Jump to content

hjemmegarving av skinn


RTE

Recommended Posts

Hei. jeg synes det er både litt dyrt og masete å skulle sende inn skinn for garving (nesten billigere å kjøpe ferdige reinsdyrskinn). Samtidig synes jeg det er litt ille å kaste skinnene fra hjort og rådyr. jeg er ikke nødvendigvis ute etter prakteksemplarer å henge på veggen, men kunne tenkt meg å få til greie skinn/pelser som kan brukes som underlag for hund, som sitteunderlag på tur eller som kan ligge på gulvet i en jakthytte.

 

Jeg har ikke funnet noen norske linker som forklarer noe om hvordan man preparerer/garver skinn, og begynte derfor å søke på "preserving hides", "tan hides" "tan fur" etc. (to tan = å garve).

 

Jeg fant noen lange, kompliserte oppskrifter og noen primitive hvor man bruker hjernemasse for å garve (dette brukte visstnok indianerne). men, den som ser greiest ut i forhold til grei prosess/greit nok resultat er denne:

 

http://www.motherearthnews.com/Sustainable-Farming/2001-10-01/Home-Tanning-Process-Preserves-Pelts.aspx

 

Er det noen som har litt erfaring med garving som kan kikke på denne oppskriften og si om den er verdt et forsøk?

 

Og, i oppskriften er det brukt "bran flakes" (frokostblanding?), baking soda (er det kaustik soda eller natrium?) og Neat's foot oil (Antakelig et amerikansk merke - noen som kjenner tilsvarende i Norge?)

 

Jeg vil tro det er flere enn meg som kunne tenkt seg en grei metode for å lage bruksskinn, og håper dere kan bidra med tips, erfaringer og ev. resultater hvis flere velger å prøve metoden.

 

Det er jo for ille hvis steinalderfolk kunne ta vare på skinnene selv og vi ikke greier det i dag..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg og synes det er forjævlig å kaste fine skinn, som ellers kunne vært brukt.

Veit det var en på Sluttstykket som hadde en tråd om garving og forskjellige garvemetoder, men den forsvant nok i dragsuget med resten av forumet :(. Men har du sett er her; http://www.vgb.no/9397/perma/125528 kanskje det er en måte her du kunne bruke.

 

Kim-André

Link to comment
Share on other sites

Nå sier tittelen hjemmegarving av skinn, men jeg tar sjansen likevel:

 

Dersom du skal bruke skinnet til sitteunderlag/ liggeunderlag på tur er det en fordel å tørke det. Skinnet trekker ikke så mye fukt da.

 

Bare å skjære vekk kjøtt/ fett rester å spikre skinnet opp på veggen med "hårsida" inn. Bare husk at det er litt krefter i sving når skinnet krymper.

 

Dersom du skal ha det inne bør det selvsagt beredes.

Link to comment
Share on other sites

Blir det ikke veldig stivt hvis du bare tørker det? Synes å huske noen mislykkede forsøk med minkskinn fra guttedagene hvor det ble stivt som papp.

 

Hva med Bran Flakes? Mener de virkelig frokostblandingen, eller er det noe annet som også kalles bran Flakes?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Alun blandet i vann er vanlig å bruke, husker ikke blandingsforholdet men det finnes oppskrifter på dette, garverier bruker også Alun + en del andre kjemikalier, bla mykestoff.

 

Men først av alt må skinnet saltes meget godt, bruk finsalt (vanlig koksalt) dette trekker raskt og ggodt inn i skinnet, ha på mere salt ettersøm du ser dette blir borte, skinnet må ha saltet på seg iallefall i 2 uker, dette for at det meste av vannet skal trekkes ut, skinnet skal under garvingen bytte vannet med garveveske, slik at sellene prepareres, det må så skarapes og skrapes, noen tynnskjærer skinnene, når denne prosessen er ferdig må skinnet slipes for å få en fin overflate og så strekkes for å bli mykt. Det er mye arbeid, men det er artig å ha skinn man har beredet selv.

 

Taxidermister garver skinnene til dyrehoder som våtgarving, og de blir tynnskjært omtrent ned til hårrøttene, når dette skinnet tørker på formen blir dette hardt som betong og omtrent umulig å bryteløs, dette er meget solid.

 

Skinn som skal garves til gulvmatte etc, tørrgarves, dette er een helt annen prosess og bruk av en del andre kjemikalier slik at skinnet skal bli mykt.

 

Reinsskin som skal brukes som sitte/liggeunderlag ute, bør ikke garves, men tørkes og renskrapes og etter at det er gjort påsmøres ett lag med linolje, denne olja trekker inn i huden og gjør deen vannbestandig, det er kjøttsiden som ligger ned mot underlaget, derfor er det viktig at dette er vannavvisende

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg kjøpte denne filmen http://www.big-5.no/public.aspx?pageid=62504&Product=22740

og brukte metoden for å garve ett selskinn. skinnet ble ikke helt perfekt på kjøttsiden påga litt sløv spekking, det er også en svak spekk lukt av skinnet, men ikke mer enn at det ligger til pynt på en trekiste i gangen :D ett flott trofe fra min første sel :D

til metoden beskrevet i filmen trengs det også maursyre, som kanskje er vanskelig å få tak hvis man ikke vil kjøpe 25 liter i slengen :lol:

jeg fikk min maursyre av en kjenning som er bonde.

filmen forøvrig er også bra, spesielt for oss som er glad i seljakt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...