Jump to content

Våpensøknad


Blaser_308

Recommended Posts

Man fyller ut en våpensøknad. Får den igjen godkjent. Så handler man hos forhandler eller privat, og sitter kun medblå del. Alt vell!!!

 

Men er d virkelig d? Jeg har levert fra meg et dokument med

 

Hele fødsel nr, og fødested. D meste man egentlig ikke bør gi til vilt fremmede faktisk. Hvor er vår sikkerhet som kjøper?

Link to comment
Share on other sites

Du kaster ting i søpla nesten hver eneste dag som gir en totalt fremmed like store muligheter til å svindle deg ... en totalt fremmed kan sjekke postkassa di hver dag før du kommer hjem og antagelig finne nok til å svindle deg, et brev fra banken etc etc ... har du låst den?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noen stor fare. Alle vet f.eks når selvangivelsen og skattekort kommer i tusenvis av ulåste postkasser. Bare å plukke så mange personnummer man vil.

 

På den andre siden har man full kontroll på hvem man har handlet våpen av. Da er det ikke så vanskelig å spore seg bakover om man opplever snusk..

Link to comment
Share on other sites

Du kaster ting i søpla nesten hver eneste dag som gir en totalt fremmed like store muligheter til å svindle deg ... en totalt fremmed kan sjekke postkassa di hver dag før du kommer hjem og antagelig finne nok til å svindle deg, et brev fra banken etc etc ... har du låst den?

 

Postkassa er låst ja, og alle konvolutter og brev går i ovnen nettop med hensyn til slike problemstillinger. Av papir er det kun aviser og uadressert reklame som for lov å havne i bosset.

 

Avfall og postkasse har ein jo kontroll på sjølv, det har ein ikkje med papir ein leverer frå seg til folk ein ikkje kjenner bakgrunnen til og dermed ikkje har grunn til å stole på.

 

Kan vera einig i at risikoen er lav, men prinsipielt er det like fullt ein risiko. Ein risiko vi velger å akseptere i mangel på alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Du kaster ting i søpla nesten hver eneste dag som gir en totalt fremmed like store muligheter til å svindle deg ... en totalt fremmed kan sjekke postkassa di hver dag før du kommer hjem og antagelig finne nok til å svindle deg, et brev fra banken etc etc ... har du låst den?

 

Nei, d blir brent. Nevn et brev som kommer fra banken med fult personnummer?

 

Jeg mener bare at person sikkerheten er for dårlig. Akkurat nå, vet jeg at

 

Navn Tor ....... Født .. .. .. .....

Adr .......veien

1... .......

 

Har ei rifle i 308. Hadde jeg tatt bilde av søknaden som lå på kjøpebisken i butikken uten tilsyn, hadde jeg hatt all info jeg trenger for å lage et helvete for han.

Link to comment
Share on other sites

Alternativet er bare å la være å kjøpe et våpen hvis det ikke er passende å levere det som trengs av personalia for å få en søknad innvilget.

 

Søknaden lå ikke ubevoktet på disken, du sto jo og passet på den.

 

 

Ingen problem å levere en søknad med all data på. Men alt trenger jo ikke stå på papirene som kommer fra politiet igjen. De kan jo ha en del som blir igjen på stasjonen.

 

Skjønner dere tar lett på id tyveri. Men vet dere vil endre syn den dagen dere er utsatt for d.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt det er noen som er enda mer paranoide en meg :P

 

Men at det skal være et problem at folk kan se "fødested" synes jeg er rart....

 

(Bortsett fra for meg, som er Namibisk Statsborger :roll: .... litt sånn plutselig)

 

Fødestedet var ikke the "big" thing. Men jeg tror du skjønner det selv!

Link to comment
Share on other sites

Du har et enkelt valg.

Levere søknad med all data og kjøpe våpen, eller uten noe data og ingen våpen....

 

Det eneste som er litt utenom det vanlige på søknaden er vel fødested.

Personnummer regnes jo feks som ikke for en sensitiv opplysning.

 

Et raskt google søk

 

http://t.dinside.no/826766/slik-vet-du- ... blitt-lurt" target="_blank

 

Dette senarioet hadde vært gøy det!

Link to comment
Share on other sites

Og?? Hva er nytt der?

 

http://www.datatilsynet.no/Sikkerhet-internkontroll/Fodselsnummer/

 

 

Du har valget selv om du vil handle...

 

Ok, du stoler ikke på at selger ikke skal svindle deg siden. Sender du også våpenet til Kripos slik de kan sjekke at det ikke er brukt til noe kriminelt?

Eller det slik at du stoler på selger på det området men ikke ang pers nr?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det ikke burde stå på delene av ferdig behandlet søknad. Hvis du kunne ha valgt så hadde sikkert du valgt å ha det på alle deler. Helt greit. Men jeg er ikke av samme oppfatning.

 

 

Å generere en falsk " godkjent" våpenervervelse f.eks for en 9mm er lett. Det er jo et helt annet emne.

Link to comment
Share on other sites

Man fyller ut en våpensøknad. Får den igjen godkjent. Så handler man hos forhandler eller privat, og sitter kun medblå del. Alt vell!!!

 

Men er d virkelig d? Jeg har levert fra meg et dokument med

 

Hele fødsel nr, og fødested. D meste man egentlig ikke bør gi til vilt fremmede faktisk. Hvor er vår sikkerhet som kjøper?

1: Du har Våpensøknad med ditt personnummer på.

2: Denne overleveres selger.

3: For at selger skal ha lov til å godta våpensøknaden som ekte, skal legimitasjon forelegges (Enten direkte eller ved kopi av sertifikat o.l.).

4: Hva var det du nå nettopp gjorde? Jo du leverte fra deg alle personlige data for å legimitere at du er du, og at søknaden er utfylt til deg.

 

Siden man uansett må forelegge legimitasjon (som skal kopieres eller skrives av), er dette med personnummer på søknaden en ikke sak. (Jeg tar kopi av legimitasjon fra kjøper når jeg selger våpen, og oppbevarer denne sammen med selgers del i arkivet. Alt annet er direkte uansvarlig, og kan i værstefall komme til å bite selger alvorlig i nesa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...