Jump to content

Sikte til løshundjakt


ulf

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hørt andres erfaringer rundt det med siktemidler på løshundjakt. Det er ikke så veldig mange elgene jeg har skutt i stålos, og når jeg har gjort det har jeg hatt en 1,5-6x42 eller 3-9x36 på toppen av rifla. Og det har jo fungert greit.

 

Likevel er det sånn at tanken på et bittelite rødpunktsikte eller kanskje åpne sikter er en forlokkende tanke. Børsa bæres så mye mer enn den skytes med, og det er SÅ mye bedre å bære børsa når du kan holde rundt låskassa. Det kan man ikke med kikkertsikte.

 

Åpne sikter har jeg forkastet. I fjor holdt jeg inne et skudd på en relativt grei skuddsjans på ei kvige i bevegelse, og i år skjøt jeg rein bom på en elgkalv under et ettersøk. Skuddet hadde vært ganske greit med bedre siktemidler, og en elgkalv er jo ganske stor. Min treningsmengde med åpne sikter er rundt 10000 skudd pr år (med pistol), så det kan ikke være så mye å hente der heller.

 

Så rødpunkt må det eventuelt bli. Det som får meg til å tvile er at losen jo har en tendens til å stå inni tette kratt, og der er det både dårlig lys og vanskelig å få sett dyra skikkelig i forhold til å bestemme alder og kjønn. Så jeg vet ikke helt om jeg tør. Er ikke helt klar for å rote bort en skuddsjans til fordi jeg ikke gidder å bære skikkelige sikter på børsa. Nå går jeg som oftest med håndkikkert rundt nakken uansett, men er likevel i tvil.

 

Hva er deres erfaring? Er kikkertsikte såpass mye bedre at det er verdt å bære med seg? Er det fornuftige kompromisset en liten, lett kikkert,- typ Leupold 1,5-5?

Link to comment
Share on other sites

Til løshundjakt er 1,5-6x evt 1-6x med lys helt ideelt i min verden. En Aimpoint/Docter el. er ikke god å se evt. hindringer i kulebanen

sammenlignet med en god kikkert. Er selv glad i godt med forstørrelse og har nok flest kikkerter som går til 12x, men med såpass trange poster

og busk og kratt det til tider kan være både på rådyr og elgjakt er ofte problemet å få skrudd nok ned. Sålenge du får god optikk med lys som

egner seg for bruk på dagtid ser jeg liten grunn til å velge noe annet.

 

Et annet tips som veier opp endel for tyngre børse er å skifte kjøpe den bredeste reima du finner.

Fordeler vekta bedre på skuldra og gjør merkbar forskjell når børsa skal bæres en helt dag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg regna med at 1,5-6x42 raskt ble nevnt som et godt alternativ.

 

Mitt gamle S&B 1,5-6x42 er solgt. Det som byr meg i mot med 1,5-6x42 sikter er vekta, som er omtrent 200 gram mer enn for 3-9x36 siktet jeg bruker nå. Vekta i seg selv gjør ikke allverden, men skal jeg først legge på ekstra vekt så gjør jeg heller det med en demper.

 

Hva bruker dere andre som jakter elg med løshund?

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her.

 

Den viktigste forandringen jeg selv har gjort vedr. siktemidler for korte hold er å montere enten kikkert eller rødpunkt på "Scout" måten .

 

Det betyr at du har en kikkert med lang øyeavstand og ser godt på sidene av kikkert enten du bruker ett eller to øyne åpne til sikting.

 

Det gjør at fokusering av mål går fort.

 

Slik:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRjkzq08zRU1PBI90GhRAnfvXNVE2gNk9UCevWWqYN-JxhWXOtk

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Bruker Docter de aller fleste gangene på elg i los. Etter å ha skutt en del på trening og blitt fortrolig med den så kan jeg ikke si at jeg mister skuddmuligheter. Kjempefornøyd, og har det på alle elgriflene. Bruker hurtigmontasje slik at jeg kan sette på kikkert om jeg skulle sette meg på post etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...