Jump to content

High Standard Victor kontra Citation Military/Trophy?


seawolf

Recommended Posts

Snuser rundt etter en billig men ok pistol til uformell NSF-felt på klubbnivå / lokale stevner.

 

I mitt tidliger liv skjøt jeg en del med High Standard pistoler og vet at skjeftevinkelen passer meg utmerket.

Har funnet både High Standard Victor, Citation Trophy og Citation Military til ok pris forutsatt at tilstanden er bra.

Så til dere allvitere; er det noen teknisk forskjell på disse utenom det rent utseendemessige og vekt?

 

Har også sporet opp et par S&W M41, men da må jeg sannsynligvis fleske på mellom 1500 og 2000 i tillegg.

Er usikker på om det er verdt det på mitt noe "relaxed" ambisjonsnivå?

Link to comment
Share on other sites

Mange år siden nå, men jeg mener at forskjellene hovedsaklig ligger i hvordan siktene er festet. Min Victor hadde skur og korn på skinne festet til løpet, mens Trophy vel hadde skuret i en bro over sleiden, festet til rammen. Lurer på om Citation Military hadde skuret på selve sleiden.

 

Military var rimeligste model, Victor flaggskipet med best avtrekk. Vi hadde mange Trophy som klubbvåpen for 30 år siden, de var helt OK.

Link to comment
Share on other sites

Tja...High Standard Citation Trophy, Rogne Våpen; 2990.-

High Standard Supermatic, Beveren Sport: 2490.-

High Standard Victor, ABC Fritid: 2500.- Den har jeg kjøpt i dag, penger og løyve sendt.

Skal være i fin stand, har ligget i en safe i mange år uten å være mye brukt.

Er litt spent, men svarer den ikke til forventningene har jeg avtalt bytterett.

 

Intersport Bogstadveien hadde også en S&W M41 til 4500, men akkurat nå litt utenfor mitt budsjett.

Det dukker stadig vekk opp pistoler i dette segmentet, og noen er kanskje godbiter til litt mer uformell klubbskyting?

Link to comment
Share on other sites

High Standard Victor er utvilsomt ett bedre konkurransevåpen enn M41 (som ikke er dårlig, bare ikke så god).

 

Innmaten på disse er rimelig lik (kommer an på modell), men løp og sleide er forskjellig.

 

Der finnes nye fjærsett å få til disse High Standardene, og ett slikt kan man likgegodt bestille seg først som sist. Rekyl fjær må byttes, tennål fjær bør byttes (og gjøres rent der mens man er i farta), Magasin fjær bør byttes, og sleidelås fjær er nok borte/ødelagt). Resten av fjærene har man på lur, men er noe dritt å bytte. Så de venter en med til man må.

 

På en Victor kan man ta av og sette på løpet uten treffpunktforandringer, da siktemiddlene er montert på helskinne festet til løpet (funker som snus). OBS! Deletilgang ellers er vanskelig, svært vanskelig. Knekker man utløserbolten for løpet må man påregne å kjøpe delevåpen (trenger ikke være en Victor). Magasin leppene kan ha fått seg en kakk, og må da justeres for å oppnå optimal mating. Ellers symaskin.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge hjemmesida til Hunters House virker det som om de har reservedeler til High Standard.

Ser også andre steder at magasinleppene er kritiske i forhold til pålitelig mating.

Får ta en sjekk på pistolen når jeg får den i hus og eventuellt godsnakke med Ola Gujord om eventuelle utskiftinger, han er den nærmeste "doktoren".

Selv er jeg knapt nok kvalifisert til å bytte ei lyspære..... :(

Link to comment
Share on other sites

Da er det nye familiemedlemmet kommet i hus :D

En kjapp inspeksjon viser at allmentilstanden er bra, men naturligvis er det noe slitasje på blåneringen etter noen års bruk.

Løpet er blankt og fint uten antydning til rust eller andre uhumskheter.

Kroningen og kammerenden av løpet er uten tegn til stuking eller "burr", utdrageren er skarp og fin uten synlig slitasje.

Et par forsiktige avtrekk avslører null slep eller ettervandring, rent og fint.

Skjefteplatene med skarp nettskjæring er 100%, ser ut som om de ble montert i går.

 

Merkingen viser at den er laget i East Hartford Connecticut, altså av High Standard etter at de flyttet fabrikken fra Hamden Conn i 1976.

Ifølge diverse nettsøk skal kvaliteten på disse hartfordpistolene fortsatt være av gammel god HS-standard.

Den er massiv og ligger utrolig godt i neven for en som har skutt en del med 1911 pistoler.

 

Er spent på prøveskytingen hva den viser men det blir å vente til neste onsdag.

Dette er jo en gammel veteran (samme som undertegnede), dermed utfyller vi hverandre :wink:

Og på samme måte som meg, skal Victor nå få en liten renessanse i pistolklubben med utgangspunkt i å ha det hyggelig sammen med trivelige skyttervenner.

 

Det jeg ønsker meg er et hylster til denne, noen som vet hvor en skal lete ?

 

HS-VictorII001.jpg

HS-VictorII004.jpg

HSVictor008.jpg

HSVictor007.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi har en i klubben og jeg liker den veldig godt. Har aldri fått til like gode samlinger med GSP-en min. Vi hadde også en rustfri Mitchell-kopi, den var klin umulig å få til å mate. Jeg leverte den til lensmann for destruksjon. En annen kar i klubben har også en Mitchell som ikke mater, så til alle som snuser på High Standard, gå for original og styr unna kopien uansett hvor blank den er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...