Jump to content

Pardini SP new (innstilling)


andree

Recommended Posts

Hei

 

Har fått meg en pardini .22 og .32 men så lurer jeg på hva de forskjellige innstillinger på siktet og hva de strekene betyr (bilde). Jeg regner med etterhvert at avtrekk også må justeres, såg i manualen hvordan dette gjøres men virket litt småspansk :oops: Blir å prøve pistolene for første gang i morgen, men om noen kunne si litt hva de gjorde da de fikk seg en ny Pardini med tanke på innstillinger osv.

 

Mvh

 

Kjetil André

 

1317049.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å skru ca 14 knepp når jeg bytter mellom rullende og duell, mens andre jeg har snakket med opererer med 17. Da sikter jeg omtrent på 5'eren på presisjonsskiva, og rett under de hvite stripene på duellskiva (slik at jeg akkurat ser dem over siktebildet).

 

Her er forresten et par linker som er bra supplement til (den noe mangelfulle) manualen:

 

- http://www.pilkguns.com/tenp/sphptriggeradjustment.htm

- http://www.targettalk.org/viewtopic.php?t=19268

Link to comment
Share on other sites

Grattis med merket 50% av verdenstoppene har valgt :)

Da jeg fikk min Pardini, skrudde jeg siktet ti raske knepp for å se hvilken vei det bevegde seg, og skrev det ned - men jeg synes det er LANGT lettere å forholde seg til hvilken vei siktet beveger seg ved skruing ift. å forholde meg til hvilken retning jeg ønsker å justere treffpunktet på skiva. Så jeg skrev denne setningen i permen på skyteboka: Sideveis: FRA meg = Siktet går mot venstre. Høyde: Medsols = Siktet går nedover. (Og man stiller jo siktet alltid motsatt av hvor skuddene sitter i skiva) Også har jeg aldri skjønt hvorfor skyttere har denne trangen til å fortelle andre hvor mange knepp de stiller mellom Presisjon og Duell; hva skal andre med den infoen.? Selv sikter jeg rett under svarten på Pres, så jeg stiller kun 7 knepp - men her fins det jo ingen referansepunkt, blir som å lage hakk i båtripa der man fikk mye fisk.

Det gøye med nytt våpen er å bli kjent med det selv, å sette seg inn i hvordan f.eks. avtrekkets-innstillingene fungerer. Du trenger lodd på 1000 gram her - noe klubben din har.

Skrue CP: Vandre-lengde på fortrykk. Altså hvor langt frem ønsker du å hente avtrekkeren.

Skrue PG: Vandringen FØR fortrykket igjen - still alltid CP før denne.

Skrue: CS: Vandringen på selve slutt-trykket. (Hvor kontant du ønsker at skuddet avleveres, eller hvor lite vandringen er).

Skrue PS: Selve vekten på avtrekket (Dét som skal være minst 1000 gram).

Skrue PP: Her stiller du hvor mye vekt av de totale 1000 gramene du ønsker at skal bli avlastet i fortrykket. Noen ønsker å ta alle 1000 gramene i et kontant sistetrykk, mens andre velger kanskje å avlaste total-trykket med f.eks 700 g i fortrykket og 300 g i siste-trykket før avleveringen.

Skrue: TS: Triggerstop = Vandre-lengde etter at avlevering er skjedd. De fleste liker det kontante her, altså at det ikke fins noen vandring overhodet etter avlevering. Her kan du skru så langt at du ikke får tatt avtrekk, for så å stille en kvart omdreining utover igjen, til du får tatt avtrekk - denne skruen vil hindre avtrekket mekanisk om du skrur for langt inn.

Skrue RG: Demontering/festing av avtrekkeren fysisk.

 

Når man ligger på rundt 1000 gram, vær obs på at noen av skruene påvirker hverandre - derfor kan det være lurt å ikke gå helt ned mot 1000 gram på avtrekkervekten (noe som også er usikkert for deltagelse ved våpensjekk), men legg deg gjerne på 1100-1200 gram - da disse få ekstra 100 grammene kun eksisterer som et problem mellom ørene :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Gratulerer med fin pistol! :D

Du trekker til med et normalt moment! Med andre ord IKKE for mye og ikke for lite... :roll: Er ikke lett å fortelle deg hva som er riktig!

Det røde flagget er kombinert kammerflagg og 'klikkpatron' ja!

Vet ikke om kammerflagget er godkjent for bruk (feltbruk) i Norge, men så er det vel ingen oversikt over hvilke som er NSF-godkjent så vidt jeg vet..

Link to comment
Share on other sites

:? Beklager off topic men her bør fagkomiteen (NSF) se til å gjøre noe!

Selv bruker jeg hylster på alle våpnene mine men jeg har jo for sikkerhets skyld kjøpt inn rød-orange plastplugger fra Danmark til de fleste av våpnene også..

Heller ingen godkjenning her! Eller de Mysen 'godkjente'? Hvor fant de det at disse var ok og ikke plasten fra Danmark? :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe spesifikasjon på desse pluggene. Det er en frynsete setning som sier

''godkjent sikkerhetsplugg''. Sitat:

 

8.25.2.7 Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg

om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette

bekreftet av standplassleder. Når dette er bekreftet, pakker skytteren

ned våpen og eventuelle magasin i hylster, ryggsekk, bag, veske,

futteral, koffert eller lignende. Våpen som skal bæres i hånden mellom

standplassene, skal være plugget med godkjent sikkerhetsplugg.

 

Hva er så en godkjent sikkerhetsplugg ?...og hvor står dette spesifisert ?

 

Dette med plugging kom in for noe år siden, da noen hadde plukket opp

at svenskene (eller danskene) hadde en slik plugg med lang vimpel som

det fløt noen brosjyrer rundt på mailene, og så plutselig var dette også

noe vi skulle ha.

Link to comment
Share on other sites

Ja, med plugg som har langt flagg kan man peke hvor man vil med våpenet, så det er jo kjekt. :trist:

Var vitne til endel sånt under NM i fjor.

Plugg er etter min mening noe rent tøv.

Det eneste riktige er hylster, bag, koffert eller lignende.

Da peker våpenet i sikker retning både under transport og fylling av magasin.

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet? Ettersom det ikke finnes noe godkjent kammerflagg, så pakk ned våpen i veske/bag/hylster! Jeg skjønner ikke hvorfor noen må bære våpen i hånda. Har på flere felt stevner (blant annet 2 nm) observert personer som står på standplass å sikter med fingeren på avtrekkeren fram på skivene mens folk er framme å anviser.

 

Bruk veske/bag/hylster, det er det sikreste!

 

Sent from my HTC using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@ElGringo: Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Men det er enkelte som tror at tar man på flere sikretsbelter, så blir alt så

mye bedre. Tilslutt så undergraves holdningen til fornuft og aktsomhet.

 

Da får man tilstander som PunyViking nevner......ha i kammerplugg og enkelte

setter igang og sikter på hvem man vil.

Link to comment
Share on other sites

Kan prøve å pense tråden i riktig retning igjen..

 

Har testet min nye SP i dag for første gang.

Har ikke trent med match .22 pistol på ca 14 år så det er en god del rusk som må trenes bort :shock:

skulle ønske det var litt kortere avstand fra avtrekkstopp og ut til reset punkt, men dette kan sikkert justeres.

Eller kanskje avtrekkstoppen skulle vært lenger ute..

Får studere bruksanvisningen litt før jeg prøver meg på noe som helst av sprell.

Link to comment
Share on other sites

Eneste grunnen til at jeg kvier meg for å frakte våpenet i bag/veske, er at sotingen på siktene forsvinner - men enig i det El Gringo skriver. Så til Torsteint - jeg mener ganske bestemt at det ikke fins noen skrue på SP'en som korter ned avstand fra triggerstop til reset. Husker ikke om denne avstanden automatisk om som en konsekvens blir kortere ved at man stiller ned forvandringen - men mener å huske at noe skjedde da jeg stilte inn alt for ett år siden.. Det spørs kanskje om den er for lang ift hva du liker, eller om du trøbler med at hanen ikke spennes til neste skudd. Mener ikke å undervurdere, men mange skyttere holder for langt inn på avtrekkeren med pekefingeren, og tyngden/tregheten av fingeren gjør så man får funke-feil.

Link to comment
Share on other sites

Likte Pardini USA sin side, relativt godt forklart.

http://www.pardiniguns.com/technical-su ... al-trigger

 

Etter min smak burde avstanden fra stopp til reset være halvert.

Men, jeg kommer nok til å la avtrekkeren være som den er noen hundre skudd til for å gjøre meg opp en skikkelig mening. Jeg har kun skutt ca 100 skudd med den, kan være vi blir gode venner :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...