Jump to content

kjøp av .223


Leo!

Recommended Posts

Hei, sitter på noen godkjente våpensøknader jeg trenger å bruke opp :P

Har vært ute etter en .222 el 223, har nok nesten bestemt meg for .223 nå.

 

Har lest igjennom forumet ett par dager , og har egentlig lyst på ruger eller cz, men så dukket denne annonsa opp

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20943555

Virker som en billig pakkeløsning, men har ingen erfaring med Marlin, noen som har input om denne modellen i forhold til Ruger m77 og Cz 527 ?

Link to comment
Share on other sites

Gode forslag du får her og jeg ser du nevner Ruger. Kan i hvert fall varmt anbefale Ruger Hawkeye Predator!! :) Halvtung pipe, nydelig trykkpunktsavtrekk rett ut av esken, solid kikkertmontesje som følger med, og de nyere modellene kommer med løp frittliggende i fra stokken :) Blir bare mer og mer glad i den :D

Malle her på forumet har askrevet test her på forumet av den riflen og det var vel grunnen til at jeg kjøpte den :)

En ting jeg liker veldig godt med Ruger sine rifler er sikringen som går i derekte inngrep i tennstempelet. 100% sikker løsning :)

Link to comment
Share on other sites

Har vært innom og sett på Tikka og Remington og nå, de ser også veldig bra ut, men ligger en del høyere i pris da,

tenkte å prøve å begrense meg til ca 10 lapper , med kikkert og lyddemper.

 

Den savagen var jo veldig billig, må prøve å finne den i en butikk i nærheten så jeg får klådd litt på den :)

 

Takk for alle tips :)

Link to comment
Share on other sites

Lønner seg ofte å legge i litt mer i kikkertsiktet enn man i utgangspunktet hadde planlagt. Et våpen kan (og ofte bør) forbedres med justering av avtrekk, stokk, bedding, evt. ny stokk etc. Et kikkertsiktet kan ikke forbedres. Hva med å kontakte Jakt og Friluft og be dem sette sammen noen alternative pakker til deg?

Link to comment
Share on other sites

Før du kjøper en 223 idag så bør ha tenkt på hvilke kuler du skal bruke.

 

Les gjerne mitt innlegg fra 24. mai, i denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=55995&p=800264&hilit=223+riflestigning#p800264.

 

 

1:14" riflestigning skyter kuler lettere enn 55gr FB, evt kortere enn

1:12" lettere enn 65 FB, osv nedover

1:10" 69gr BT

1:9" 73 BT

1:8" 80 BT

1:7" 90 BT, 90 VLD, men er i grenseland med VLD, min gir dårlig presisjon ved høy lufttetthet

1:6.5" 90 VLD

en riflestigning skyter alle kuler som er LETTERE enn det tyngste de kan stabilisere. Det kan være ulemper med for rask riflestigning. Men for slak riflestigning virker ikke i det hele tatt!

Ei 45grs kule i maks hastighet kan få noe dårligere presisjon i et 1:7" løp enn i et 1:12", men ei 80grs kule i et 1:12" løp kommer aldri nærheten av skiva.

 

Med den økte anvendligheten en får med å kunne bruke noe tyngre kuler, vil jeg fraråde å kjøpe 223 rifle med slakere stigning enn 1:10", sålenge en ikke har helt konkret bruksområde som får fordeler ved 1:14" f.eks., eller får rifla svært billig eller noe.

1:8 eller 9 gir enda økt anvendelighet, mindre vindavdrift (med 69-80grs kuler) og mindre kjøttødeleggelse på vilt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg igjen være litt uenig med M67.

 

Til alle som ikkelader patrobner selv og ønsker ei rifle som skal skyte godt med patronene du får kjøpt over disk i 223Rem skal tenke seg om både 1, 2 og 3 x før de kjøper ei rifle med annen stigning enn 1-12".

 

Industristandard for patronen er 1-12" snurr og "all" ammunisjon produsert for kaliberet er tilpasset denne stigningen.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :)

da har jeg sortert ut div tilbud jeg har fått, og ser ut til at jeg lander på en

Browning X-bolt, raserte budsjettet mitt, men var vel ikke annet å vente :P

Valgte ut en Meopta MeoPro 4-12x50, vet ikke om noen kjenner til den ?

 

Da er det bare å vri hodet noen timer til og så blir det vel å sende bestilling :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...