Jump to content

Behandling av ærfugl/generelt sjøfugl


S.Arnesen

Recommended Posts

Bruk det ferskt, eller la det mørne en 3-4-5-6 dager i kjøleskap, hvis jeg skyter ærfugl på søndag så pleier en brystfilet eller to å bli søndagsmiddag så går resten til mørning i kjøleskapet der lår og sånnt blir gryte på onsdag og resterene brystfileter blir middag(eller går i fryseren) på lørdag. Absolutt en fordel å flå fuglen mens den enda er varm (om du ikke skal ribbe fuglen, og steke den med skinnet på da), ellers er det viktig å fjærne alt "løst" fett og tørke vekk blod. Der ærfugl taper seg er stort sett alltid i fryseren, allerede etter 5-6 uker er kvaliteten på vei ned.

 

Står endel tips i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Med noen triks kan man få fullstendig brukbar kvalitet i opptil 6 måneder: Fjern alt fett, glaser*, bruk tykke fryseposer som du klemmer all luften ut av og når kjøttet er tint og klart til bruk dypper du det 10 sekunder i kokende vann før du steker det.

Da vil resultatet bli helt OK+, men ikke helt på høyde med fersk vare og ett hint av sjø/tran/gammel hval vil trenge gjennom uansett hva du gjør. Blir litt som ferske reker vs. frosne (begge deler går an, men det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor ferske koster mest.) Om en fugl eller to skulle dukke opp under neste høsts fryseoppryddning egner de seg best til hundefòr, men de går an å spise da og om man gjør det på trass og går hardt til verks (f.eks stekt i pultost fungerte overraskende bra).

 

* frys ned fileene enkeltvis, og dypp de i vann når de er frossne slik at det blir ett (tykkt) belegg av is på utsiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Flå den varm, deretter fjern alt fett. mariner den i helmelk i to døgn i kjøleskap, så kjapt som mulig etter jakta. hele ærfuglen(e)/skarven(e) dekket med melk. skift ut med ny melk etter et døgn. da er det meste av skjæl/fiskesmaken ute av skrottene.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge holder bryststykkene i fra f.eks skarv seg i kjøleskap? Bryststykkene ble tatt ut med en gang fuglen var skutt og alt fett fjernet.

 

De holder seg fint 7-10 dager i kjøleskapet.

 

Jeg har lært meg etter mindre heldige erfaringer, å alltid skjære ut brystfileene rett etter at fuglen er skutt og fortsatt god og varm når det gjelder ærfugl og skarv.

Fjern absolutt alt fett fra fileene.

 

Jeg er ikke glad i å fryse ned ærfugl og skarv overhode.

Selv med gode fryseposer og fjerning av "all" luft, synes jeg dem taper seg veldig fort i fryseren, og de har fort endt opp som hundemat.

Med vakumpakking, så holder riktig behandlede brystfileer fra ærfugl seg i ca 2 måneder. Etter det synes jeg at de har tapt seg så mye at jeg heller spiser noe annet.

Skarv fryser jeg aldri ned. Du kan selvsagt drukne en tidligere fryst skarvefilet i melk/eddik i en del dager, men så sulten er jeg ikke..

Link to comment
Share on other sites

Skjærer også ut brystfileter med en gang (skarv) og fjern alle spor av fett.Tar ikke vare på noe annet enn brystfilet og fyser ikke ned noe.Min gamle far derimot sitter gladelig og smatter i seg skarv som har ligget noen måneder i frysern,har sin egen sjarm sier han.Disse "delikatessene" er det kun han som klarer å få i seg.Finnes bare et ord "respekt" :shock:

Link to comment
Share on other sites

Da har man fått ny lærdom og mer plass i fryseren ser det ut til. Det ligger noen ærfuglbryst i fryseren etter sist jakt. Da blir det mye ærfugl på menyen fremover, enten på meg eller bikkja.

 

Er dette spesielt for sjøfugl, eller går duebrystene samme veien? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vår erfaring er at for hard steking eller koking i saus/kraft er det som ytløser transmaken - så lenge fuglen er flådd mens den fortsatt er varm.

 

Best resultat er enten som skarvetartar eller trukket i en type coq au vin type kraft, hvor skarve kjøttet trekkes i mellom fem og ti minutter uten at det koker.

 

Den kan så stekes litt i pannen for å få litt stekeoverflate - hvis man ønsker det.

 

Vi flår hele fuglen med en gang og renser den i sjøvann - og da er det nesten en hel kilo kjøtt hvis det er litt størrelse på skarven.

 

Vi marinerer også i sherry, men ikke mer enn i noen timer.

 

Noen ganger smaker det skikkelig godt, andre ganger går det rett i søpla......

Link to comment
Share on other sites

Vakumpakker du flådde bryststykker fra duer, gressender og hønsefugler, holder de seg mange år i fryseren.

Største problemet om du bruker standard fryseposer er først og fremst at det kan bli frostbrent etter lengre tid i fryseren, men bruker du ekstra tykke fryseposer og fjerner mest mulig luft, holder de seg bra utrolig lenge.

 

Det er ikke alltid at jeg har vært like flink til å rullere i en full fryser, og da har det stadig vekk hendt at det har dukket opp noen poser med viltkjøtt som er både 2, 3 og 4 år gamle.

Det smaker fortsatt godt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...