Jump to content

CZ 452 LUX frittflytende løp OPPDATERT MED BILDER


ChristianMoe

Recommended Posts

God kveld.

Har hatt en Cz 452 lux i fem år nå og har bestemt å legge litt penger i den. Pr dags dato har den originalt avtrekk, gode montasjer og en Bushnell kikkert til 600,- på. Så her kommer det er par spørsmål jeg gjerne skulle hatt besvart:

 

- Løpet på disse riflene har en skrue gjennom stokken og er festet i løpet. Vil jeg få en bedre presisjon av å få en børsemaker til å file vekk dette for at løpet skal bli frittflytende?

 

- Jeg ønsker også å bytte ut avtrekket, men bør jeg kjøpe komplett nytt avtrekk, eller "shimme" eller polere det originale?

 

- Noen her som har noen erfaringer med Boyds stokkene? Likte en de hadde som het "tacticool" og en annen som het "Rimfire hunter". Skal bedde stokkene.

Her er Tacticool modellen

 

600-410-2.jpg?1350906158

 

Rimfire hunter

 

195.jpg

 

- Lurer også på om jeg taper mye presisjon av å korte ned på løpet til 45 cm?

 

- Og til slutt... Noen som har prøvd ut (optikk) Vortex Crossfire serien?

 

Mye på en gang, men håper på at det er noen her som kan svare meg på spørsmålene :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1. Usikker, antagelig.

 

2. Usikker.

 

3. Nei.

 

4. Usikker.

 

5. Omsider, ja! Har kikket i en og synes den er vel verd pengene. Kikket i en 4-16 og mens den så fin ut på 4x var jeg sikker på at den kom til å bli mørk og jævelig på 16x, men til min overraskelse var den fremdeles klar på 16x.

Link to comment
Share on other sites

Kan komme med noen betraktninger ut fra egne erfaringer (Brno 2E, byggeår 1957), må absolutt ikke ses som noen absolutt fasit.

- Disse riflene har to festepunkter for mekanismen - en skrue i låskassen og en under løpet. Dette i motsetning til f. eks. Ruger 10/22 som har sine to festepunkter i den form at låskassen hektes ned i stokken og sikres med en skrue. Fjerner du det fremre festepunktet ligger den ikke stabilt i stokken. Dette kan nok kompenseres ved å fullbedde låskassen.

- Grunnen til å frilegge et løp 100% er å unngå press påløpet som følge av termisk ekspansjon. Dette er i praksis IKKE noe tema for en salongrifle - du skyter ikke så lange serier at du får merbar varmgang på løpet.

 

Mitt forslag vil være å beholde begge festepunktene, søylebedde dem og om nødvendig pusse ut av løpskanalen slik at du frilegger rundt beddesøylen. Jeg har ikke sett nedi en Boyds stokk, men jeg vil ikke bli overrasket om de er utfrest med tanke på slik montering, min stokk fra Richards Microfit var i hvert fall det.

 

Ad avtrekk, jeg ser at mange skryter av tuning-settene fra Yodave. Jeg har ikke prøvd dem, men de er rimelige og enkle å installere. Selv har jeg gått for Timney. Dette blir endel dyrere og krever at du tar ut treverk i stokken for å få plass. Gevinsten er et svært bra og fullt justerbart avtrekk. Å få en børsemaker til å tune originalavtrekket får arbeidstimene til å gå, og jeg vil si det ikke er regningssvarende.

 

Kapping av løp - eldre årganger av disse riflene hadde choket løp, m.a.o. løpet var trangere ved munningen. Kapper man et slikt løp risikerer man at presisjonen taper seg, men med god kroning kan det også fungere, altså litt sjansespill. Jeg vet ikke når de sluttet med dette,men når du oppgir typebetgnelsen som Cz-452 regner jeg med at du er på den sikre siden. Eldre versjoner het ZKM-452 og Model 2/Model 2E. Produksjonsåret er stemplet med to siffer på venstre side av løp og låskasse.

 

Vortex-kikkerten har jeg ingen erfaring med den får noen andre svare for :wink:

Link to comment
Share on other sites

1. Usikker, antagelig.

 

2. Usikker.

 

3. Nei.

 

4. Usikker.

 

5. Omsider, ja! Har kikket i en og synes den er vel verd pengene. Kikket i en 4-16 og mens den så fin ut på 4x var jeg sikker på at den kom til å bli mørk og jævelig på 16x, men til min overraskelse var den fremdeles klar på 16x.

 

Takk for svar! Da fikk jeg besvart optikkdelen :)

Link to comment
Share on other sites

Kan komme med noen betraktninger ut fra egne erfaringer (Brno 2E, byggeår 1957), må absolutt ikke ses som noen absolutt fasit.

- Disse riflene har to festepunkter for mekanismen - en skrue i låskassen og en under løpet. Dette i motsetning til f. eks. Ruger 10/22 som har sine to festepunkter i den form at låskassen hektes ned i stokken og sikres med en skrue. Fjerner du det fremre festepunktet ligger den ikke stabilt i stokken. Dette kan nok kompenseres ved å fullbedde låskassen.

- Grunnen til å frilegge et løp 100% er å unngå press påløpet som følge av termisk ekspansjon. Dette er i praksis IKKE noe tema for en salongrifle - du skyter ikke så lange serier at du får merbar varmgang på løpet.

 

Mitt forslag vil være å beholde begge festepunktene, søylebedde dem og om nødvendig pusse ut av løpskanalen slik at du frilegger rundt beddesøylen. Jeg har ikke sett nedi en Boyds stokk, men jeg vil ikke bli overrasket om de er utfrest med tanke på slik montering, min stokk fra Richards Microfit var i hvert fall det.

 

Ad avtrekk, jeg ser at mange skryter av tuning-settene fra Yodave. Jeg har ikke prøvd dem, men de er rimelige og enkle å installere. Selv har jeg gått for Timney. Dette blir endel dyrere og krever at du tar ut treverk i stokken for å få plass. Gevinsten er et svært bra og fullt justerbart avtrekk. Å få en børsemaker til å tune originalavtrekket får arbeidstimene til å gå, og jeg vil si det ikke er regningssvarende.

 

Kapping av løp - eldre årganger av disse riflene hadde choket løp, m.a.o. løpet var trangere ved munningen. Kapper man et slikt løp risikerer man at presisjonen taper seg, men med god kroning kan det også fungere, altså litt sjansespill. Jeg vet ikke når de sluttet med dette,men når du oppgir typebetgnelsen som Cz-452 regner jeg med at du er på den sikre siden. Eldre versjoner het ZKM-452 og Model 2/Model 2E. Produksjonsåret er stemplet med to siffer på venstre side av løp og låskasse.

 

Vortex-kikkerten har jeg ingen erfaring med den får noen andre svare for :wink:

 

 

Tusen takk for bra svar! Rifla er en ZKM 2E utgave :)

Nå som Rugern er ferdig ombygd, blir det nok et prosjekt på denne i kommende fremtid!

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Boyds er veldig god, rimelige og gode stokker, men tacticool-stokken får du ikke lenger importert til Norge lenger. Alle de andre stokkene får du kjøpt.

Det originale avtrekket kan bli bra med litt arbeid. Jeg klippet av en runde på den originale fjæren og kunne da stille inn ønsket motstand. Kjøper du settet med hylser får du fjernet mye kryp, etterslepet er det litt vanskeligere å gjøre noe med. Men ville gitt originalavtrekket en sjangs før du kjøper nytt.

Link to comment
Share on other sites

Tacticoolstokken ikke til Norge lengre? Utdyp! Sporenstreks! (Har tenkt på en sånn en)

 

1. Enkelte har tatt opp et hull bakerst på låskassen og igjennom stokken akkurat der og søylebeddet den på begge festepunktene med hell. Det er dog lite plass der bak så det bør gjøres rett første gangen ellers må man ha nystokk etterpå :overrasket:

 

2. http://www.yodaveproducts.com/" target="_blank Der får du avtrekk og verktøy for under 200lappen om jeg ikke husker feil. Disse er meget lette å montere selv uten altfor solide børsemakerfingre. Men prøv deg nå frem med avtrekksvekt før du begynner å skyte :wink:

 

3. Jeg har en BRNO mod. 2 som datt rett ned i en Boydstokk og ga presisjon uten annet enn montering.

 

4. Se HighPowers innlegg.

 

5. Se Vet|Us innlegg.

 

edit: kjøp sluttstykkefjæra også når du handler derfra, den gir litt mer punch slik at en gammel fjær ikke vil føre til klikk samt at den gir et mer direkte skudd (jeg vet ikke bedre måte å forklare det på). kjøper du avtrekkssettet, verktøyet og sluttstykkefjæra havner du på 237,30 etter dagens kronekurs :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så lenge siden de sluttet å sende tacticool-stokkene internasjonalt, jeg ble for sein og måtte nøye meg med tommelhull. Klikker man seg inn på stokken på nettsiden står det også at de ikke fullfører internasjonale bestillinger på akkurat denne modellen :trist:

Link to comment
Share on other sites

Sånn, da har jeg fått mail fra Boyds angående "Tacticool" stokken deres for dere som måtte være interessert:

 

Christian,

Sorry, but we are not able to ship this item internationally due to the shape and color of the stock. This is decided by the US State Department.

 

Sorry for any inconvenience!

 

Kayla

 

- Ser ut som om at et kjært familiemedlem av meg i statene skal få et kjøpsoppdrag av meg :) Ordner seg alltid!

Link to comment
Share on other sites

- Løpet på disse riflene har en skrue gjennom stokken og er festet i løpet. Vil jeg få en bedre presisjon av å få en børsemaker til å file vekk dette for at løpet skal bli frittflytende?

Ville absolutt ikke ha fjernet dette festet, dette da der ikke finnes en eneste god grunn for å gjøre det.

Om man ikke vil bruke det, er det bare å sørge for at der er nok rom rundt og under fremre festesøyle.

Om man vil bruke det, kan man enten bedde det, eller gjøre det slik at når man bedder låsekassa i stokken, så sørger en for å shimes litt i bunn av hullet for fremre festesøyle i stokken. Da oppnår man at pipa blir løftet bittelitt under bedding (bedre friflyt med mindre pussing), og man får mulighet til å ekperimentere med og uten fremre feste i bruk.

 

P.s. Man bedder gjerne litt ut under pipa, slik at låsekasse/pipe blir stabil med en skru. I tillegg er det ikke uvanlig å ekperimentere med forskjellige tildragingsmomenter på skruen/e.

 

- Jeg ønsker også å bytte ut avtrekket, men bør jeg kjøpe komplett nytt avtrekk, eller "shimme" eller polere det originale?

Original avtrekk kan en kompetent børsemaker fikse for ca 550kr, eller man kan gjøre det selv med ett yodave kit. Avtrekksstopp (eliminering av etteravtrekk/etterslep) finnes det en måte å løse (har skrevet en tråd om dette). Etteravtrekksjobb CZ452

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen alle sammen :)

 

Har nå en oppdatering å komme med.

 

20121228175246.jpg Festeskruen på løpet i stokken brukes ikke lenger, og har filt ut spor i stokken, slik at løpet ligger fritt heeeele veien. Jeg valgte så å stive opp litt ved låskassa og stokken så brukte stålbedding. Resultatet ble en skikkelig solid seng av beddemasse.

Legger ved et par bilder av prosessen, samt sluttresultatet.

 

 

20121228175253.jpg

 

20121228175301.jpg

 

Ser ikke mye pen ut denne jobben, men det synes jo ikke når den er montert, samt at den sitter som støpt. Dette er før jeg fjernet unødvendig fyllmasse..

 

20121228223827.jpg

 

 

Jeg har også montert Yodave avtrekket dere anbefalte meg, og er STORFORNØYD!

 

Grunnet for mye snø på banen blir det ingen bilder av samlingene etter inngrepene, men stay tuned!

 

Kjøpt ny kikkert fra England også, bilder kommer når jeg henter den på postkontoret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

ChristianMoe: Hva har du brukt til beddemasse? Og merket du no presisjonsforskjell før og etter?

 

Jeg har en CZ452 hvor jeg kan rikke på låskasse+løp et par mm frem og tilbake i stokken. (Boyds stokk) Skruer sitter. Lurer på om jeg skal ta meg bryet med å bedde den, selv om jeg er fornøyd med presisjonen så irriterer det meg at kassa er "løs".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...