Jump to content

Nosler Accubond i PCB...


phoines

Recommended Posts

Heisann folkens, håper noen kan hjelpe "meg" litt her. Har en kompis som er ute i felten og speider etter noen rådyr han kan felle, men trenger noen data på Nosler Accubond og håper at noen her inne kan hjelpe han. Det han lurer på er om noen kan oppgi hva Accubond 150gr (308 win), 800m/s går i på 50, 150 og 200 meter i pcb. Går ut i fra at han er interessert i å vite antall klikk han må justere....på disse avstandene. Han er innskutt på 100m.

 

Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Savner litt info!

 

Hvordan type kikkert? Er det cm klikk eller 1/4" klikk på kikkerten?

Hvilken høyde har kikkert over pipa? Senter kikkert til senter løp!

 

Hei Poacher, beklager den mangelfulle infoen. Jeg bare siterer fra sms :oops:. Kikkerten er en Zeiss conquest 3-9x50 m/1/4" klikk. Ser for meg at kikkerten ligger ganske så "klistra" til løpet, så rundt en cm høyde over løpet :?::?::?:.

Link to comment
Share on other sites

Var inne på norma sin side http://www.norma.cc/ og lekte litt med deres ballistic program.

 

Ved kikkerten montert 40mm over løpet (senter kikkert til senter løp)

Og ved 1/4" klikk og innskutt på 100m

Vil det bli som følger:

50m 0 klikk

100m 0 klikk

150m 4 klikk opp

200m 10 klikk opp

 

Om kikkerten er anderledes montert vil klikkene avvike noe men ikkje allverden.

Det blir da snakk om 1-2cm feil treffpunkt.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hvis du kommer med løpslengde i tillegg til annen info ang våpen og ammo, så kan jeg lage deg/din kompis en fin klikk tabell ut til 1000 meter. ;)

 

Takk for det Xprez, veldig hyggelig av deg! :D:D:D. Dessverre har jeg ikke konkret mer info enn det som han sendte over i går kveld da han satt i skaugen, hehe! Jeg vet at løpet hans er veldig kort, men om det er 45, 50 eller 55 cm blir bare synsing for min del, men det har kanskje ikke så mye å si? Ammoen han bruker er "hjemmerulla" nosler accubond 150gr, 43 grs N-150 krutt, hylser winchester, hetter Federal 210.

 

Jeg får se om jeg kan få halt ut av han litt mer info etterhvert 8).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kommer med løpslengde i tillegg til annen info ang våpen og ammo, så kan jeg lage deg/din kompis en fin klikk tabell ut til 1000 meter. ;)

Han har oppgitt V0 og kuletype (mao. BC og kulevekt), så hva trenger du pipelengden for?

 

For å beregne kulefall ift. siktelinja og knepp for avstand trenger du V0, BC, kikkerthøyde og klikktype

For å beregne vindavdrift/knepp for vind trenger du V0 og BC

For å beregne anslagsenergi trenger du V0, BC og kulevekt

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsto heller ikke hva man trenger pipelengden til :?

 

Hvis man virkelig skal lage en brukbar klikktabell helt ut til 1000m kommer man ikke utenom litt testing i "pjaksis". PCB er et meget bra program, men er uansett bare en tilnærming. Treffer man rett på på 1000m kun utfra en PCB-generert kulebane/vindavdrifttabell tar jeg av meg hatten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...