Erlend Meyer Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Aaaalt for lenge siden jeg fiklet med disse, de bruker vel fast stempel (gasstappen) og bevegelig sylinder i sleiden, rait? Kan du forlenge gasstappen og om nødvendig forlenge sylinderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Ser for meg at lenger gasstapp krever lengre cylinder for gasstappen. Er det plass til det i "sleiden" eller hva man nå skal kalle den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Det blir ikke å forandre noen lengder på hverken sylinder eller tapp, men beholde den store diameteren på tappen over et lengre parti. http://www.midwayusa.com/product/431903 ... 14-mini-30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Hva vil du oppnå med det? Å korte ned fasen på enden vil øke effektiv slaglengde en anelse, men ellers ser jeg ikke helt gevinsten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Ikke bare fasen i enden, men også det andre partiet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Jeg skjønte det, jeg klarer bare ikke å se hvilken nytte det skulle gi. Kanskje litt mindre lekkasje, men hvor mye kan du forvente? Økt diameter (om mulig) ville nok gi bedre uttelling, jeg ville også sett om en kunne redusere strømningstap i den 90° knekken mellom blokk og tapp. Er det ikke noe ekstra slaglengde å hente ut av konstruksjonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Nå datt jeg litt av: hvordan påvirker det funksjonering? å redusere avfasingen vil som E.M. sier forlenge slanglengden på systemet ørlite, men gassen er da ikke i kontakt med den andre enden av tappen? edit: EM kom meg i forkjøpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Dere har selvfølgelig helt, det eneste av det jeg nevner som vil virke er kortere fas, how ever, tappen kan kan lages større i diameter, men det kan ikke sylinderen. Tappen kan lages lengre, men det kan heller ikke sylinderen. Innen for de eksisterende parameterene, så kan en ny tapp lages med kanskje en økning på 0.1mm og fraværende fas. I kombinasjon med en økning av diameteren på gassporten og litt mere krutt i hylsa så håper jeg det holder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 OK, det er altså ikke gods til å øke diameter eller lengde på sylinder (evt vil du ikke, det er også lov), og tappen er allerede på full lengde. Da ville jeg nok se på pasningene mellom de, men en risikerer kanskje at ting begynner å subbe? Et lengre parti på full diameter vil kanskje gi litt mindre lekkasje, og flere riller kan kanskje gi litt økt strømningstap? Du er jo veldig nære som det er, så mange små optimaliseringer er kanskje nok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KviteKrist Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Ser for meg at problemet blir at den ellers så raklete "sleideføringen" må byttest ut med noko meir presist. Lurer på om det skulle gå og fått inn ei guiderod i minien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 OK, det er altså ikke gods til å øke diameter eller lengde på sylinder (evt vil du ikke, det er også lov), og tappen er allerede på full lengde. Da ville jeg nok se på pasningene mellom de, men en risikerer kanskje at ting begynner å subbe? Et lengre parti på full diameter vil kanskje gi litt mindre lekkasje, og flere riller kan kanskje gi litt økt strømningstap? Du er jo veldig nære som det er, så mange små optimaliseringer er kanskje nok. Dette har ikke noe med vilje å gjøre Erlend, jeg kjøpte en vinkelhylle til 3000 bare for å få ladearmen der den er i dag, neida, problemet er manglende plass i ladearmen. I lengdeaksen treffer bunn av hullet det korresponderende hullet til rekylfjærstyringen fra den andre siden, hva angår diameter, så må du huske at siden diameter på pipa har økt vesentlig ( fra 15.9 til 20.15mm) så har dette forskøvet sylinderen tilsvarende, dette igjen går ut over arealet i høydeaksen på ladearmen. Men flere riller og økt strømningstap, ønsker jeg meg det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Joda, jeg har forestilt meg noe alla en permanent rekylfjærstyring, men på denne konstruksjonen som Ruger i all sin visdom kun har utstyrt med 1-en rett flate, blir det litt som å klippe grisen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Men.. Hullet i gasstappen, var ikke det trangere enn porten du har i pipa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Men flere riller og økt strømningstap, ønsker jeg meg det? Ja, jeg tror det. På vei inn i sylinderen ønsker en minst mulig tap, men siden du ikke har tetningsringer mellom stempel og sylinder som på AR vil noe gass nødvendigvis lekke ut mellom de. Å øke strømningstapet der burde ikke være noen ulempe, evt krefter som vil virke mot stempelet er uvesentlig siden det er fast. Jeg skjønner at endring av sylinder ikke er så aktuelt, det er helt sikkert mulig å få til noe der likevel men det kan nok bli et veldig stort prosjekt som ikke svarer seg. Kjenner som sagt ikke nok til konstruksjonen til å vite hva som er gjennomførbart så jeg må bare kaste ut mulighetene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Har vært å målt litt... Gasstapp/sylinder 9.42/9.48 ikke mye å hente der, vesentlig mindre enn orginalt... Fas, lengde: 2.93 Også, som Evert helt korrekt husket, hullet i setet til gassrøret er 2.63, alltså en konstriksjon, et naturlig sted å begynne. Pussig nok, om dette hadde vært en pcp, så er det nettopp der jeg hadde begynnt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Ah, strålende. Da bør du kunne hente ut en god del ekstra uten å øke gassporten i pipa. Tror ikke jeg ville gjort noe med diameter på stempel, såpass må en nesten ha. Jeg ville vel bare borret den opp til 3.0 og heller justert ned mengden om nødvendig med bushing som normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crye Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Ja, gassblokka er fra ASI, bestilt som 0.750" og åpnet til 20,15mm etter en grundig diskusjon med meg selv. Dette betinger også at aksen til gasstappen må forflyttes nedover, tilsvarende med gasshullet i ladearmen. Tenker selv på en slik ASI til min mini 14/223. Vurderer å sette på en demper på sikt. Bestilte du ratt fra ASI ? Ser bra ut dette prosjektet ditt. Bra info. Prosjekter er gøy CR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Jepp, bestilte rett fra ASI. Hva er planen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crye Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Jeg har ei rustfri Ruger M 14 . 223 kal. Den går rimelig greit med åpne sikter. Har orginale montasjer fra Ruger 30 mm. Tenkte å bruke disse med en god optic. Har ikke tenkt ut hvilken enda. Løpet planlegges å kappes noen få cm og sette på en flammedemper fra Ar 15 slik at jeg kan bruke en annen demper jeg har på samme våpenet istedenfor å kjøpe 2 Har snakket med div børsemakere som bygger custom om å muligt bytte ut løpet i ei tung match pipe og ASI gas block. ( som ble anbefalt fra de ) Ellers er den med sort syntet stock . Blir egentligt lite brukt , men planen er å bruke den til gåsa når siktet er på plass i allefall. mvh CR Her er 15 raske skudd på 100 m. Åpne sikter. Med optic og div Accutrut mm vil nok bildet bli bedre neste gang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 @Erlend, veid litt hylser nå, 88.0, +/- 1.0 grain. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Er vel ganske normal vekt, mine laget fra S&B 223 ligger på 85grs. Poenget var at QL krever vettug input for å gi vettuge resultater, og på så små patroner blir reelt hylsevolum veldig viktig. Vanligvis er standard-verdiene i QL ganske konservative så en bommer i riktig retning, men det vil alltid være unntak. Har forøvrig diskutert temaet litt med en felles bekjent, jeg vil tro du vil nå (del)målet ved å åpne gasskanalen i stempelet. Hvis du senere skulle ønske funksjon med sub må du nok ty til litt mer kreative triks, men det finnes nok en løsning på det også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 Det skal nok lande trygt på begge bena dette, men det som er krevende er kronograferingen og banetilgang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
338Lap Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Hvordan er mulighetene for å bygge en i 300 bo og kunne veksle mellom 223 og 300? Hva trenger man ekstra? (løp, ????) Er det noen som ppåtar seg slikt arbeid i Norge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 Tja, alt med riktig låskasse lengde, støtbunn og magasin, noe er bedre egnet enn annet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Jeg gleder meg til du har skjønt alt med en tøysebørs og konemors MINI 30 kommer, slik at den kan presisjonstunes til å bli en deilig frekk liten rådyrkarabin i laminatstokk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
338Lap Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Noen som vet hvilke børsemakere som tar på seg mini-14 jobber i norge ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Tja, si det. Ingen meg bekjent, og det skjønner jeg godt. Å jobbe på en Mini blir ofte en endeløs rekke av kompromisser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crye Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Noen som vet hvilke børsemakere som tar på seg mini-14 jobber i norge ? Rafdal våpen er dyktig på Mini 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Slitsomt å være pioneer. Du kommer liksomm ikke til dekket bord. Vært å skutt 16 forskjellige ladninger over kronoen, uten å ha blitt veldig mye klokere. Alle ladninger med minimum 15grn og opp til 16grn N120 bak alt mellom 155-168 låser opp, men gir ikke nok energi til å kaste hylsa ut. Close, but no cigar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Åpning av stempel hadde ingen effekt? Merkelig... Litt kjipt at du har gått for så tykt løp, hvis ikke ville økt diameter på stempel/sylinder sikkert løst saken. Du har heller ikke mer å gå på mtp rekylfjær? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Pr. Nå er rekylfjæra urørt, og noe mindre stiv pipe er ikke på bordet selve gassporten i pipa kan fortsatt åpnes opp fra 3mm, til hvor mye blir en avveining. Jeg mistenker at bunn av sylinderen kan være en del av problemet, her er det En kavitet som ikke er uniform og har muligens noe stor klaring til tuppen av gasstappen, Dette er mulig å korrigere, men ikke uten å gå ned i diameter på stempel utvendig og cylinder innvendig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Tja. Litt dødvolum der bør ikke være verdens undergang, uansett vil redusert diameter være feil vei å gå. Du har fremdeles litt å gå på på porten, men det vil også øke faren for skaving av kule. Vår felles venn sier max 3,2, og jeg velger å stole på hans vurdering der. Ny fjær kan være en løsning, en lengre fjær av tynnere tråd vil kunne gi litt mer fart uten å ofre for mye kraft i fremre stilling. Har en fjærvikler liggende, om jeg får målene på den originale kan jeg se om jeg kan lage noe som vil fungere... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Jeg er vel svært betenkt til noe større enn 3.2 selv! Mål kommer straks! Ei ny fjær hadde vært knall å prøve! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Tråd diameteren er 1.12mm Utvendig ø 9.17mm Innvendig ø6.93mm Antallet viklinger er 91, totalengde på fjær er 290mm i "avslappet" stand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Trenger max/min-lengde på fjær i montert tilstand også, trikset er å redusere fjærkonstanten mens en øker forspenningen. Ikke at jeg er noen ekspert på fjærer, men litt estimatematikk skal jeg alltids få til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 206/113mm For øvrig, noen som kjenner målene på en mini 30 rekylfjær? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Nå hadde du flaks, fant frem et gammelt regneark fra US-prosjektet som kom godt med. Med litt runde estimater får jeg fjærkraften til å bli fra 27 til 58N med en integral på ca 4000Nmm, med 1mm tråd (110 viklinger / 350mm) får jeg 24-39N og en integral på ca 3000Nmm. 1mm tråd har jeg, men om jeg har nok vet jeg ikke. Dessuten tilhører settet Dr. Vinje, så jeg tør ikke bruke opp alt uten å få erstattet et. Men det virker veldig gjennomførbart, har du noen formening om hvor mye vandring du mangler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Er det DET settet du har? Kjøpt av Per Georg på begynnelsen av 90tallet, om jeg ikke husker helt feil, implementerte vi noen triks jeg hadde lært på M&M noen år før. Memory lane! Kommer straks tilbake med et estimat.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 Ca 20mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Hvis det bare mangler 20mm tror jeg ny fjær kan være nok, skal se litt på det i morgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 I morgen er det 17ende mai! Forøvrig, er på jobb nå, og jobber like jævelig i morgen, tomhylser og kuler som må betales! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Godt å se at du har orden på prioriteringene dine Om du kjeder deg kan du kanskje sjekke max/min tillatt mål på fjær, litt grove trinn på de dorene i det settet. Tipper det går med 6mm men det er greit å vite hvor mye jeg har å gå på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 (edited) Maks Ø utvendig 10.3mm Min. Ø innvendig 6.35mm dette dikteres av rekylfjæra. Sleiden kan slankes betraktelig. Sleide. http://www.midway.no/Ruger-Slide-Assemb ... ni-14-Blue" target="_blank Edited May 17, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Scroll til midten av side to. http://www.perfectunion.com/vb/ruger-mi ... ion-2.html Og til slutt en kar som har satt det i system. http://www.perfectunion.com/vb/ruger-mi ... minis.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Det gikk litt fort i natt. Det skal være :Dikteres av rekylfjær styringen. For øvrig, Dr. Vinje er behørig varslet om det kommende tapet av pianiotråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
338Lap Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Kjøpte du kun gass blokk fra asi? Jeg bestilte nylig gass blokk og de mente jeg også måtte ha cup bushing og gas pipe tilpasset gass blokken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlavM Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 En ting er sikkert, bilen din trenger du vertfall ikke gjøre noe med En Heavy duty cruiser skulle alle hatt, men heldigvis få som har.. Børsa blir sikkert bra den og. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Dette bør fungere, har nok tråd og målte resultatet til ca 7,3/9,3mm. Dorene er ikke lange nok til å vikle fjæra i korrekt lengde, men det er vel egentlig bare en fordel å strekke den til etter ønske. Du må bare føle deg frem til hvor mye kraft du trenger i fremre posisjon, all reduksjon du kan få vil være en fordel. Skal vikle fjæra i kveld eller i morgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 For en herlig og flott nerde tråd! Jeg skjønner nesten ingen ting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Gjett om jeg skal, her skal maskineres og veies fortløpende! @Hassel, for meg er dette misjonen med et forum, kompetanse økning. Andre kan ønske seg diskusjoner om andre temaer, for meg så er det de tekniske og mekaniske hindringene jeg til enhver tid jeg lager for meg selv, som må løses. Uten å ha noen å utveksle problemstillinger med, og da spesielt kunne sparre med mennesker med vesentlig mere real og formal kompetanse enn meg, gjør det svært verdifullt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.