid, men den justeres etter hvor givende eller lite givende arbeidet er.

Jeg kan alltid ta på meg noe langtrukket småkjedelig om prisen er rett.

 

får jeg ikke den prisen jeg vil ha for tjenesten, går jeg meg heller en tur.

 

- skal jeg derimot kjøpe noe som jeg vil ha gjort skikkelig, betaler jeg det som blir forlangt for jobben.

Link to comment
Share on other sites

ja det virker som om folk er villig å betale for ei fin slire, tok 300,- hos en kar for en svart blank slire med baksøm og oppheng i lær. han skjønte ingenting men jeg syntes det føltes feil å ta mer, er jo greit å vite akseptabelt prisnivå slik at man ikke får FOR mye å gjøre.

 

ihverfall når man har en del kniver på restaurering. skal jo ha mere utstyr å deler, å leve av det har jeg heller ikke planer om. dekker det kostnadene plus litt til nytt utstyr så blir det jo bra.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke verden rettferdig, og har vel knapt noengang vært det.

 

Men tar man utgangspunkt i den tiden en profesjonell kniv/sliremaker ville brukt på noe slikt og ganger med hva man kan si er en fornuftig timebetaling begynner man å nærme seg. Nå er det visse forhold som lager litt krøl i en slik beregning.

 

En som lever av dette vil nok bruke mye kortere tid på en slire enn selv en dyktig amatør, det gjør slik sett prisen lavere enn hva man til å begynne med skulle tro. En dyktig og lidenskapelig amatør som leverer et 100% kvalitetsprodukt vil nok bruke enda mere tid, rett og slett fordi han vil være 150% nøye, og slik sett må han selv betale for "kosen" med å gjøre et slik prosjekt. I tillegg må vi ha i bakhodet at slik arbeid som knivmakeri nok må regnes som kunsthåndverk borderline kunst, - i beste fall. Mest sansynlig vil man måtte kalle dette kunst, og kunst er notorisk dårlig betalt i Norge!

 

Derfor er min konklusjon at kunden uansett aldri betaler for mye, knapt at han vil betale nok!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...