Jump to content

Patron nøtt(er)


Kresto

Recommended Posts

Har kommet over noen saker som jeg lurer litt på.

 

Uåpnet eske 9mm pistolenpatronen

312zps3.jpg

2upboyv.jpg

 

Er det samme type som er i denne?:

 

 

vgsh9v.jpg

 

 

 

 

 

9x25 mauser export?

 

Kulediameter: 9,03 mm

Hylselengde 25 mm

 

sammens med 9x19

282l2ch.jpg

 

bunnmerking:

2lwp107.jpg

 

 

 

 

Besynderlig .45 acp?

Kulediameter:11,54 mm

hylselengde: 23,50 mm

 

Her vist sammen med "lik" .45 acp

Hva kan bunnmerkingen si?

Kule type?

nq4nbk.jpg

vfb9tc.jpg

 

Noen som har noen ideer? :) :)

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at det ble kamret 1911 pistoler i 455 Webly, men patronen ble såvidt jeg vet utviklet for Webly pistolen.

Den andre pakken er merket for P 08, og det er som kjent Luger pistolen. Den gang var man ikke redd for å skyte stålmantel i sine fine pistoler.

Link to comment
Share on other sites

vgsh9v.jpg

9x25 mauser export?

Kulediameter: 9,03 mm

Hylselengde 25 mm

Esken med 9 mm luger-patroner har blått bånd som viser at det er stålhylse.

Kulen er av "jern", som skrevet foran, eller mer nøyaktig sintret jernpulver.

Patronene har korrosiv tennhette. Ikke skyt svineriet i noe våpen du liker. Ikke har ammoen noen stor samlerverdi heller, det er mye av den omkring. Har jeg også.

 

Den "lange" 9 mm kan godt være 9 mm mauser "eksport".

Link to comment
Share on other sites

Takker for fin info ang. den .45 patronen eller .455 som det er :)

 

De 3 øverste bildene vet jeg er 9mm (9x19), men lurte på om innholdet i den øverste eska var lik det i den som var åpnet. :forvirra:

 

De to neste bildene var av den som jeg tror er 9x25 mauser export, først sammens med 9x19, det neste var bunnmerkingen til den :)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser litt nærmere på bildene dine, ser jeg at jeg har vært litt unøyaktig.

Den øverste esken med blått bånd og betegnelsen "mE" (mit Eissen, det henviser til prosjektilet) har faktisk faktisk kjerne av jern (ikke presset jernpulver), altså en litt tvilsom penetrator av jern (ikke stål). "Svakt" panserbrytende, kan det vel kalles.

Den nedre esken, som ikke har med bokstavene "mE", har kjerne av presset jernpulver. Hvis jeg ikke tar feil igjen...

Så svaret blir da: patronene er nokså like, begge har stålhylse, men kjernen i prosjektilene er forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Den øverste æske er 9x19 med messinghylster og den hedder S.m.E hvilket betyder at den er med jernkærne.

Den åbnede æske har jernhylstre og typen hedder også S.m.E og har jernkærne, bægge patroner har sortmalet projektiler.

Patronerne med cintrede projektiler er ikke lakerede men er stålgeå .

Link to comment
Share on other sites

Den øverste æske er 9x19 med messinghylster og den hedder S.m.E hvilket betyder at den er med jernkærne.

Den åbnede æske har jernhylstre og typen hedder også S.m.E og har jernkærne (...)

Beklager, Torben, å måtte meddele deg at dette er det rene tøv! Sjelden jeg uttaler meg såpass udiplomatisk, men her synes jeg det må til. :overrasket:

 

Du skriver "SmE" hvor m stor for "mit" og E står for "Eisenkern". Hvor står din S for mener du? "S" står for "Spitzgeshoss", altså spisskule. Som tysk WW2 ammo i 9 mm neppe hadde. SmE er derimot brukt om 7,9 ammo, hvor spisskulen har jern i kjernen.

Tør påstå at noen tysk 9 mm patron med benevnelsen "S m E" aldri har eksistert, og er det rene tøv. Du blander sammen 9 mm ammo med koder for 7,9 ammo. Vennligst ikke gjør det. :(

Og: begge eskene har blått bånd, som er kjent for å bety stålhylse.

Henter fra Wikipedia:

To conserve lead during World War II in Germany, the lead core was replaced by an iron core encased with lead. This bullet, identified by a black bullet jacket, was designated as the 08 mE (mit Eisenkern—"with iron core"). By 1944, the black jacket of the 08 mE bullet was dropped and these bullets were produced with normal copper-colored jackets. Another wartime variation was designated the 08 sE bullet and identified by its dark gray jacket, and was created by compressing iron powder at high temperature into a solid material (Sintereisen—"sintered iron").

Det tolker jeg dithen at 9 mm ammo med stålhylse, og mantel av lakkert valsejern var sortlakkert, men at de mot slutten av krigen, fra 1944 lot valsejernmantelen være kobberplettert, og ikke sortlakkert.

Men jeg mener altså at begge typer på bildene i starten av tråden har stålhylser, fordi eskene har blått bånd. gir meg ikke på det....

Må få korrigere meg selv litt også: tysk krigsprodusert 9 mm x 19 med stålhylse, valsejernmantel og kjerne av presset oppvarmet jernpulver (sintret) hadde en egen betegnelse: "SE" for sinterert Eisen, og ble innført i 1943.

Her kan man lese kortfattet greit om 9 mm:

http://cartridgecollectors.org/document ... ridges.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har noen patroner jeg er litt usikker på i samlingen:

 

normal_IMAG0661.jpg

normal_IMAG0652.jpg

hylselengde 41,4

kulediameter 8,1

rimmen 13,4

hylse over rimmen 11,95

-----------------------------------------------------------

normal_IMAG0663.jpg

hylselengde 9

kulediameter 8,7

-----------------------------------------------------------

normal_IMAG0658.jpg

hylselengde 13,4

kulediameter 8

rimmen 9,5

hylse over rimmen 8,85

Står E under hylsen

Link to comment
Share on other sites

Ad øverste patron: Ser for meg ut til å være "ballon-head"-hylse? På slutten av 1800-tallet vrimlet det av patroner av lignede konfigurasjon, fra den kjente konstruktørene av særlig bøyle-repeter-rifler. Er vel en slags "trang" 8 mm dette, en amerikansk .32 kaliber? .32 kaliberet på datidens USA kunne være alt fra ca .327" til ca .321". Det siste er i nærheten av din diameter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

normal_IMAG0652.jpg

 

Hässelholm laddtjenst lagde ferdige patroner for 12,17 x 44 (for norsk remington) av 348 winchesterhylser. De dreide vekk navnet på hylsehodet for at det ikke skulle bli forvirring.

 

Dette ligner på en jarmanpatron laget på den samme måten. Hvilken hylse som er benyttet vet jeg ikke, for 348 hylsa er ca 3 mm for kort.

Link to comment
Share on other sites

Tja, kulediameteren oppgis av trådstarter til 8,1 mm, og da faller vel dette litt utenfor?

 

Enig med deg der.

 

Men at man her har dreid bort navnet på originalkaliberet til hylsa (Slik Hesselholm gjorde) er det vel ikke tvil om. Ballonghodehylser er vel ikke dette..

 

At det ikke er Jarmankaliber er det vel heller ikke tvil om. Helt klart at jeg ikke hadde lest posten ordentlig. :forvirra:

 

Kanskje det står noe hjelpsomt her? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rifle_cartridges#.30_caliber_-_.40_caliber

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

WFI4Wm1X.jpeg

Fant denne 9x25 selv..

 

Litt lesing her og Google.

 

Utviklet i rundt 1906 av Mauser og DWM, ble denne ammoen opprinnelig kamret i en rekke eksperimentelle Mauser selvlastende pistoler,

blant dem det C-06/08. Mellomkrigstiden denne ammunisjonen ble også brukt i en rekke maskinpistoler, for eksempel sveitsiske SIG MKMO,

østerrikske Steyr MP-34 og ungarske 39m og 43m.

I dag er den foreldet..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...