Jump to content

LITT KRISE... Major ladning til Krag


Tretvoll

Recommended Posts

Hei

 

Jeg sitter og klør meg litt i hodet, så jeg tror jeg trenger litt hjelp.

 

Jeg skal skyte stevne i praktisk rifle med krag 8)

 

Jeg trenger å "Jazze" den opp til majorkravet. Jeg har Sierra Matchking kuler på 142grain

 

Det betyr at jeg bør presse farten opp i 720+m/s

 

Er det noen som har forslag til krutt og ladning ?

 

Og er dette "safe" i Kragen ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det burde være mulig. Nå husker jeg ikke minimumsladningen på N15-boksene, men om du begynner med 42grs, evt. så lavt som 40. så skal du være rundt der du bør være. Folk overlevde fint 9gramskuler i 770-800m/s før i tiden, så det tåler Kragen.

Men om 720 er nok så er vel 721 det du vil ha?

Tror jeg hadde 760m/s med 44grs. I en Sauer, men tror ikke det utgjør stor forskjell

 

Du kan og prøve 45-47 grs med N570 - da får du enda lavere trykk, men muligens soting - her ville jeg brukt magnumhetter, for å få fyr på det grove kruttet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Erstatt N15 med MRP i det Høggern og jeg sier, og fortsett... De "to" kruttene er så like at det kun er til maksladninger det er noen vits i å bry seg om forskjellen - og vanligvis knapt nok da.

 

 

Som Høggern sier, kort COL, og som sagt - har du magnumhetter så kan de også bidra til å holde soting unna.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal skyte stevne i praktisk rifle med Krag. Trenger å "Jazze" den opp til majorkravet. Jeg har Sierra Matchking kuler på 142grain .Det betyr at jeg bør presse farten opp i 720+m/s. Er det noen som har forslag til krutt og ladning ? Og er dette "safe" i Kragen ?
"Standard" Krag-ladning er 9 grams kule i 770m/s så Major-kravet bør være veldig oppnåelig.

Her blir det vel snakk om å "jazze ned" mot majorkravet, da. Vil tro at di mer man "jazzer ned, di safere kan det bli.

Praktisk med Krag? Som å delta i et sprintløp i friidrett med beksømsko?

 

TJa, nei, Krag på praktisk, hvorfor ikke? Smeller gjør det jo, det også.

Link to comment
Share on other sites

Her blir det vel snakk om å "jazze ned" mot majorkravet, da. Vil tro at di mer man "jazzer ned, di safere kan det bli.

Praktisk med Krag? Som å delta i et sprintløp i friidrett med beksømsko?

 

Det er tre klasser i praktisk som bruker "bolt- rifler" eller andre "Manually operated rifle"

I MAS, som er standardklassen, er det magasinbegrensning på 5 patroner (+1 i kammeret) Jeg føler at kragen er konkurransedyktig der egentlig....

 

Når det gjelder å "Jazze opp", så er det opp i mot Norma rekrutt, med 100 grainskule og ca 600 m/s

Link to comment
Share on other sites

Det er tre klasser i praktisk som bruker "bolt- rifler.

I standardklassen er det magasinbegrensning på 5 patroner (+1 i kammeret) Jeg føler at kragen er konkurransedyktig der egentlig....

Vil jeg tro, ja, glatt og fin sluttestykkegange som få. Er det åpne sikter i den klassen, eller fritt for diopter?

 

De praktikerne jeg har sett på rifle har drasset med seg noen fæle AR15 lignende kloner.

Skyteformen praktisk rifle er meg nokså fjern, som du skjønner. Har ikke noe imot den, men det er bare ikke min greie.

Link to comment
Share on other sites

I karabiner med ca 50cm pipe var nok hastigheta betydelig lavere.

 

Jaktkarabinen jeg har, har 61 cm løp. Så med 142grains kule klarer den glatt faktorkravet på 320 med 700m/s

 

Kravet er (vekt i grains*hastighet i f/s)/1000

 

Med 700m/s (2290f/s) blir det en faktor på 325

 

Øker jeg til 710-20 er jeg safe :-)

 

 

 

 

Den har den fantastiske kombinasjonen av trangt skur, og grovt korn, og det er ikke lett å få til å samle på 100meter. Jeg var på banen denne uken, og fikk ikke bedre enn ca 15-20 cm samling på 100 meter, sittende. (med norma rekrutt) Men smooth og pen er den.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

OK... Nå er det krise!

8)

 

Den ene boksen med "MRP" var en boks 203-B.....

 

Jeg har ladet 140 stk:

 

6,5x55

 

Sierra 142grs HPBT

COL 77

44grs Norma MRP

CCI Large rifle Magnum Hetter

 

Må lade 60 til, før i morgen tidlig...

 

Hvordan tror dere det går med

samme kule:

samme COL, eller 1mm lengre ?

og ca 35grs N203-B?

 

NB Dette skal gp i en krag, og ha ca 720-730 M/S... (Og helst så lik ladningen over som mulig...

 

(Hvis det blir helt galt... Gir jeg de til Erik :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Det funket overraskende bra :D

 

Men i typisk "Namibisk" stil, ga jeg MRP ladningene, som jeg hadde skutt inn til Erik, mens jeg tok N203-B ladningene selv...

 

Det var jo egentlig veldig Gentlemann aktig av meg, siden jeg da ikke fikk så stor konkurranse fordel.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...