Jump to content

Villsvin med slug


d-sle

Recommended Posts

Har litt erfaring med villsvin, men har ikke personlig erfaring med bruk av slugs på dem.

 

Derimot kjenner jeg en håndfull folk som har, og jeg har pratet med 50-60 stykker som også har brukt det.

Da snakker vi om avstander fra 2-80 (!) meter, og gjennomgangstonen er at villsvinet blir tildels veldig dødt etter et treff i maskinrommet med det skytset.

Da vel og merke blyplugger av "Brenneke-typen" som er nærmest sylindriske, og ikke amerikanske "Forster-slugs" som er vanligst her på berget.

 

Anbefalt skyteavstand er dog maksimum 30-40 meter, de har omtrent samme kulebanen som et børskrakk, og et villsvin på tre bein løper fortere enn deg...

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar!

Er litt interessert i å prøve villsvinjakt. Regner med att Tikkaen i 30-06 også kunne tenkt seg å prøvd seg på villsvin som avveksling fra elgjakten :smile: Med rett kule burde vel dette kaliberet også kunne gjøre jobben.

Vet du noe om ca prisnivå ang villsvinjakt? Har skutt det meste i norske skoger men her er jeg grønn som et eikeblad midtsommers.

Link to comment
Share on other sites

Var med på skadedyrskontroll (villsvin) i Texas. Der ble det brukt hagl med størrelse 000, kaliber 12 magnum. Effektivt som bare det på hold opp til omtrent 20m men det spørs vel om du kommer så nærme ett villsvin her (eller om du får tak i så store hagl).

Link to comment
Share on other sites

Var med på skadedyrskontroll (villsvin) i Texas. Der ble det brukt hagl med størrelse 000, kaliber 12 magnum. Effektivt som bare det på hold opp til omtrent 20m men det spørs vel om du kommer så nærme ett villsvin her (eller om du får tak i så store hagl).

 

Akkurat det har jeg også vært med på. Med samme redskap. Skrot, spør du meg. VELDIG individuelt hvor bra - eller elendig - dekning man får med så få hagl. Til og med #4 buckshot, som har "hele" 21 hagl i patronen (om jeg ikke tar veldig feil) hadde omtrent et treff i hvert nabo-county når vi test-skjøt på 25 yards. Med OOO kunne jeg stått foran skiva med siden mot skytteren uten å bli truffet.

Nei, ikke "handikap" dere selv med denslags hvis dere ikke blir tvunget til det! Og da på kortest mulig hold, etter testskyting av våpen/ammo.

Link to comment
Share on other sites

hm.. Stikk motsatt av min erfaring gitt, kan vel hende type ammo og det lille ekstra på holder utgjør en del. Skulle jeg trekke frem en negativ ting med ammoen så måtte det være at den ble noe i svakeste laget når man skjøt rett ovenfra på de største grisene (150kg+) på grunn av spekklaget i nakke skulderparti og at det defor ble nødvendig med et par oppfølgingsskudd. Rene hodeskudd eller skudd fra siden i hjerte/lunge regionen var ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Etterhvert liff off topic men, nei. Det 20 talls griser jeg skjøt den dagen skjøt jeg mens jeg stod på understellet til et helikopter som lå et par meter over tretoppene. Selv om det var enkle skudd da helikopteret sirklet individene for å skille de ut fra flokkene tror jeg nok at en rifle ville ført til en del skadeskyting.

 

På jakt ville jeg foretrukket rifle fremfor 000 og slugs men det betyr ikke at de to ikke egner seg.

 

Edit:

15q2hax.jpg

Største og minste gris jeg skjøt. Begge gikk rett i bakken på første skuddet. Ingenting å si på hverken presisjon eller effekt. Husker ikke eksakt vekt på den store grisen men den lille veide vel omtrent 1kg.

Link to comment
Share on other sites

Litt "åff tåpikk", ja, men interessant. Ser fordelene med buckshot for den form for avskyting du fikk være med på. Men vet ikke hvor overførbart dette er til europeisk jakt. Jakt och Vapen har et villsvin-spesial ute nå. Der diskuteres buckshot for ettersøk, som er det eneste denne ammo-typen er tillatt for i Sverige. Der kan den også ha sin misjon.

Link to comment
Share on other sites

4# funka til det meste av ettersøk i Norge.

Men man må finne akkurat den amoen som gir det "rette" skuddbilde.

På 10-15 meter, stopper denne amoen det meste. :twisted:

har testet noen typer, og skaut en skabbrev med lignene amo.

Stakkaren ble kastet over 1,5 m. bortover, og ble liggende uten ett livstegn.

Litt maltraktert, men dau. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stakkaren ble kastet over 1,5 m. bortover, og ble liggende uten ett livstegn.

Litt maltraktert, men dau. :roll:

 

Okey....ekke det mest på film? La oss si at du har en hagle som veier 15 kg...tror du det vil være noe særlig rekyl i det hele tatt? Rekylen i skulderen tilsvarer den kraften som treffer reven.... Du skal ha noe helt j... med krutt i den haglepatronen for å kaste en rev 1,5 meter gjennom luften. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...