Jump to content

Ladedata 6,5x55 9g scenar + NC96m


SH84

Recommended Posts

våpenet er en sauer 200 str, 66 cm pipe. skal brukes på langhold og trenger en patron egnet for dette.

 

har kronograf, men jeg trenger et utgangspunkt å starte med. noen som har en formening om max ladning og en grei start ladning her?

 

hvilken hastighet bør jeg legge meg på for å få ammo som duger på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

NC96M er vel ikke det beste kruttet om en tenker på å nå maks hastigheter.

Har selv brukt det kruttet i snart 4 år nå i 6,5x55 på kort og langt hold, pga at det er NC96M som skytterlaget fører.

Og ettersom 39,5-40 grs (800 m/s ladninga på boksen) har gitt *hull i hull* samlinger på 100 meter så har jeg ikke giddet å prøve annet krutt for å tyne ut den ekstra hastigheten som RP-15, Norma 15 osv gir.

Denne ladninga har så langt fungert på hold opptil 650 meter.

 

så min resept har vært 39,5-40 grs NC96M (alt etter lot) og 144 grs Sierra HPBT som skal gi 800 m/s

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt oppskrifta på boksen til sierra 144 gr og har samme erfaring. Patronene er skutt både med str 200 og en eldre banemauser. Går helt utmerket, er skyttern som er begrensningen.

 

På lange hold vil det vel likevel kanskje være en fordel å øke hastigheten litt får å redusere kulefallet noe.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke å anbefale å teste for mye med dette kruttet, kruttet er etter min mening best å bruk til lette kuler i 6,5 og kun de ladedata som er oppgitt på flaska.

 

Prøvde å strekke ladningene litt en gang, kronografert til 837 m/s med hornady A.max (144gr) her løsnet tennhetene.

 

Finn ett annet krutt hvis du skal ha høyere hastighet en 800 m/s er min anbefaling

 

Espeng

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei et forslag fra meg bare. :P

 

Jeg bruker NC96M til å lade for min sønn og meg selv, har ladet ca 4000 skudd i år

 

Min sønn er (rekrutt skytter) 6,5 grams kule (35,6 grain)ca. 800m/sek.

 

Til meg selv bruker jeg 8 gram sierra kule putter inn 40,3 grain NC96M. Dette gir ca 850m/sek.

 

Har målt farten med kronograf. Farten endres litt med lot / brenn hastighet kruttet.

 

Har gitt meg godt treffbilde, både på felt og bane. Flat kulebane lite påvikning av sidevind. :D

 

Det viktigeste er likevel å skyte inn skjefteskruene på Saueren, for å få godt treffbilde.

Link to comment
Share on other sites

det med skjefteskruene tror jeg er litt overdrevet ;)

 

ladedata for 9 grams kul og NC96M står på boksen. så det burde ikke engang være noen som spør om det. den som har boksen vet ladedata. det vet ikke noen andre som ikke tilfeldigvis har krutt av samme lot ;)

NC96M endres fra lot til lot. ikke mye, men nok til at det kan være merkbart.

Link to comment
Share on other sites

Bruker samme kombinasjon i min STR.

 

LOT NR (PARTI): 200750082208

 

40,3 grs NC 96 M, Lapua Hylse, 139 grs Scenar, OAL 78,15 mm, Sauerløp på 74cm.

 

Denne ladningen har jeg ikke Kronografert. God samling (ikke målt, men ca 1/2 MOA). I mitt våpen tåler denne ladninga variasjon fra 40,0grs til 40,6 grains UTEN å forandre treffpunkt. Dermed kan jeg bruke mitt LEE kruttmål i stedet for å veie hver ladning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...